Thunderbird mail toont honderden oude mails

Hoewel ik Outlook gebruik toch eens Thunderbird geïnstalleerd (uit nieuwsgierigheid hoe dat werkte) . Dan zie ik dat zowel bij verzonden als bij ingekomen mails er 4 à 500 (!) mails staan, hoewel ik die in Outlook, maar ook in de webmail regelmatig controleer, en alles ouder dan een week of 6 verwijder. Kennelijk toch op de server blijven staan. Nog niet zo heel lang geleden kreeg ik als maar bericht van de KPN dat mijn mailbox vol dreigde te raken. Pas de derde medewerker van de helpdesk heeft mij toen (via mijn webmail) die oude mails kunnen verwijderen. Blijft vreemd vind ik. Thunderbird inmiddels weer verwijderd.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
6.283
Punten
713
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Tip, als jouw KPN account in Thunderbird als IMAP is ingesteld, zullen de mails die verwijderd worden in Thunderbird ook definitief van de server verdwijnen.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reactiescore
198
Punten
148
bij installatie zie ik:

6055f8f6b1c9e-6051f0b8452d5-No.001.jpg

blijft de vraag: als ik ze in Outlook verwijder blijven ze dan wèl op de server staan?

Laatst bewerkt door een moderator:

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
6.283
Punten
713
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Hoe is in Outlook jouw account ingesteld: als IMAP of als POP3.
Indien IMAP - dan niets verwijderen, want dan verdwijnen die e-mails ook op de server.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.175
Punten
468
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Het ziet er naar uit dat het IMAP is. Als Thunderbird ze ziet staan ze dus ook nog op de server.
Oude mails die je niet meer gebruikt en ook niet meer hoeft te raadplegen kun je wel gewoon verwijderen.
Ze verdwijnen dan ook op de server, maar dat maakt in dat geval niet uit, heb je ook weer wat meer ruimte in je postbus. Want die dreigt dus vol te raken en dat is niet goed.
Zoals gezegd, alleen verwijderen indien je ze niet meer nodig hebt.

dat mijn mailbox vol dreigde te raken. Pas de derde medewerker van de helpdesk heeft mij toen (via mijn webmail) die oude mails kunnen verwijderen. Blijft vreemd vind ik.
Dat is niet zo vreemd. Als de medewerker ze alleen op de server weg haalt en jij hebt ze ook nog lokaal staan, dan worden die mails met de eerste de beste synchronisatie weer terug op de server gekieperd.

Mijn advies: Thunderbird weer installeren. Dan via Thunderbird alle oude mails die niet niet meer nodig hebt verwijderen. Als het goed is worden ze dan ook op de server verwijderd en ben je ze echt kwijt.
En dan raakt je postbus ook niet te vol.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reactiescore
198
Punten
148
vreemd dat ik geen email kreeg (ehh... weer Outlook) maar wel de "meldingen" rechts boven iets roods. Voorlopig kijk ik het maar ven aan, hartelijk dank. fjs

boertje125

Junior Lid
Lid geworden
6 okt 2020
Reactiescore
14
Punten
8
OS
w10
AV
w10
FW
firwall w10
Als je meerdere soorten software door elkaar gebruikt
en dan ook nog de naar Nederlands vertaalde versie gaat het standaard nog wel eens mis met mappen waarin je mails worden bewaard.

Als er een dergelijk verschil in instelling is merk je dat doordat synchronisatie niet loopt zoals verwacht
je kan dergelijke problemen alleen oplossen door alle instellingen na te lopen en al je apparaten gelijk in te stellen.

als er mails nog wel op de server staan maar je ziet ze niet in outlook is de simpelste verklaring dat je die map gewoon niet op zichtbaar hebt staan in outlook.

ik eens beginnen om de webmail te openen en daar op zoek te gaan naar instellingen en mappen op iets dergelijks
waarschijnlijk kun je daar wel zien welke mappen er allemaal in jouw mailbox zitten.
en ook welke er dan eventueel onzichtbaar zijn in je webmail.

schrijf ze op en zoek uit welk je wilt blijven gebruiken.

loop nu bij alle software je account instelling na en verzeker je er van dat er naar de juiste mappen wordt verwezen.

stuur wat proefmailtjes naar jezelf open deze op de verschillende systemen en controleer of alles in de verwachte mappen staat.
zo ja dan weer naar je webmail een alles verwijderen wat je niet meer wilt gebruiken.

kijk naar een week of 4 nog eens of de mappen zijn weggebleven zo niet dan heb je ergens nog een instelling vergeten.
met de mapnaam kan je overigens meestal wel opzoeken in welke software deze is aangemaakt.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reactiescore
198
Punten
148
ik heb TB (weer) gedeïnstalleerd. Lang geleden dreigde mijn emailbox vol te raken (kreeg bericht van de KPN zelf). Pas de derde of vierde medewerker van de helpdesk wist hoe dat moest: kijken op webmail... Dat doe ik nu regelmatig.

Bovenaan Onderaan