Typmachine's

m44rtn

PCS Lid
Ik dacht laat ik op een computer forum eens beginnen over typmachine's, want waarom niet. Ik heb sinds kort een typmachine, die nog werkt. Na een dagje besteden aan schoonmaken kan je tenminste zien dat het onder de toetsen licht grijs hoort te zijn in plaats van zwart met stufpluimen die je kan aaien. Iemand heeft het denk ik in zijn schuur gehouden. Deductie: de 'kap' (het is een portable) die erover heen zit zat helemaal onder de verf. De kap was ook het enige wat het water zwart maakte. Beetje de toetsen schoongemaakt met water + afwasmiddel (wordt vaak gebruikt door hobbyisten als middeltje voor alles wat je aanraakt a.k.a. de buitenkant), net zoals de binnenkant van de onderkant de buitenkant enzo. Aan de binnenkant stof met een kwast weggehaald en daarna met wat alcohol de half aangekoekte inkt van de slagers (zo noem ik ze maar even, die dingen die op het inktlint slaan om de letter te produceren, wat is hun naam?) afgehaald. Nieuw inktlint besteld en erin gegooid en hij is weer mooi netjes. Ik vind trouwens ook dat ze vroeger veel leukere en interessantere gebruikershandleidingen maakten dan dat bedrijven nu doen.

Anyway, wie van jullie heeft er een typmachine gehad en heeft er misschien zelfs een typ cursus mee gedaan? Ik ben wel benieuwd wat voor typmachine je had en enige avonturen ermee.

Ik weet trouwens nooit echt zo goed of dit soort dingen bij forumonderdeel 'off-topic' of 'verveel je niet' horen.

Ik heb nog steeds de Triumph Adler, die ik mocht meenemen in 1985.
Ik heb daar ooit heel wat op getypt, nee niet met 10 vingers.

Hoi Maarten, ik heb op zo'n ding gewerkt! Vreselijk, maar toen wisten we nog niet beter. Het ding moest behandeld worden alsof je iemand een pak rammel gaf. Het merk weet ik niet en ik heb het ook nooit geweten. Iedereen had een type-cursus gevolgd, maar ook als je geslaagd was, typte je alleen met je wijsvinger en dat ging nog redelijk snel.

Er zat een hendel aan die je steeds van rechts naar links moest bewegen en dat maakte veel lawaai. En soms zat je papier er niet goed in !
Maar aan het einde van de dag deed je pols pijn van het op en neer bewegen. We waren vreselijk blij met de opvolger, maar wat ben ik nu blij met mijn toetsenbord van mijn laptop. En...al dat gedoe met typex!!!

In mijn buurt hier is een kringloopwinkel waar je tweedehandspullen kan kopen aan een prijsje en tweemaal per jaar houden ze er een retro week . Tijdens die retro week kun je er dingen vinden en kopen , en ik soms dan bij mezelf denk , wie had dat nog op zijn zolder staan .
De laatste retro week dateert van een paar weken geleden en stond er nog zo een antieke typemachine te koop . Ik heb deze ook nog gekend maar zelf niet meer getypt . Ik denk dat die wel 20 kg woog .
arg_foto1_3149.jpg

Ik heb voor de eerste keer getypt met een typmachine gisteren. Voordat ik er iets mee ging doen heb ik een week lang best veel video's over typmachine's gezien. En het is zeker erg wennen. Maar wel leuk!

In mijn buurt hier is een kringloopwinkel waar je tweedehandspullen kan kopen aan een prijsje en tweemaal per jaar houden ze er een retro week . Tijdens die retro week kun je er dingen vinden en kopen , en ik soms dan bij mezelf denk , wie had dat nog op zijn zolder staan .
De laatste retro week dateert van een paar weken geleden en stond er nog zo een antieke typemachine te koop . Ik heb deze ook nog gekend maar zelf niet meer getypt . Ik denk dat die wel 20 kg woog .

Deze komt bij onze kringloop vandaan en ze hebben daar geen idee van prijzen. Hij koste €3,50 daarzo. Terwijl je ze in van die 'Vintage' winkels vanaf 35 euro kan krijgen, hoewel de meeste rond de 60 euro zitten. Dus ja, lekker goedkoop. :p

arg_foto1_3149.jpg
Kijk, deze komt me bekend voor! En vooral die toetsen!!!! Hoe vaak je vingers daar naast sloegen, ontelbaar. Maar de naam van het ding zegt me niets. Hij zou er hier niet meer inkomen, niet eens als decoratie op een kast. Mijn herinneringen komen dan te veel naar boven.

