• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Systeem-image van oude naar nieuwe SSD

Sjobyl

Junior lid
Lid geworden
4 jun 2018
Waarderingsscore
13
Punten
0
Leeftijd
71
In 2015 heb ik een desktop gekocht met een Crucial MX200 SATA-SSD. Niks mis mee, ook HDD Guardian geeft gewoon nog altijd groen licht, maar ik vind 'm toch traag (of traag geworden). Vandaar dat ik zit te denken om 'm te vervangen door een NVMe-SSD en wel de Kingston KC2000 van 250GB.

Op die SSD komt, net zoals op de Crucial, alléén het OS; uit de praktijk blijkt dat ik altijd nog meer dan 180GB overhou, dus 250GB lijkt me genoeg. De rest van de data staat op 2 HDD's van ieder 2TB. Mijn moederbord, een Gigabyte GA-Z97-D3H, heeft een M.2 aansluiting dus installatie van die Kingston zal naar verwachting geen probleem opleveren.

Mijn vraag is alleen: kan ik een systeem-image van AOMei één op één overzetten op die nieuwe SSD? Die images staan zowel op interne als externe (portable) HDD's. Of gaat een systeem dat op een SATA-schijf gedraaid heeft trager werken als je 't op een NVMe-schijf zet en is het om die reden beter een schone installatie van W10 te doen. Of gaat het überhaupt niet lukken op deze manier, dus met een systeem-image?

Sjobyl

Junior lid
Lid geworden
4 jun 2018
Waarderingsscore
13
Punten
0
Leeftijd
71
@Abraham54 Naar wat ik tot dusverre heb begrepen is dat er op je moederbord een M.2 connector moet zitten waar je dat NVMe-kaartje in kunt pluggen, zoals b.v. hier getoond. Op dit plaatje van het moederbord heb ik die connector even rood omkaderd. Dat zou dan toch moeten lukken? Of is het zo dat desondanks NVMe een type SSD is dat mijn moederbord (uit 2015 dus) misschien niet herkent vanwege de 'ouderdom'?

Bijlagen

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.986
Punten
113
Leeftijd
65
Dat is nu juist datgene waarvan ik voor jou hoop dat het wel gaat.

Maar zover ik ook weet zijn er twee soorten NVMe-kaarten wat betreft aansluitingen, daarom heb ik zo mijn twijfels voor dat moederbord.
En niet onbelangrijk - Windows zal sneller opstarten van zo'n kaart, in gebruik is er nauwelijks onderscheid met een normale SSD.

Ik denk dat de aanschaf van Crucial MX500 je ook blij zal maken.

Maar neem desnoods contact op met Gigabyte of de keuze van die Kingston comptabel is met het moederbord.

Sjobyl

Junior lid
Lid geworden
4 jun 2018
Waarderingsscore
13
Punten
0
Leeftijd
71
OK, ik ga het, voordat ik een besluit neem, nog wel even verder uitzoeken....u hoort nog van ons ;)

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Waarderingsscore
183
Punten
63
Leeftijd
60
Ik heb 2 pc's met moederborden uit modeljaar 2015 van gigabyte. Bij deze worden bij het plaatsen van een m2 ssd enkele sata poorten uitgeschakeld, ergens is dat wel een nadeel dus heb ik sata ssd's, snelheid is zelfde, merk toch geen verschil.

Sjobyl

Junior lid
Lid geworden
4 jun 2018
Waarderingsscore
13
Punten
0
Leeftijd
71
Dank je, @ShadyAngel Ik heb de PC in 2015 gekocht bij Azerty en heb even een mailtje gestuurd naar de technische helpdesk daar, krijg net een berichtje terug dat dat NVMe-kaartje compatible is met het moederbord van mijn PC, moet op zichzelf dus geen probleem opleveren.

Het verbaast me trouwens, op grond van de reviews die ik her en der lees, dat zo'n NVMe-kaartje niet sneller zou zijn dan een SATA-schijf. Of mijn Crucial MX200 is in de loop van de jaren langzamer geworden door de vele bewerkingen die ik er op losgelaten heb, inclusief het terugschrijven van eerst Acronis en later AOMei-images. Niet alleen het opstarten van W10 maar ook b.v. Photoshop duurt voor mijn gevoel behoorlijk lang, als je bedenkt dat het gaat om een SSD-schijf.

