thunderbird email en alles verder backuppen

Abraham54

Beheer
gemgemgemgemgemgemgemgemgem
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.848
Punten
323
Leeftijd
68

Veng

PCS-lid
gemgem
Lid geworden
18 dec 2017
Reactiescore
201
Punten
203
Je kunt de folder met configuratiegegevens back-uppen. Dan heb je alles.
Zoek op je c-schijf naar deze folder: xxxxxxxxx.default.

Je kunt ook "MailStore Home" gebruiken (is gratis). Dan blijven al je mails te doorzoeken en bekijken.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.848
Punten
323
Leeftijd
68
@Veng - of alles is beter is wat jij nu voorstelt, daar heb ik mijn twijfels over.
Want je verteld ook niet erbij wat je vervolgens dan moet doen in de nieuwe PC.

Doe je het op mijn manier, dan na kopiëren en plakken, zoek in je de Program Files naar de map Mozilla Thunderbird,
je opent die map en je klikt op het icoon van Thunderbird, dan opent die op precies dezelfde wijze
in de nieuwe computer zoals die het ook deed in de oude computer.

Veng

PCS-lid
gemgem
Lid geworden
18 dec 2017
Reactiescore
201
Punten
203
@Abraaham54:
"of alles is beter is wat jij nu voorstelt, daar heb ik mijn twijfels over."
Die folder backuppen is zeker ook niet het beste maar je hebt dan een back-up van alles.
"Want je verteld ook niet erbij wat je vervolgens dan moet doen in de nieuwe PC."
Nee, want de vraag was alleen om een back-up. Niet overzetten op een andere pc.
Mailstore vind ik een betere benadering maar zelf doe ik beide

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.848
Punten
323
Leeftijd
68
In mijn verhaal staat het er zonder meer.

Enigma147

Moderator
gemgem
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
Reactiescore
285
Punten
223
Nadeel van mailstore is dat het alleen de mail archiveert. Dus geen contactpersonen of de agenda. Of dat een een probleem is moet iedereen voor zichzelf uitmaken, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.848
Punten
323
Leeftijd
68
Als wat Enigma schreef het geval is, dan is mijn methode gewoon de beste.
Want door je aan het script te houden bij het kopiëren van alle mappen en deze op een ander
ogenblik in de nieuwe Windows in dezelfde systeemmappen terug te plaatsen, verkrijg je daarmee dezelfde Thunderbird.

Black Tiger

PCS-lid
gemgemgemgemgemgem
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.590
Punten
323
Nadeel van mailstore is dat het alleen de mail archiveert.
Klopt, Mailstore Home adviseer ik ook altijd als back-up voor mail. Daar is niets beters voor te vinden. Maar het is inderdaad wat het zegt, een e-mail back-up (en evt. restore) programma. Het doet geen contacten en/of agenda's backuppen. Daar is het niet voor gemaakt.

Als wat Enigma schreef het geval is, dan is mijn methode gewoon de beste.
Nee want die methode spreekt over browsers. En de melding dat Thunderbird "bijna dezelfde" mappen heeft, is geen adequate handleiding want dan moet je toch nog zelf zoeken.
Daarnaast geeft jouw methode ook niet aan hoe de contacten en/of agenda te backuppen en over te zetten.
Daarmee is die methode feitelijk even goed of even slecht als de Mailstore methode, omdat je toch zelf zoeken moet.

Hieronder is hoe Thunderbird het zelf adviseert. Bij mij kwam die pagina in het Nederlands.

Als die niet werkt dan deze korte url.

ShadyAngel

PCS-lid
gemgemgemgemgem
Lid geworden
12 sep 2018
Reactiescore
1.290
Punten
273
Leeftijd
62
Ik maak gewoon een kopie van thunderbird met PC-Trans. Dit is een soort backup met alle gemaakte instellingen en adreslijsten en dergelijke. Het voordeel is dat ik thunderbird in geen tijd op mijn andere pc's heb staan.
En ja, het is niet gratis maar het spaart geweldig veel tijd uit. I
Windows 11 opnieuw duurde een tiental minuutjes, heel de rits programma's een 20 tal minuutjes met alle instellingen. Een half uurtje voor een nieuwe installatie.
Ik heb vandaag windows 11 opnieuw geïnstalleerd op mijn nieuwe desktop omdat die een rare fout in het apparaatbeheer heeft. Als die naar gewijzigde apparaten zoek crasht de pc telkens weer. Hetzelfde maar dan via een herstart crasht die niet. Er is ook geen enkele fout te zien.

Bovenaan Onderaan