Trage computers kosten twee werkdagen per maand

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
pcANP.PNG

We verliezen veel tijd door haperende ICT. @ ANP

Een computer die er ellenlang over doet om op te starten, programma's die vastlopen of een printer die niet werkt. Herkenbaar? Je bent niet de enige voor wie dat geldt. Jaarlijks verliezen we veel kostbare werktijd door ICT-problemen.
Belgische ambtenaren verkwanselen jaarlijks 14 werkdagen door ICT-problemen, blijkt uit een vandaag gepubliceerde enquête onder 3500 werknemers. In Nederland is dat al niet beter. Volgens een eerdere studie van Alexander van Deursen en Jan van Dijk van de Universiteit Twente gaat ruim 8 procent van onze werktijd verloren door haperende ICT. Dat zijn toch bijna twee werkdagen per (fulltime) werknemer per maand. Dit kost het bedrijfsleven 19 miljard euro per jaar.
We overschatten onszelf

Volgens het onderzoek Ctrl Alt Delete van Van Deursen en Van Dijk zijn niet werkende computers de grootste frustratie van werknemers. Volgens de onderzoekers is een van de problemen dat we onszelf op het gebied van computerskills overschatten.

De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat werknemers bijgeschoold moeten worden op het gebied van digitale vaardigheden, zodat ICT-problemen makkelijker door henzelf verholpen kunnen worden en werknemers handiger worden in het gebruik van computers en andere apparatuur. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die de afgelopen drie jaar een ICT-opleiding volgde hierdoor dagelijks gemiddeld 33 minuten tijdwinst boekten.
Verloren tijd

Harald de vries is programmamanager bij European Computer Driving License (ECDL) en herkent de resultaten uit het onderzoek. ECDL geeft trainingen om werknemers te leren beter met hardware en software om te gaan. "Uit onze onderzoeken blijkt ook dat veel mensen hun digitale vaardigheden overschatten. Ze zijn er enthousiast over, maar als we het dan gaan toetsen, blijkt de kennis erg tegen te vallen."
iStock_computercrash_frustratie_0.jpg

Computerproblemen zijn de grootste ergenis van werknemers.


En hierdoor gaat er veel kostbare tijd verloren, zegt De Vries. "Dat geldt niet alleen voor het bedrijfsleven, maar ook als burger. De wereld digitaliseert, daarom is het belangrijk je digitale vaardigheden te blijven ontwikkelen. Dat scheelt je uiteindelijk enorm veel tijd en het is ook essentieel op het gebied van veiligheid. Nu herkennen veel mensen phishingmails bijvoorbeeld niet."
Helpdesk

Volgens ECDL zouden werknemers veel meer zelf moeten leren hoe ze problemen kunnen oplossen. En als er echt grote problemen zijn, is er altijd nog de helpdesk. Op die manier worden er hopelijk veel frustraties verholpen. Want trage computers is de allergrootste ergernis onder werknemers, blijkt uit onderzoek. Volgens ECDL kun je daar met wat extra computerkennis vaak zelf al heel wat aan doen.

BRON
 
Over Belgische ambtenaren kan ik boeken schrijven .
Moesten ze die Belgische abtenaren nu eens leren werken met Linux en al die Belgische ambtenaren een linux PC geven is het probleem met verloren tijd opgelost . Zo eenvoudig is dat !
 
De oplossing zit er niet in om de computers op Linux om te zetten - de servers waaraan de computers hangen dienen ook optimaal te draaien en dat geldt ook voor de software waarmee gewerkt dient te worden.
Want dat laatste - daar zit er in veel organisaties - ook de overheid - het grootste knelpunt, dit in combinatie met de gebruikte hardware op de werkplekken.
 
Geen grap, echt gebeurd !
Zo kwam ik eens in een Bpost kantoor binnen en ik kreeg te horen . Meneer moet u nog boodschappen doen , onze computers liggen in panne , kom binnen half uurtje eens terug .
Ga ik intussen wat boodschappen doen en ben wel een uurtje weggeweest . Computers nog altijd in panne krijg ik te horen .
Het was intussen bijna sluitingstijd geworden en krijg ik te horen , kom morgen eens terug dan zal het computerprobleem wel opgelost zijn .
Ik ga dan de dag later terug , computers nog altijd in panne . Ik vroeg aan die mevrouw want het was terug dezelfde van de dag ervoor .
Hebt u al eens naar de helpdesk gebeld . Weet je wat die mij vroeg ?
De wat vroeg die . Maar dat was nog niet alles . Ik vraag naar de postmeester , de verantwoordelijke van het postkantoor dus .
Daar spreekt u nu mee antwoord die mij zonder verlegen te zijn !
 
Terug
Bovenaan Onderaan