U moet administratormachtigingen opgeven om te kunnen kopiëren

• Onderwerp starter Jov
  • Startdatum
  • Reacties 61
  • Weergaven 1.129

U moet administratormachtigingen opgeven om te kunnen kopiëren

• Onderwerp starter Jov
  • Startdatum
  • Reacties 61
  • Weergaven 1.129

Jov

PCS Lid
Ik wil op mijn W10 laptop de hele inhoud (maar dan ook alles) kopiëren naar een externe schijf (van 500Gb).
Als ik dat vanuit deze computer probeer met Ctrl-C –> Ctrl-V krijg ik bovenstaande boodschap. Hoe doe ik dat?

Moderator
Teamlid
Moderator
Wat wil je uiteindelijk bereiken? Een backup maken om bestanden die kwijt/beschadigd terug te kunnen zetten of wil je een kopie van de schijf maken om de hele schijf in één keer terug te kunnen zetten bij problemen?

Want wat je nu probeert te doen gaat nooit werken, ten eerste omdat veel bestanden in gebruik zijn in windows, dus niet op de gewone manier te kopiëren, ten tweede omdat ook sommige rechten dat, zoals je gemerkt hebt, tegen houden.

Je zou bijvoorbeeld met een backup programma een backup kunnen maken naar de externe harddisk, maar dan is het handig om te weten waarvoor je de backup wil gebruiken. Vandaar mijn vraag.

Administrator
Teamlid
@Jov - zoals jij het voorstelt te doen, dat gaat inderdaad niet.
Geen enkel besturingssysteem laat zich via CTRL C en CTRL V kopieren en plakken.
Dat is inherent aan de vele processen die actief zijn.

Een veel gebruikt programma is EaseUS Todo Backup, een back-up programma,
dat gratis te gebruiken is.

Jov

PCS Lid
Enigma, ik wil bij calamiteiten de hele schijf kunnen herstellen. Het gaat niet om geselecteerde bestanden.
Abraham, bedankt voor je tip: de heleboel in één keer kopiëren kan dus zo niet.
Ik heb Easeus geïnstalleerd. Nog wat vragen er over.
- Als Easeus de hele PC aan het kopiëren is, is het dan niet het beste om dat 's nachts te doen of kan hij z'n werk doen als je er zelf ook mee bezig bent?
- Kan Easus ook geselecteerde bestanden kopiëren?

Jov

PCS Lid
Enigma, ik wil bij calamiteiten de hele schijf kunnen herstellen. Het gaat niet om geselecteerde bestanden.
Abraham, bedankt voor de tip: de heleboel in één keer kan dus zo niet.
Ik heb Easeus geïnstalleerd. Nu nog wat vragen er over.
- Als Easeus de hele PC aan het kopiëren is, is het dan niet het beste om dat 's nachts of kan hij z'n werk ook doen als je er zelf mee bezig bent?
Kan Easeus ook geselecteerde bestanden kopiëren?

Administrator
Teamlid
Wat bedoel jij met geselecteerde bestanden.
Zijn dat bijvoorbeeld al jouw persoonlijke bestanden zoals document, foto's enz.?

@Jov, volgens anderen kan je gewoon doorwerken bij een back-up maken.
Normaal gesproken duurt het een aantal minuten om de back-up te maken.

Administrator
Teamlid
Die kan je gewoon via kopiëren en plakken overzetten.
Doe je dat echter via Eseus To Do, dan overgaan op de betaalde versie, dan wordt de back-up aangevuld
met wat jij nieuw plaatst in je persoonlijke bestanden.

PCS Lid
Ook met Macrium Reflect free maak je probleemloos een image van je hele c:-schijf. Hoewel de gebruikersinterface niet erg intuitief is kun je vrijwel alle instellingen default laten staan, duss weinig inleer effort.
Wel het pad opgeven waar de image naar toe moet.
Er wordt dan een image gemaakt van alles dat op je c:-schijf staat, inclusief je data (mits die op c: staat).
Wil je meer kunnen doen, dan moet je de betaalde versie nemen en moet je je wel vertrouwd raken met het progje.

En dit geldt voor de meeste van dit soort progjes: vergeet niet een opstart medium te maken voor geval je een calamiteit hebt waardoor Windows helemaal niet meer wil opstarten.

