Vraag tekst schrijven

porrelaar

Vaak hier
Wanneer je met de img code een afbeelding plaatst in een post op dit forum, dan komt die afbeelding in een tekstregel te staan. Daardoor kun je zowel voor als achter die afbeelding ook woorden plaatsen, zoals jij al liet zien in post #28.
Maar het is niet mogelijk om zowel links als rechts van de afbeelding meerdere regels tekst boven elkaar te plaatsen. En dat laatste is wat Kate zo graag zou willen kunnen doen op dit forum.

Eigenlijk moet je een via img code ingevoegde afbeelding op dit forum gewoon beschouwen als een element (onderdeel) van een regel tekst, te vergelijken met een letter uit zo'n regel tekst. De hoogte van de tekstregel wordt dan bepaald door de hoogte van het grootste element. En dat zal de afbeelding zijn.

Hieronder een voorbeeld van 3 gewone regels tekst:

Dit is de eerste zin van die tekst.
En dit is dan natuurlijk de tweede zin.
Met deze derde zin besluit ik deze tekst.​

Wat gebeurt er wanneer ik in bovenstaande tekst 1 letter veel groter ga maken? Dan krijg je het onderstaande:

Dit is de eerste zin van die tekst.
En dit is dan natuurlijk de tweede zin.
Met deze derde zin besluit ik deze tekst.​

Doordat ik de letter n groter heb gemaakt ontstaat er aan de bovenkant meer witruimte. Kan ik die witruimte voltypen met andere woorden? Nee, dat gaat niet.
Hetzelfde geldt voor een ingevoegde afbeelding. De afbeelding is slechts een element van die ene regel tekst waar hij in staat. Wanneer je een grote afbeelding invoegt, dan zal de regelhoogte van die ene regel net zo hoog worden als het hoogste element in die tekstregel: de afbeelding.

Tekstomloop (waardoor de tekst in meerdere tekstregels rondom een afbeelding komt te staan) is bij het posten op een forum niet mogelijk.

Kate

PCS Senior
Ik heb mijn plaatje via Ing Dumper geplaatst. Ik kan dan kiezen: links, midden of rechts op de regel. Daar ben ik nu tevreden mee, hoor! Maar je kunt intussen van me aannemen Toska, dat er géén kans is om naast het plaatje tekst te zetten.
Mijn vraag kan als opgelost gezet worden!

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Toska zei:
Hoe komt het dan dat ik met die code hier wel een afbeelding plaats?
Da's heel eenvoudig. Een forum is gebaseerd op regels tekst. Je kunt ook een afbeelding plaatsen omdat er img code is ingebouwd die het toestaat om een afbeelding te plaatsen. Verder is het slechts voor 1 regel.

Je kunt in veel forums (niet alle) voor en/of naast die afbeelding een tekst plaatsen, als deze tekst dan maar op dezelfde regel komt als de img code. Omdat die op 1 regel gaat en de tekst is dan ook alleen maar op die ene regel.

Echter, een forum heeft wel een uitgebreide editor met ietwat opmaak, maar niet met uitgebreide opmaak zoals Word, waarin tabulators en regelopmaak is meegenomen, met name terugloop.
En je hebt absoluut regelopmaak en/of tabs nodig om uberhaupt tekst in een kolom links en/of rechts naast een afbeelding te kunnen plaatsen, dus meer dan 1 regel. Het heeft dus puur met opmaakmogelijkheden te maken.
Het zou veel te veel worden om dat ook allemaal in forum software op te nemen, programmering wordt dan veel te complex.

Enige oplossing blijft dus een opgemaakte tekst maken in een extern programma en daar een afbeelding van maken en die plaatsen als afbeelding hier. Mooie oplossing trouwens!

Bovenaan Onderaan