• Dit forum dient voor problematische BSODS en crashes.
    Zodra de hulpvraag door axe0 wordt overgenomen, worden leden verzocht zich niet meer met de discussie te bemoeien!

SSD defect? BlueScreensOfdeath

Ik heb al een paar weken regelmatig last van een blauw scherm bij het opstarten. Bij de 2e of 3e keer blijkt er dan niets aan de hand. Vandaag echter wou ie niet meer opstarten. Opstartherstel met de windows-stick werkte ook niet. Dan een backup teruggezet van voor de problemen. Deze werkte dan weer een tijdje tot ik ineens een melding kreeg om weer op te starten omdat er schijfproblemen zouden zijn. Echter dan wou weer niet opstarten, maar gaf wel een iets ander blauw scherm met een verwijzing naar een systeembestand.
Dan nog eens geprobeerd de opstart te herstellen met de windows-stick (opstartherstel). Weer een blauw scherm op het moment dat windows wou laden.
De computer deze keer een paar minuutjes uitgezet voor het herstarten en nu blijkt de fout weer even verdwenen. Enkele keren geprobeerd opnieuw te starten, geen problemen meer.
Zou de SSD defect beginnen raken (is nog maar 2 jaar oud)? De Kingston manager geeft geen fouten, crystal disk ook niet.
5d655c59a553e-screenshot_01.jpg

5d655c7fa0d4f-screenshot_03.jpg

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
5.963
Punten
713
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
De SSD is gezond, de BSOD's zullen een ander probleem ten grondslag hebben.
@axe0 is helemaal terug van vakantie en ik je verplaats deze discussie naar Ijn BSOD forum.
Ik denk welhaast dat axe0 erachterkomt wat er schort aan jouw Windows.

erikdenhouter

Bekend Lid
Lid geworden
9 aug 2019
Reactiescore
206
Punten
43
Leeftijd
64
OS
Windows 7
Ander kabeltje geprobeerd ? Met een CD/DVD verwisselen is het makkelijkst bij een desktop.
Er zijn rond 2012 wel eens slechte kabels geleverd.
Ook gelijk een andere voedingsaansluiting van de PSU proberen.

Het is niet aan te raden om bij afwisselende problemen opstartherstel uit te voeren. De bestanden en inrichting daarvoor zijn heel statisch, dus het werkt of het werkt niet, maar niet 'af en toe'.. Ga je dan toch bij 'af en toe' fouten een opstartherstel o.i.d. doen, dan loop je kans dat het tijdens de handeling uitvalt, en dan wordt het herstel onoverzichtelijk slecht gedaan, zeg maar half.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reactiescore
1.025
Punten
243
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Een andere kabel/aansluiting lijkt me niet waarschijnlijk de oplossing omdat de SSD dan helemaal niet meer werkt, hetgeen hier dus niet het geval is. De pc is van eind 2016 met volledige high-end hardware.
Kabel wisselen/vervangen ga ik nog even afwachten, momenteel draait die weer zonder problemen.
Na het laatste opstartherstel kreeg ik nog één keer de melding dat er schijfproblemen (beschadigd syteem/bestand) waren en moest opnieuw opstarten. De pc deed dan uit zich zelve een schijfcontrole (welke die eerder nog niet gedaan had). Nu geen problemen meer voorlopig.
Opstartherstel kan bij mij geen kwaad, ik heb altijd minstens 3 systeembackups achter de hand en de systeemschijf is zo op nog geen 10 minuten weer teruggezet. De backupprogramma's die ik gebruik kunnen zelf ook opstartproblemen oplossen. Als de pc tijdens zo'n herstel uitvalt start ik altijd op van een USB-stick met recovery tools.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
5.963
Punten
713
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Vandaar dat er nog maar 99% geondheid geconstateerd wordt door het Kingston tool.

axe0

BSOD Expert
Team lid
Lid geworden
21 sep 2018
Reactiescore
11
Punten
18
Leeftijd
24
OS
Windows 10 Pro
AV
Bitdefender Total Security 2019
FW
Had je toevallig USB sticks aangesloten toen je de screenshot van CrystalDiskInfo nam? Ben hier benieuwd naar vanwege eventuele mogelijkheden om de SATA port te wisselen.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reactiescore
1.025
Punten
243
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Er waren geen usb-sticks aangesloten. Ik heb alleen een usb-stick gebruikt om op te starten (recovery backup). Deze was verwijderd zodra windows weer draaide.
Systeem heeft 2 SSD's en 4 HDD's.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reactiescore
1.025
Punten
243
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Het probleem lijkt nu opgelost na het vermelde schijfherstel (gaf laatste beschadigde clusters).

axe0

BSOD Expert
Team lid
Lid geworden
21 sep 2018
Reactiescore
11
Punten
18
Leeftijd
24
OS
Windows 10 Pro
AV
FW
Goed om te horen, nu ben ik benieuwd of schijfherstel na een tijdje weer een melding geeft.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reactiescore
1.025
Punten
243
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Vandaag ook geen enkel probleem. Als het deze week uitblijft denk ik wel dat de fout hersteld is.
Een blauw scherm had ik toch een 3x tal keer per week. Nu, naar het schijfherstel geen enkel meer.

Johannes1956

@t your Service " all Time
Lid geworden
13 jun 2019
Reactiescore
335
Punten
63
Leeftijd
65
OS
Windows 10 Home