PCS Lid
EaseUS Todo Backup doet ongeveer 3 minuten over een volledige backup van 60GB.
Aomei Backupper slechts 2 minuten over hetzelfde.
Wat betreft snelheid is de betaalde versie van EaseUS sneller dan de gratis.

Administrator
Teamlid
Eseus To Back-up is denk ik een veel betere keuze.
En de herstel USB-stick kan je ook maken:

PCS Lid
Voor de easeus herstel usb-stick is de beste methode via rufus met de easeus iso.
Easeus heeft al een hele tijd problemen om de stick direct rechtstreeks aan te maken. Een oplossing is er blijkbaar nog niet gevonden.
Ik heb al verschillende keren een link voor de iso bij de helpdesk moeten vragen.
Dit is een probleem dat al een 2 tal jaar aansleept.
Misschien is dit niet voor iedere pc nodig maar voor onze pc's allemaal.

Jov

PCS Lid
Veng, ik heb nu eenmaal EaseUs geïnstalleerd, dus daar ga ik voorlopig mee verder. Maar je maakt me wel attent op de noodzaak van een opstartmedium (bij EaseUs zal die ook wel nodig zijn). Ik weet niet hoe je die maakt! Wil je me dat leren?

Kan je eenzelfde opstart medium gebruiken bij ieder van dit soort back-up programma's (EaseUs, Macrium Reflect....)?
Kan je eenzelfde opstart mediun ook gebruiken bij herstel op een andere computer?

Jov

PCS Lid
ShadyAngel, van je opmerking via rufus met de easeus iso. Is Rufus weer een ander programma en wat doet dat dan?

Jov

PCS Lid
ShadyAngel, van je opmerking via rufus met de easeus iso begrijp ik niets Is Rufus weer een ander programma en wat doet dat dan?

Administrator
Teamlid
Rufus is het meest gebruikt om een bootable USB-ticjk te maken.
Bootable wil zeggen dat je de computer ermee kan opstarten.

En Rufus heeft ok een pagina hoe een opstartbare USB-tick te maken:

PCS Lid
Veng, ik heb nu eenmaal EaseUs geïnstalleerd, dus daar ga ik voorlopig mee verder. Wil je me dat leren?
Die procedures lijken op elkaar maar zijn niet hetzelfde. Meestal zit er onder bv. "Tools" een keuze om zo'n opstartmedium te maken. Ik zou voor USB kiezen, niet CD/DVD omdat die worden uitgefaseerd. De procedures zijn ook eenvoudig uit te voeren. Gewoon de aanwijzingen volgen.
(Rufus zou je volgens mij niet nodig moeten hebben om een medium te maken dat de image terug kan zetten. In elk geval niet bij Macrium Reflect, Die regelt het zelf.)

Kan je eenzelfde opstart medium gebruiken bij ieder van dit soort back-up programma's (EaseUs, Macrium Reflect....)?
Je kunt wel met zo'n USB de procedure opstarten, maar niet afmaken omdat er naar de images/back-ups gezocht wordt en de ene niet de images/back-up van de andere kan lezen.

Kan je eenzelfde opstart mediun ook gebruiken bij herstel op een andere computer?
Dat kan (soms) wel maar je zet dan systeembestanden/chipset-drivers van de ene computer over naar de andere. Als daar andere chipsets in zitten weet ik niet of dat gaat werken. Vroeger niet, dan kon je volgens mij je mobo beschadigen, maar mss dat het systeem dat tegenwoordig kan oplossen, dat weet ik niet. Mss dat anderen een duidelijker antwoord kunnen geven.
Zelf zou ik niet proberen om met behulp van een image bv van een Intel naar een AMD over te stappen.

PCS Lid
Als je binnen intel of amd blijft heb je hoogstwaarschijnlijk geen problemen met het uitwisselen van de recovery disks (sticks).
Ik doe dit al jaren maar ik heb alleen intel-pc's of zelfde merken moederborden. Slechts 1 laptop is anders maar wel ook intel.
Drivers geven alleen (mogelijk) problemen als je een backup hersteld naar een andere pc, voor alleen opstarten geeft dit geen problemen.

Bovenaan Onderaan