Trojan Emotet

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.939
Punten
113
Leeftijd
66
Trojan Emotet is weer volop actief en is momenteel volgens Microsoft
de grootste bedreiging voor Windows gebruikers.

De banktrojan Emotet is zeer gevaarlijk.
Besmetting volgt via phising e-mails, die u krijgt van afzenders, waarmee u daadwerkelijk hebt gecommuniceerd.

Bij besmetting neemt Emotet al uw e-mailcontacten over.
Daarnaast wordt de banktrojan Trickbot nageladen om uw online bankgegevens te stelen.
Nieuw is het gegeven, dat ook de versleutelingstrojan Ryuk (ransomware) wordt gedownlod en geïnstalleerd.

Ryuk versleuteld niet alleen al uw persoonlijke documenten, foto's, muziek enz., maar verwijderd ook alle back-ups.

Hoe u te beschermen tegen Emotet?
De belangrijkste beschermingsmaatregel is dus: ook en vooral bij zogenaamd bekende afzenders, bijlagen -
vooral Office-documenten - niet direct openen en niet direct op links klikken.
In geval van twijfel belt u de vermeende afzender omtrent de ontvangen e-mail, om zo de inhoud en de bijlagen te controleren.

In principe is het raadzaam om regelmatig een back-up te maken van al uw gegevens op een externe gegevensdrager
om een totaal verlies als gevolg van een plaag te voorkomen.

Verdere maatregelen die u dient te nemen:
Gebruikers wier systemen door emotet zijn geïnfecteerd, dienen hun omgeving onmiddellijk op de hoogte brengen van de infectie,
omdat vooral de mailcontacten en vooral de laatste communicatie partners gevaar lopen.
Het is ook raadzaam om alle wachtwoorden die op geïnfecteerde computers zijn opgeslagen - bijvoorbeeld in browsers - te wijzigen.

Wat te doen als Emotet al actief is?
Ingeval uw Windows door Emotet is overvallen, dan is de beste optie Windows schoon opnieuw te installeren,
Emotet onderdelen brengen ingrijpende- en veiligheidsrelevante veranderingen aan in Windows.

tfj

Junior lid
Lid geworden
9 nov 2019
Reaction score
19
Punten
8
Leeftijd
20
Heel zorgwekkend... bedankt voor de heads-up!

predator

Vaak hier
Lid geworden
22 feb 2019
Reaction score
546
Punten
93
Leeftijd
55
Ze stoppen er steeds meer bij in, zeker voor de feestdagen die voor de deur staan krijg je gratis, randsom je mail contacten lopen gevaar bankgegevens je ww enz en dat alles middels een klik...tja je moet dus zo als altijd heel goed opletten op welke link je klikt.
Pred..

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.939
Punten
113
Leeftijd
66
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Oppassen is het dus met e-mails die je ontvangt - daar kunnen e-mails bij zitten met bijlage van bekenden.
Dan is het dus oppassen en raadzaam die bijlagen kopiëren naar een locatie in jouw computer en laten scannen door de antivirus, die Emotet inmiddels herkent.

toska

Heeft veel posts
Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 aug 2016
Reaction score
103
Punten
63
Leeftijd
56
Website
www.games4you.be
ik klik nergens op alle mails die ik niet ken gaan de prullen mand in,mag zelfs nog van coolblue of bol.com komen.Als ik iets wil zien zal ik wel naar hun site gaan.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.939
Punten
113
Leeftijd
66
Aanvullende optie in Office: het uitvoeren van Macro's verbieden!

HansGU

Heeft veel posts
Lid geworden
5 dec 2016
Reaction score
102
Punten
63
Leeftijd
75
Maar waaraan herken je het virus prrecies ? En werkt de Premium versie van Malwarebytes afdoende ? Hoe schakel ik Macro's uit?

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.939
Punten
113
Leeftijd
66
Als je het virus in jouw computer hebt geactiveerd, krijg je vanzelf de melding dat er geld van jou verlangt wordt!

HansGU

Heeft veel posts
Lid geworden
5 dec 2016
Reaction score
102
Punten
63
Leeftijd
75
Dus je kunt het eerder nergens aan herkennen?

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.939
Punten
113
Leeftijd
66
je moet er gewoon voor zorgen dat het kreng niet door jezelf geactiveerd wordt!
Voor de duidelijkheid nogmaals: Emotet wordt verspreid via e-mails van afzenders die jij kent.

Als Emotet jouw computer heeft overgenomen, worden er ook virus e-mails verstuurd namens jou!

HansGU

Heeft veel posts
Lid geworden
5 dec 2016
Reaction score
102
Punten
63
Leeftijd
75
Ok, maar beschermt de premium versie van Malwarebytes mij daar dan niet tegen?

HansGU

Heeft veel posts
Lid geworden
5 dec 2016
Reaction score
102
Punten
63
Leeftijd
75
Gelukkig, malwarebytes beschermt me ertegen. Hoewel ik natuurlijk mijn mails in de gaten blijf houden.

Bovenaan Onderaan