Systeembeveiliging in Windows 10 en Windows 11

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
Systeembeveiliging van Windows is door Microsoft begonnen, door deze toepassing in Windows ME (2000) te implementeren.
Naargelang de Windowsversies elkaar opvolgden, werd Systeembeveiliging in Windows steeds beter.
In de actuele versies van Windows 10 en Windows 11 is Systeembeveiliging een volwassen toepassing geworden.

Windows blijft Windows en het kan zijn, dat na het installeren van Windows Systeembeveiliging niet ingeschakeld is.
Ook kan het gebeuren, dat na een Windows upgrade naar een hogere versie, de in de vorige versie ingeschakelde
Systeembeveiliging uitgeschakeld is geworden in die nieuwe Windows.
Belangrijk: om de handelingen te kunnen doen, dient u als beheerder in Windows te zijn aangemeld.

Wat kunt u in deze handleiding verwachten?

• Optie 1: Hoe Systeembeveiliging te vinden en op te starten
  • Optie 2: Hoe Systeembeveiliging in te schakelen en te configureren
  • Optie 3 Hoe een nieuw Herstelpunt te maken
  • Optie 4: Hoe oude Herstelpunten te verwijderen in uw nieuwe Windows

Optie 1: Hoe Systeembeveiliging te vinden en op te starten

Ga naar Instellingen > Systeem > Info (klik op het tandwieltje)
Zowel in Windows 10 als ook Windows 11 vind je in Info diverse snelkoppelingen.
Zo ook de snelkoppeling naar Systeembeveiliging

630cad7deaf04-Windows_Systeemherstel.jpg

U ziet dat Herstel in de afbeelding voor C (=systeempartitie) is ingeschakeld.

Optie 2: Hoe Systeembeveiliging in te schakelen en te configureren

Klik nu in het geopende venster op de knop Configureren.

630cdd55ae597-Systeemherstel_configureren.jpg

In het bovenste gedeelte van het Herstelinstellingen venster ziet u hoe Systeembeveiliging in te schakelen
dan wel uit te schakelen.

U ziet ook een schuifregelaar - afhankelijk van de grootte van de systeemschijf kunt u zelf bepalen,
hoe veel ruimte voor Herstel ingenomen mag worden op de systeemschijf.
Vaak wordt een grootte van 5% geadviseerd.
U ziet ook dat ik de hoeveelheid op 10% gezet heb - dat kon ik makkelijk doen, omdat ik pagefile.sys niet
in Windows heb zitten, maar deze in een aparte partitie heb gezet.
Bent u klaar met instellen, klik dan op de knop OK

Optie 3: Hoe een nieuw Herstelpunt te maken

U bent nu terug in het hoofdvenstertje van Systeembeveiliging en we gaan nu een herstelpunt maken.

Klik daarvoor in het Systeembeveiling op de knop Maken.

630ce3009864b-Herstelpunt_maken.jpg

Na het benoemen, hoe het herstelpunt mag heten, klikt u op de knop Maken.

630ce53b76d29-Herstelpunt_maken_2.jpg

Het herstelpunt is in de maak en is taak klaar, krijgt u dat medegedeeld:

630ce5858d9b3-Herstelpunt_gemaakt.jpg

Optie 4: Hoe oude Herstelpunten te verwijderen in uw nieuwe Windows

Het is niet logisch om na een Windows Upgrade oude herstelpunten te handhaven

Dus kunt u die beter verwijderen, als alles goed draait in de nieuwe Windows.
Klik daartoe in Systeembeveiliging op de knop Configureren.
Vervolgens klikt u op de knop Verwijderen.

630ce9621f36a-Hertselpunten_verwijderen.jpg

Doordat na deze handeling er geen herstelpunten meer zijn, gaat u naar Optie 3: Hoe een nieuw Herstelpunt te maken

Mooi beschrijving, van iets wat nuttig zou kunnen zijn, ware het dat mijn ervaringen hiermee belabberd zijn, maar als het goed is staat het netjes aan, hoop ik.

Inderdaad het stond aan, maar wel erg klein (maar 2%)

En in Windows 11, kom je er op een iets andere manier.

Laatst bewerkt:
@Roxmarie - de snelkoppelingen in het Info-venster van Windows 10 en Windows 11 zijn identiek.
En natuurlijk kan je ook via Geavanceerde systeeminstellingen via klikken op de tab Systeembeveiliging komen
en via Systeembeveiliging kan je ook op de tabs klikken om naar een ander onderdeel te komen.
Maar de link Systeembeveiliging opent meten op de juiste tab en heb je geen extra klik nodig.

Naar mijn idee zijn ze niet identiek, want wat bij jou in de bewuste afbeelding rechts staat, staat daar bij mij in windows 11 pro niets!
En ook de indeling links is totaal verschillend.
En het is ook instellingen, systeem, vervolgens op info geklikt. En dan zie je dus het venster wat ik gedeeld heb. Totaal verschillend.

@Roxmarie, als je jouw instellingspagina vergroot, gaan volgens mij de snelkoppelingen in Win 11 naar de rechterkant.
En als je goed kijkt, heb jij ook de snelkoppeling naar Systeembeveiliging, staat in jouw afbeelding.

Overigens is Instellingen in Windows 11 anders ingedeeld geworden en wat er aan extra links in Windows 10 aanwezig is,
is in Windows 11 enkel via Geavanceerde instellingen te bereiken.
Windows 11 heeft in Info links naar Domain, die heeft Windows 10 niet.

Nee die staan er niet, daarom post ik dit. Maar goed kennelijk wordt dat niet gewaardeerd om te laten zien dat het er in w11 anders uitziet.
Er is inderdaad een kopje met systeem herstel, maar daar kun je niet dit instellen.

Ik moet Roxmarie helemaal bijtreden. In Windows 11 is de ganse indeling van "instellingen" aangepast/veranderd en zit er geen stretchmenu meer in. Maakt niet uit hoe groot het beeld, indeling blijft identiek. In de eerste afbeelding van post #2 kan je eveneens meteen op het tabje "systeembeveiliging" klikken. Zo zie je maar weer dat in Windows steeds verschillende wegen bestaan om hetzelfde doel te bereiken. En in oktober staan ons nog enkele nieuwigheden te wachten bij de release van versie 22H2 van W11, waarover later meer in een ander topic.

De handleiding behandelt enkel, hoe je Systeembeveiliging inschakelt.
Niet meer en niet niet minder.
Zowel in Windows 10, als ook in Windows 11, is in Instellingen > Systeem > Info de link naar Systeembeveiliging identiek.
De handleiding gaat niet over de verschillen van de andere links in Info in beide Windowsversies.
Maar goed, handleidingen worden vaker discussiestukken, omdat iets anders wordt gelezen.....

Terug
Bovenaan Onderaan