SSD wel of niet optimaliseren?

Black Tiger

PCS Lid
Lid geworden
6 aug 2018
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Ik weet dat defragmenteren van SSD's niet nodig is en Windows dat standaard ook niet doet.
Maar optimaliseren staat wel aangegeven, heb ik volgens mij handmatig uitgeschakeld voor de SSD's. Optimaliseren schijnt van wat ik lees vrijwel hetzelfde te zijn als defragmenteren.
Her en der lees ik dat optimaliseren ook niet nodig is en afgeraden wordt voor SSD's.

Wat doen jullie ermee?

Hier een overzichtje van mijn schijven en partities, eentje is opnieuw aan het formatteren dus nu niet zichtbaar. D is ook opnieuw gedaan daarom staat die nog op "nooit uitgevoerd".

Bekijk bijlage 4623

Bijlagen

• 1588686533009.png
    1588686533009.png
    11,3 KB · Weergaven: 109
Over de search blijken de meningen te verschillen, ik las een artikel daarover, kan ik nog wel eens opzoeken.
De Trim staat standaard aan als het goed is.

Maar ging mij niet om artikelen maar om wat jullie zelf doen, de gebruikers hier op 't forum die een SSD hebben.
Jij doet dus wel dat optimaliseren begrijp ik.

Ik optimaliseerd mijn SSD 1x in de 14 dagen

Ik weet niet of ik er zelf wat aan gewijzigd heb, bij mij staat hij voor C-schijf zo ingesteld.
Bekijk bijlage 4626

Mijn data schijf heb ik laatst via wise disk cleaner laten doen. Gisteren dus om precies te zijn.
Bekijk bijlage 4627

Bijlagen

• 1588693800586.png
    1588693800586.png
    159,4 KB · Weergaven: 78
  • 1588693870404.png
    1588693870404.png
    223,1 KB · Weergaven: 76
Ik laat het liefst Windows dat ook allemaal zelf regelen voor zover die geen dingen doet die niet goed zijn.
En dan is dat artikel van Hanselman toch wel erg interessant, die daarin ook toegeeft het voorheen fout te hebben gehad, maar bijgeleerd heeft door met Microsoft programmeurs te praten.
En dan zie je dat optimalisatie toch wel nodig is in elk geval als je systeemherstel aan hebt staan. Ik gebruik echter geen systeemherstel.
Ondanks dat schijnt het wel eens goed te zijn en zorgt Microsoft zelf voor een defrag, niet elke week of tweewekelijks zoals bij SATA's maar 1x per maand en op een andere wijze dan bij sata schijven, zo las ik ergens anders.

Misschien het beste om het dan maar automatisch te laten allemaal.

Nu ben ik echter niet meer zeker of ik dat nu zelf uitgeschakeld heb of dat Windows dat gedaan heeft.

In de afbeelding van Roxmarie is dat kleine venstertje met dat schema te zien. De periode heb ik zelf niet verandert, maar als men daar op "selecteren" klikt, dan zijn daar bij mij de SSD schijven uitgevinkt. Nu meen ik dat zelf gedaan te hebben, maar weet 't niet meer zeker.

Hoe staat dat bij mensen die 100% zeker weten daar nog niet aan geweest te zijn?

Bij mij dus zo met de SSD's uitgevinkt, vermoedelijk moet dit dan weer aan?:
Bekijk bijlage 4628

Bijlagen

• 1588694142535.png
    1588694142535.png
    29,5 KB · Weergaven: 74
Ik lees even mee, ik ben wel benieuwd.

Hieronder een afbeelding in mijn computer na op optimaliseren geklikt te hebben:

5eb194061fc9e-Windows_optimalisatie.jpg

Ik laat het liefst Windows dat ook allemaal zelf regelen voor zover die geen dingen doet die niet goed zijn.
En dan is dat artikel van Hanselman toch wel erg interessant, die daarin ook toegeeft het voorheen fout te hebben gehad, maar bijgeleerd heeft door met Microsoft programmeurs te praten.
En dan zie je dat optimalisatie toch wel nodig is in elk geval als je systeemherstel aan hebt staan. Ik gebruik echter geen systeemherstel.
Ondanks dat schijnt het wel eens goed te zijn en zorgt Microsoft zelf voor een defrag, niet elke week of tweewekelijks zoals bij SATA's maar 1x per maand en op een andere wijze dan bij sata schijven, zo las ik ergens anders.

Misschien het beste om het dan maar automatisch te laten allemaal.

Nu ben ik echter niet meer zeker of ik dat nu zelf uitgeschakeld heb of dat Windows dat gedaan heeft.

In de afbeelding van Roxmarie is dat kleine venstertje met dat schema te zien. De periode heb ik zelf niet verandert, maar als men daar op "selecteren" klikt, dan zijn daar bij mij de SSD schijven uitgevinkt. Nu meen ik dat zelf gedaan te hebben, maar weet 't niet meer zeker.

Hoe staat dat bij mensen die 100% zeker weten daar nog niet aan geweest te zijn?

Bekijk bijlage 4628

Bij mij staan die gewoon aan, dus je kan inderdaad aannemen dat je die zelf hebt uitgezet..

Maar ik heb nog wat "grappigs" Ik heb in mijn machine 5 SSD's, 1x NVME en 4x Sata die in een RAID 0 en een RAID 1 geconfigureerd zijn (AMD onboard raid controller, X570 moederbord) De raid 0 herkent windows als SSD, De raid 1 wordt herkend als een klassieke harddisk.

Bekijk bijlage 4628
Ik ben daar in maanden niet geweest.

Optimalisatie voor beide SSD's die ik heb, staat op 'wekelijks'. Laatste keer: 10 dagen geleden.
Blijkt dus wel automatisch te gebeuren, en is ook 10 dagen geleden gebeurd, maar blijkbaar niet na een week.
Bij mij staat dat vinkje wel bij elke SSD.

