SSD/HDD shredder

Wanneer je een SSD of HDD tweedehands verkoopt - al dan niet in een volledig systeem - en je wil er zeker van zijn dat ALLE gegevens op de schijven gewist of versnipperd zijn (lees: niet meer te recupereren) dan volstaat het natuurlijk niet om de schijven enkel te formateren of de partities te verwijderen. Hiervoor gebruiken we een zogenaamde shredder (versnipperaar), een langdurend proces maar wel eentje dat ervoor zorgt dat je schijven diep gereinigd worden. Ik gebruik hiervoor een betalende versie van Acronis maar wie heeft daar nog ervaring mee via andere (gratis) software?

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
62
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Ik heb deze al meerdere malen gebruikt. Werkt naar mijn volle tevredenheid en bestaat ook in een gratis versie. Ik heb van EaseUS tools de lifetime versies. Aomei Partition Master heeft ook de mogelijkheid maar heb ik nog niet gebruikt.

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
OS
Windows 10 pro
AV
Bitdefender
FW
Cisco Meraki
Praat mij er niet van, Ik heb een jaar geleden ongeveer 150 sata harddisks volledig moeten wissen, die uit diverse computers kwamen.

Een oudere computer uitgerust met een extra sata controller en voldoende power connectors zodat er 14 harddisks tegelijk aan kon hangen, en dan van USB booten met Dban (https://dban.org/) en dan allemaal tegelijk volledig wissen.

Tip, als je ooit eens zoiets moet doen, doe dan alle harddisks van een type of grootte tegelijk. Niets is frustrerender dan twee uur op een schijf te moeten wachten terwijl er al dertien klaar zijn.

Misschien is het wel minder handig als je een enkele disk wil wissen.

Johannes1956

@t your Service " all Time
Lid geworden
13 jun 2019
Leeftijd
65
OS
Windows 10 Home
AV
Eset
FW
Windows Firewall
:unsure: Mijn zogenaamde shredder (versnipperaar) is gewoon de ouderwetse Hamer ,paar flinke tikken en dan met de Flex erdoor.
No problemo signor :LOL:

Johannes1956

@t your Service " all Time
Lid geworden
13 jun 2019
Leeftijd
65
OS
Windows 10 Home
AV
Eset
FW
Windows Firewall
En kan je die nadien dan ook nog gebruiken/verkopen?
Nee,dat denk ik niet,maar ik heb geleerd dat er knappe koppen op deze aardbol rondlopen die tegen betaling alsnog gegevens op een
harde schijf kunnen terug halen ,of zoals dat heet recupereren.
Mijn oude schijven gaan nooit naar iemand anders heen, ze worden totaal vernietigd :cool:

Bovenaan Onderaan