Tool snel kopiëren grote hoeveelheid data

ShadyAngel

PCS Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Waarderingsscore
1.243
Punten
113
Leeftijd
65
OS
Windows 11 Pro
Wat is een goede tool (liefst met GUI) om snel grote hoeveelheden data te verplaatsen tussen 2 verschillende SSD's of HDD's?

je kan veel data kopiëren en dan door plakken verplaatsten.
Is dat goed geggan dan je originele data verwijderen en de prullenbak legen.
Gaat er dan namelijk iets verkeerd met verplaatsten, dan heb je via kopiëren en dan plakken in de nieuwe locatie altijd nog je originele data.

Door een fout tijdens het verplaatsen, ben ik een drie jaar terug ruim 300GB van mijn muziek kwijtgeraakt!

TeraCopy is daar een handige tool voor.

Ik moet zo'n 200GB verplaatsen naar een externe schijf. Mijn pc is daar nu toch al 1.5 uur mee bezig, kopiêervenster geeft nog 30 minuten aan.. Het is wel naar een externe schijf, maar moet toch sneller kunnen? Ik ga hem nu wel laten doen. Het is wel een mengeling van grote en kleine bestanden.

Geduld hebben.
Is die externe schijf een gewone HD of een SSD?

Ik gebruikte er gewoon Total Commander voor maar in sommige gevallen kan die ook wel eens een kuurtje hebben.
Dat was een aantal jaren geleden en was nog wat meer data, daar heb ik toen ook Teracopy voor gebruikt tot grote tevredenheid.

Snelheid van kopieren naar externe schijf kan vele oorzaken hebben. Als de schijf de stroom via USB krijgt kan het bijv. al langzamer gaan, als het een gewone HDD is dan kan dat langzamer zijn dan een SSD, kan aan de USB kabel liggen. Dat soort dingen.
Maar 200 GB in 2 uur? Dat is een 27 MB/s dat is wel langzaam ja, maar kan behoorlijk omhoog en omlaag gaan met grote en kleine bestanden door elkaar. Dan kan Teracopy wel eens helpen dat het sneller gaat.

Dat is naar een SSD, WD Black SN850X. Ik heb dezelfde SSD intern als extern model. De max snelheid in het kopiëervenster is 40MB/s.
De desktops en laptops (op 1 na) hebben USB 3.2 gen 2. De interne windows SSD en de SSD die ik als werkschijf gebruik zijn van hetzelfde type en dat gaat bliksemsnel. Als ik dezelfde 200GB naar die werkschijf (SSD) kopiëer is dat op 20 min gebeurd, die 200GB zijn wel grotendeels kleine files (foto's en mp3's). Ik vraag me enkel af of dat sneller kan. Het is niet dat ik dat veel doe maar zou wel handiger zijn als dat sneller kon.
Mijn pc's zitten wel allemaal op dezelfde wifi/router maar het lukt me niet die dataschijf ook rechtstreeks op mijn andere pc's te benaderen.
Delen is wel ingeschakeld maar zit altijd in de knoei met een wachtwoord waarvan ik niet weet welk die moet hebben.

Die Externe HD heeft USB 3.1/3.2 aansluiting?

Vreemd hoor, mijn muziekcollectie is nog een 225 GB groot en werd in een klein half uur een externe M2 ssd gekopieerd.
En terug gekopieerd in een half uur naar de definitieve opslag op en ReFS M2 SSD.

Teracopy doet er nog langer over dan gewoon kopiëren via de verkenner, nl 1.40 uur.

Of de aansluiting van de M2-SSD is niet helmaal zoals het moet zijn, of iets in jouw Windows houdt dat heen weer kopiëren tegen.
Welke antivirus gebruik jij?

Oké, Microsoft Defender is ook bij mij de standaard.
Dus daar ligt het niet aan.

Ik vermoed dat de samenwerking van de externe SSD en jouw computer geen gelukkig huwelijk is.
Als ik iets kopieer naar een externe SSD, haalt het kopiëren en plakken vrijwel de snelheden die voor USB-3.1 gepropageerd worden.

Bij het herinrichten van mijn Windows 11 afgelopen zondag - dus bij het overzetten van data, was dit alles in een vloek en zucht gebeurd.
Dat is nu eenmaal ook het voordeel van M2 SSD's.

Heb je de bijbehorende recensies al eens bekeken? Bijna 20% ronduit slecht.
En veel daarvan gaat over inkakkende snelheden, dus het lijkt me aan die behuizing te liggen.
Dit is een van de reacties:
Door de meegeleverde USB C-kabel te vervangen en een kwaliteitskabel te gebruiken, is het mogelijk om ongeveer 100 MB/s te verbeteren en te bereiken,
Bij anderen kakte het ook in van 700 naar 100 en dan 40 en over die 40 zie ik meer reacties.

Slechte recensies zijn er altijd wel te vinden dus denk ik dat je daar moeilijk op voort kan gaan. In elk geval, fouten of niet herkend worden ben ik met 5 van deze behuizingen nog niet tegengekomen.
Ook sluit ik deze aan met 10GB gecertificeerde kabel maat die kabel blijkt dus niet te doen wat beloofd word.
Ik heb verschillende kabels getest, er zijn maar 2 die tussen de 700 en 800Mb/s halen wat dus al een pak sneller is. Daar is er 1 van merkloos (weet niet van waar die komt) en een paar andere die bij die externe behuizingen zaten.
Nu moet ik wel een paar kabels vinden die die snelheid halen maar op de specs kan ik dus al niet vertrouwen. Is er een beppald merk aan te raden?
Wat is de max snelheid dat je ongeveer kan halen met een SSD in een externe usb behuizing?

Slechte recensies zijn er altijd wel te vinden dus denk ik dat je daar moeilijk op voort kan gaan.
Klopt, maar mijns inziens wel als er naar een specifiek issue zoals snelheidsverlies gewezen wordt. In elk geval kan het sowieso de moeite lonen het eens met een andere goede USB kabel te proberen omdat dit het ook kon zijn. Dat heb je al gedaan.
Zo'n 700 en 800 MB/s is wel even een verschil dus dat zegt al iets.
Echter dat is het probleem met specs, ik durf zo ook niet te zeggen of en zo ja welk merk aan te raden is. Ik heb zelf nauwelijks ervaring met externe schijven op USB. Heb er eentje voor de Playstation 4 en nog twee kleine en daar gebruik ik allemaal bijgeleverde kabel van. Eigenlijk nooit gelet op transfer snelheid, volgens mij waren die goed genoeg.

Ik heb ook geen idee wat de maximale snelheid is, dat ligt ook aan snelheid kabel, lees snelheid, schrijf snelheid, bussnelheid van de externe behuizing en zo. Ik lees dat er ook waren die in optimale condities misschien enkele GB/s maar durf ik echt niet met zekerheid te zeggen. Kan net zo goed zijn dat je blij mag zijn met 1500 MB/s dus tja... ik weet het gewoon niet, sorry.

@ShadyAngel Als je externe HD in ReFS formatteert, zal het kopiëren van data en het plakken in ReFS een stuk sneller zijn.

ReFS zit alleen in de duurdere server software en lijkt me een heel gedoe. Ik ga het zo laten denk ik. Zoveel data overzetten gebeurt maar heel sporadisch en kan ik eventueel ook nog door mijn backup van die drive te gebruiken, die is altijd heel recent.

Nee hoor, jouw Windows 11 heeft het ook aan boord.
De hele tweede SSD in mijn computer draait op ReFS en ik ben blij dat gedaan tee hebben.

Terug
Bovenaan Onderaan