SSD schijf vraagt bij opstarten al direct om wachtwoord

• Onderwerp starter Onderwerp starter Najsnarf
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 13
  • Weergaven 706

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Waarderingsscore
394
Punten
83
OS
W11pro
AV
MBAM en Windows
Eerder vandaag normaal kunnen opstarten. Na digitaal een afspraak bij de kapper gemaakt te hebben was er daarna geen muisfunctie meer: rond draaiend cirkeltje.. Met geweld afsluiten (W10) Bij herstart wordt meteen om een wachtwoord van de harde schijf zèlf gevraagd en dat heb ik nooit aangemaakt! Dus niet een mogelijkheid om met F11 of Del in het uefi-menu te komen.
PC stroomloos gemaakt, tijdje startknop ingedrukt gehouden en opnieuw hetzelfde. Nu lees ik om eens een tijdje de Cmos batterij (heet die zo?) er uit te halen en een paar keer startknop ingedrukt te houden.
Inmiddels feilloos opgestart met een recente kloon waar (bijna ) alles op staat. Hoe nu verder? Ik zou in het uiterste geval kunnen proberen met MiniTool of met Aomei van de werkende SSD (240) een kopie te maken naar de niet-werkende: 125 GB.

Als er om het wachtwoord van de HD/SSD wordt gevraagd, kunnen er mijn inziens twee mogelijkheden zijn.

A) de systeemschijf is met Bitlocker of of ander tool beveiligd....​
B) In het bios is er een wachtwoord voor SSD ingesteld....​

Vreemd blijft dat opstarten sinds mijn laatste nieuwe Windows 10 normaal bleef, tot en met vanochtend en hij ineens kuren kreeg.
In het Bios /Uefi is nooit en tenimmer een wachtwoord ingesteld: ik zou niet weten wanneer en hoe dat moet.
Als het probleem blijft kopieer ik de inhoud van een goed werkende ssd naar deze Crucial.

Is het Windows 10 Home of Professional?

En indien je een Windows 10 kloont naar de SSD en er wordt weer een wachtwoord gevraagd,​
dan heeft iemand in het Bios/UEFI een wachtwoord ingesteld.​

Momenteel is het zo dat als ik - behalve uiteraard de goedwerkende SSD - vóór het opstarten ook de vervelende SSD aankoppel met Sata de desktop bij opstarten kennelijk in eerste instantie de "vervelende"ziet: ook nadrukkelijk bij tokkelen op Del waarmee het uefio menu hoort te verschijnen.D.w.z. ik kan niet opstarten en verder aan de slag met MTPW of met Aomei.
Ook een kopiëer-apparaat herkent hem niet: er horen bij dit apparaat 4 ledjes te gaan branden als alles in orde is, en na de startknop komt het kopieerproces normaal op gang maar nu dus niet. ik laat e.e.a. even rusten en hoop met gunstig bericht terug te komen.

Als er om het wachtwoord van de HD/SSD wordt gevraagd, kunnen er mijn inziens twee mogelijkheden zijn.

A) de systeemschijf is met Bitlocker of of ander tool beveiligd....​
B) In het bios is er een wachtwoord voor SSD ingesteld....​
C) SSD is kapot.

Het gebeurt niet vaak, maar het kan voorkomen.

@Enigma147 - zo te lezen in het laatste bericht van Frans heb jij volkomen gelijk.

@Najsnarf - garantie claimen?

Vermoedelijk voor € 33.-- bij Bol.com gekocht. Ik heb geen rekening meer (wel een bankafschrift) . Dus dat kan ingewikkeld worden. Een paar inktpatronen kosten al meer. Ik speur nog even verder, maar het zou best kunnen dat die goedkope SSD naar de digitale eeuwige jachtvelden vertrokken is.

Merknaam van die SSD?

Inloggen bij Bol en daar je factuur opvragen.

Of eens kijken op de site van Crucial of je nog fabrieksgarantie hebt.

Inmiddels gevonden betaling 24-7 bij Bol.Com à € 24.-- op hun eigen website waar ik kon inloggen. Inmiddels klacht verstuurd en retourbon uitgeprint. Morgen gaat dat op de bus. Misschien zijn zij slimmer dan ik? Opstarten met Rufus: zelfde mededeling.

@A54 (#9). Ik bedacht mij nog om die SSD met een USB-sata geval proberen te openen met zowel de desktop als een laptop: dat lukt totaal niet. Blijft hangen, geen muis (met en zonder draad) wat ik ook doe: er gaat een zeer kwaadaardige invloed uit van die Crucial. Weg er mee. Vroeger mol;de ik ze nog wel eens met bankschrtoef,beitel en hamer, nu dus terug naar A.H. ofwel Bol.com.

Bol, doet nooit zo moeilijk, dus dat moet lukken met geld terug krijgen. Wel vervelend van je gegevens.

daar staan geen enge dingen op, en ik vond het ook jammer dat er helemaal niets van af te halen was. En dat allemaal voor € 24.--.

Terug
Bovenaan Onderaan