Geldt eigenlijk ook bij Roxmarie, 'Dagelijks optimaliseren', maar toch 25 dagen geleden. We zien alleen de instellingen niet, of dat vinkje er staat.

Bij jou is het opvallend. 55 dagen geleden, het moet gebeuren, terwijl het op 'wekelijks' staat. Het is zo te zien al nodig, dus ja, vinkje weer zetten, en morgen na voldoende idle tijd zou ik eens checken ?

De raid 1 wordt herkend als een klassieke harddisk.
Dat is wel apart. Ik meende wel ergens iets gelezen te hebben over ssd in raid en defrag, kan alleen zo vlug niet meer terug vinden waar ik dat gezien had.

Dat "wekelijks" is volgens mij standaard want daar ben ik bij mijn weten niet aan geweest. Ik ga de vinkjes dan maar weer aan zetten, lijkt me beter dan.
Ik had dit dan toch uitgevinkt omdat afgeraden werd om dat te doen. Zal het dus fijn weer aan zetten.

Ik vond zojuist nog het volgende wat me verbaasde, en dat gaat over mededelingen van (laatste nieuwe versie 64-bit) Crystaldisk:

Heb de nieuwste versie, en nu zie hier de screenshot van m'n antieke SSD schijf waarvan de temperatuur niet eens te lezen is:
Bekijk bijlage 4666

Zie het verschil met mijn nieuwste M.2 SSD schijf, waarvan volgens mij Trim toch wel aan staat:
Bekijk bijlage 4667

Nu is het wel handig dat die wel temperatuur aangeeft, maar waarom die andere opties niet zoals APN, NCQ of in elk geval TRIM?

Bijlagen

• 1588721445547.png
    1588721445547.png
    18,2 KB · Weergaven: 42
  • 1588721505809.png
    1588721505809.png
    19,2 KB · Weergaven: 42
Je kan heel eenvoudig controleren of Trim wel of niet is ingeschakeld in Windows.

Druk tegelijk de Windows- en de X-toets in - daarmee krijg je het X-menu.
Klik nu op Opdrachtprompt (Admin) / Windows PowerShell (Admin).

In het zwarte dan wel blauwe venster typ of kopieer/plak je nu fsutil behavior query DisableDeleteNotify gevolgd door
indrukken van de Entertoets.

trim-disable-0-windows10.jpg

Wordt het resultaat weergegeven als 0 dan is trim actief in Windows.
Is de uitkomst 1 - dan is trim gedeactiveerd.

Activeren van trim doe je dan met de opdracht: fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0

enable-trim-windows10.jpg

Hoe S.M.A.R.T. gegevens wel of niet uitgelezen worden door CrystalDisk, is door de betrokken fabrikanten geregeld.
Onderzoek of er voor OZC en WD software wordt geleverd voor het beheer van SSD.

Samsung en Crucial zijn mooie voorbeelden, hoe uitstekende software te kunnen leveren voor het beheer van hun SSD's.
In de Crucial software kan je ook de S.M.A.R.T. gegevens opvragen.

Er is hier weer wat verwarring in de Windows interface veroorzaakt door het beestje niet bij de naam te noemen, en trim en defragmentatie beiden als dezelfde optimalisatie-optie weer te geven. En dat terwijl een SSD niet mag defragmenteren, en je op een HDD geen trim kan uitvoeren.

SSD's staan automatisch op 1x per maand bij mij. Echtrer de HDD's heb ik niets voor ingesteld maar blijkbaar worden die toch automatisch gedragmenteerd denk ik want de fragmentatiegraad lijkt me wel laag voor HDD's van 3 jaar oud. Zelf heb ik die nog nooit gedreframenteerd.
Bekijk bijlage 4673

Bijlagen

• 1588761140741.png
    1588761140741.png
    294,4 KB · Weergaven: 30
@ShadyAngel en @erikdenhouter - vanaf Windows 7 weet Windows wanneer het geïnstalleerd wordt op een SSD; vanaf Windows 8.1 defragmenteert de Windows Defrag de SSD niet meer, maar houdt Optimalisatie een handmatige trim-actie in.

Nogmaals wat ik eerder gepost heb:

5eb194061fc9e-Windows_optimalisatie.jpg

Je kan heel eenvoudig controleren of Trim wel of niet is ingeschakeld in Windows.
Ja sorry, was ik vergeten te vermelden, dat commando had ik gedaan en daaraan had ik gezien dat het aan stond, maar ik vroeg me af waarom Crystaldisk dit dan niet zag.

en trim en defragmentatie beiden als dezelfde optimalisatie-optie weer te geven.
Nee dat trim iets anders is dat is me wel wel bekend. Maar defrag en optimalisatie zijn zo'n beetje hetzelfde. Trim werkt wel anders maar ging mij om de melding in Crystaldisk.
Voor zover ik gelezen heb optimaliseert Windows SSD's heel anders dan gewone Sata's en dat zou dan zijn zoals Abraham54 zojuist omschreef. Niet de gewone optimalisatie/defrag die voor sata gebruikt wordt.

SSD's staan automatisch op 1x per maand bij mij.
Hoe heb je dat gecontroleerd? Want deze instellingen zijn globaal en staan standaard op 1 week. Voor zover ik begrepen heb doet windows dan toch niet wekelijks de SSD's behandelen maar tweewekelijks en op heel andere manier.
Hoe of waar zie je dan dat het bij jou voor SSD's op 1 maand staat?

De automatiek in de trim weergave werkt dus niet optimaal en staat los van het feit dat trim actief is in Windows.

Ik gebruik het handmatig trimmen na een schoonmaakactie.

Terug
Bovenaan Onderaan