Tot slot: je schrijft dat er een aantal SATA-poorten uitgeschakeld worden bij het plaatsen van een M.2 kaartje. Ik vraag me af of dat bij mij een praktische bezwaar is omdat ik, naast de SSD, maar 2 HDD's en een brander heb geïnstalleerd in m'n Fractal Design R5. Hoe bedoel je dat dat bij jou wel een nadeel was?

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.986
Punten
113
Leeftijd
65
Het staat duidelijk omschreven ook in de specificaties van jouw moederbord.
Toen M2 er nog niet was heb ik ooit twee Crucial MX500 van 512GB elk in Raid 0 gehad.

En de ervaring ondanks een snelheid van een 1050 MB was, dat ik de ervaring het zelfde vond als met een enkele SSD.
Nogmaals, het grootse voordeel haal je bij echt zware programma's, die dan een paar tikken sneller opstarten.

Daarom ook dat ik schreef dat jij met een nieuwe Crucial MX 500 net zo blij zal zijn.
Ik heb er nu een van 2TB nu in mijn notebook draaien en die is supersnel!

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Waarderingsscore
183
Punten
63
Leeftijd
60
Snelheid is meestal met benchmarks gedaan en dan zie je meer verschil dan bij normaal dagleijks gebruik. Van nvme heb ik al meermaals gelezen dat je van snelheidsverschil in de praktijk niet veel merkt.
Als ik op mijn gigabyte moederbord een m2-ssd plaats worden er 2 sata poorten uitgeschakeld. Door de vele pci-e kaarten in mijn pc kan ik moeilijk nog aan een m2-ssd als ik die gebruik. (2 Nvidia-GTX 1080, SB-Z, USB 3.1 gen 2 kaart - heb geen sloten meer vrij, bovendien 2 SATA-ssd's, 4x interne HDD's en 2 Blue-Ray branders); Goedgevulde kast dus, ondanks alle hardware word de temperatuur zelden hoger dan 50° bij normaal gebruik, bij games video rendering rond de 80°,85°

Sjobyl

Junior lid
Lid geworden
4 jun 2018
Waarderingsscore
13
Punten
0
Leeftijd
71
Bedankt beide voor de replies. Het beeld dat je in de praktijk weinig verschil merkt tussen SATA en NVMe komt ook in verschillende reviews en commentaren naar voren, zoals b.v. in dit stukje van hardware.info. Het is ook beslist niet zo dat ik jullie adviezen c.q. meningen in de wind sla maar als ik de aanschaf van iets nieuws overweeg ga ik standaard altijd even op zoek naar allerlei informatie daarover, juist omdat je ook bijna altijd de meest uiteenlopende opvattingen tegenkomt. Ik vind het alleen maar leuk om daar dan van alles over te lezen en op een gegeven moment weet je wat je wel en wat je niet wil hebben. Vandaar. Kan heel goed zijn dat ik uiteindelijk voor die MX500 ga :)
En hier nog een youtube'je over de opstarttijden van W10 en wat games.

Laatst bewerkt:

Sjobyl

Junior lid
Lid geworden
4 jun 2018
Waarderingsscore
13
Punten
0
Leeftijd
71
Dankzij jouw eerdere tips hou ik met die tools 'optimaliseren' en de Wise Disk Cleaner mijn systeem ook al een tijdje een beetje netjes.
Die Crucial MX200 in mijn kast draait alweer ruim 4 jaar mee en ik heb er heel wat schrijfacties mee ondernomen, zoals het terugzetten van images, installeren en deïnstalleren van talloze (probeer)programmaatjes e.d. Nu weet ik wel dat zo'n SSD heel wat aankan maar ik kan me ook voorstellen dat zo'n ding na verloop van tijd toch wat trager wordt. Niet dat dat nou zo erg is maar het valt me gewoon op.

Bovenaan Onderaan