Inderdaad in die kringloopwinkels hebben ze geen idee van prijzen . Hier bij ons is een TV programma over antieke voorwerpen en mensen benieuwd zijn hoeveel zou dit nu nog waard zijn . En dan krijgen die mensen te horen hoeveel duizenden euro's hun spullen nog waard zijn, en de persoon dan vraagt die de waarde geschat heeft . Waar heb je dat vandaan en hoeveel heb je er zelf voor betaald . Uit de kringloop voor een paar eurootjes .

Ik ben de Imperial-50 op het internet tegengekomen en die vind ik best wel cool. Ik vind de buitenkant lelijk, maar ik vind het wel geinig dat je alles er gewoon letterlijk uit kan schuiven en dat er een raampje aan de zijkant zit. Was dit vaker het geval bij typmachine's?

Zo’n 40 jaar geleden heb ik leren typen: 10 vingers blind. Ja, blind, want er stonden geen letters of andere tekens op de toetsen. Ik volgde toen een cursus van Scheidegger. Een keer per week kreeg ik les in een wijkgebouw. De typemachine kregen de cursisten te leen van Scheidegger. Je werd verondersteld iedere dag ook thuis te oefenen.
Na afloop van de cursus kon je die typemachine kopen. Dat heb ik toen niet gedaan. Ik kocht zelf een elektronische typemachine. Het bijzondere daarvan was dat je in de laatst getypte regel fouten kon corrigeren. Dat was een enorme vooruitgang met de oudere typemachine waarbij je typefouten alleen kon corrigeren met Tipp-Ex (papier of vloeistof).

In mijn logeerkamer heb ik een heel oude typemachine staan. Hij was van een vrouw die het grootste deel van haar leven als secretaresse heeft gewerkt. Haar baas dicteerde haar de brieven, die zij in steno noteerde en later uitwerkte op die typemachine. Misschien maak ik morgen een foto van dat oude apparaat en plaats ik die in dit topic.

Bedankt, Hendrik! Nu weet ik welke typemachine ik heb: een Continental van de Duitse firma Wanderer Werke, Schonau bei Chemnitz. Die letters zijn nauwelijks meer te lezen op mijn exemplaar. In jouw overzicht met afbeeldingen vond ik hem snel terug: Continental Standard typewriter
Er zijn wat kleine verschillen. Bij mijn typemachine zijn de toetsen zwart met witte letters. En helaas heb ik ook niet zo’n mooi plaatje van de Wanderer fabriek op de voorkant. Daarom denk ik dat mijn exemplaar een paar jaar jonger is.
Ja, dat zal kloppen. Iedere typemachine kreeg zijn eigen serienummer. De typemachine op de website typewriter.be heeft serienummer 75909. De mijne heeft serienummer 453889. Allemachtig, dat zou betekenen dat er honderdduizenden exemplaren van dat model zijn gemaakt.

@gouwepeer Nee, van de Pascaline had ik niet eerder gehoord.

Laatst bewerkt:
Ik had het abusievelijk over een Triumph Adler - dat had moeten zijn: Triumph Gabrielle 35

$_72.JPG

Ik heb dat ding dus nog steeds - in de bijgeleverde kunststof koffer.

Ik had het abusievelijk over een Triumph Adler - dat had moeten zijn: Triumph Gabrielle 35
(Afbeelding)
Ik heb dat ding dus nog steeds - in de bijgeleverde kunststof koffer.

Ziet er netjes uit!

Zou er een lijst bestaan met serienummers van Continental typemachines, zodat ik erachter kan komen hoe oud de mijne is? En ja hoor: http://typewriterdatabase.com/mobile/continental.572.agelist
De Continental waarvan de foto’s op de website typewriter.be staan, is dus niet van 1913, zoals daar foutief vermeld staat, maar van 1914. En mijn Continental is gemaakt in 1931. Leuk om te weten.

Ik heb mijn serienummer proberen op te zoeken voor mijn Adler op typewriterdatabase.com, maar stond er niet op.

@maarten70 Radiobuizen of elektronenbuizen zijn weer een heel ander onderwerp. Ik heb in mijn woonkamer een buizenradio staan, een Erres uit 1957, meen ik. Twee keer per jaar mag hij even aan, enkel om te controleren of hij het nog steeds doet.
Geen idee hoe zulke buizen werken, maar dat zal aan mij liggen. Voor mij is het al een wonder dat het licht aan gaat wanneer ik een knop indruk.
Heb je wat aan deze info over elektronenbuizen: Elektronenbuis - Wikipedia

Terug
Bovenaan Onderaan