TomTom Premium X

ShadyAngel

Heeft veel posts
Kreeg net voor mijn vakantie een leuke aanbieding om de laatste nieuwe TomTom GPS met 100€ korting te kopen. Is er hier iemand die al ervaring heeft met de laatste top GPS van TomTom. Leuke toestellen overigens, is ondertussen al mijn vierde sinds 1998.
Mijn vraag: de tomtom 6000 en 6100 hebben een eigen wifi verbinding van tomtom voor de traffic controle, updates van de kaarten moeten via de pc en routes kunnen vandaar ook ingesteld worden. Echter als ik de premium aansluit via de pc geeft de toepassing (MyDrive) een melding om de kabel te ontkoppelen omdat deze de nieuwe updates via de eigen wifi download. Ook kan ik op die manier geen routes die ik via de MyDrive toepassing op de pc instel doorsturen naar de premium. Met de andere tomtoms werkt dit wel. Enig idee of dit op te lossen valt en zo ja hoe?
Een ander vraagje is: de premium heeft ook een bluetooth verbinding om een smartphone te koppelen en zo sms en inkomende/uitgaande gesprekken handsfree te kunnen doen. Gebruikt deze functie dan ook de mobiele data van mijn smartphone? Enig idee hoeveel data dat gebruikt? Ik heb maar een klein smartphone abonnement omdat ik die zeer weinig gebruik.
Alvast bedankt voor de info.

Aarie25

Moderator
Team lid
Ik zou als jij jou was een navigatie app gaan gebruiken. (alleen als je een smartphone hebt natuurlijk)
Ik heb een Tomtom met lifetime kaarten, alleen na 4 jaar werkte dat al niet meer.
Koste mij 160 euro en ik gebruik het maar enkele keren per jaar, jammer geld dus.
Omdat lifetime betekent 7 jaar na het uitbrengen van het model.
Ik ga voortaan gewoon een app met gps gebruiken.
Voor vertrek even aan de computer hangen en je hebt een gratis navigatie, die helemaal up to date is.

ShadyAngel

Heeft veel posts
Ik vind navigatie op de gsm maar niks. Veel te klein scherm voor mij.
Vandaag e-mail gehad van TomTom lifetime is voor hun "einde van de kaartondersteuning/updates. Daar is de volgende 10 jaar nog geen sprake van want die werken nu ook nog op TomToms van voor 2010. Bovendien zijn de kaarten van NavStar en niet van TomTom, zelfde software wordt ook in veel ingebouwde systemen in auto's gebruikt. De mobiele data worden alleen gebruikt voor de live-verkeersinfo en is per maand zo'n 7MB. Bluetooth dienst zoals ik al dacht alleen om route-informatie van/naar het account te sturen voor synchronisatie tussen gekoppelde TomToms.
Dus valt allemaal wel mee.
Vakantie zit er weer op. Morgenvroeg vliegtuig naar huis.:(

Black Tiger

Enthousiast
Lifetime betekent in de meeste gevallen zolang het apparaat door de fabrikant ondersteund wordt. Zo gauw die het dus EOL (End of Life) verklaren en er geen support meer op bieden, verdwijnen ook de map updates.
En dan is 7 jaar ondersteuning toch best een mooie tijd. Ik ken niet veel andere hard- en/of software die zo lang ondersteund wordt. Enige uitzondering daarop was Windows XP. Dus ik begrijp het probleem niet helemaal @Aarie25?
Even los daarvan is het bij de nodige Tomtom's nog mogelijk om verse kaarten op de niet legale wijze er op te zetten. ;)

Maar een app met GPS gaat ook als je dat goed genoeg ziet.

Buurman heeft een Tomtom 720 en ik een Tomtom Home, deze werden beiden niet meer ondersteund met kaart- of andere updates.
Toch kregen we nog een update met een gps fix en deze week nog een email met een update omdat anders bepaalde gegevens gereset kunnen worden. Die update voorkomt dat dan. Vond ik persoonlijk toch wel een aardige service van Tomtom, gezien de apparaten eigenlijk niet meer ondersteund zouden worden.

Aarie25

Moderator
Team lid
Als je net zo als mij een navigatie koopt met lifetime kaarten en daar 160 euro voor betaald.
Verwacht je niet binnen 4 jaar alleen maar problemen.
Als er updates uitkwamen kreeg ik alleen maar problemen met het installeren.
Te weinig ruimte wat niet zo was, als hij bijna klaar was er mee stoppen, navigatie die tijdens het rijden de weg kwijt is of maar blijft zoeken.
Zeker vervelend omdat de navigatie minder dan 10 keer per jaar wordt gebruikt, ook jammer van het geld.

K

Kate

Guest
Mijn tomtom is al 8 jaar. Hij hangt elke week een keer aan de laptop en krijgt dan weer circa 3 updates. Kaart van de Benelux is al 3 jaar verouderd maar dat maakt niets uit: hij doet het gewoon. En ik vergeef het mijn leuke voorleesstem als hij een kruispunt noemt waar intussen een rotonde is. Ons land blijft redelijk hetzelfde!!

Aarie25

Moderator
Team lid
Dan zal ik wel pech met onze om tomtom hebben, want die werkt al lang niet meer zoals het moet.
Daarom ga ik maar een navigatie app voor de telefoon gebruiken, scheelt mij toch 160 euro ;)

ShadyAngel

Heeft veel posts
Ik heb tot nu al 5 TomToms gehad (920, 950, 6000, 6100 en de nieuwe premium X). Deze laatste voor de mooie korting op de aankoopprijs.
De 920 en 950 waren nooit echt handig. Vanaf de 6000 steeds beter en vooral de lifetime alhoewel ik vorig jaar nog een gratis update kreeg voor de 950 die volgens hen niet meer ondersteund word.
Met de 6000 serie werd de integratie met meerdere TomToms beter. Ook werkt alles met de Androidapp samen. De premium heb ik goed kunnen uittesten in Cuba, werkt zalig. s' Avonds alles ingesteld via de laptop/smartphone en de dag erna op verkenning.
Vanaf de 6100 heb je ook geen verdere kosten meer en de updates komen goed van pas. Toen ik vanmorgen even mijn baas ging helpen bleken er ineens wegenwerken. Op google maps niks te vinden maar toen ik op MyDrive (android) ging kijken was die wel al vermeld.
Een aankoopprijs van meer dan 300€ is niet mals maar nog niet van de duurste. Met al die wegenwerken van tegenwoordig kom je snel ergens tercht waar je de weg niet meer kent.

Bovenaan Onderaan