Spotify maakt naar verluidt privé-afspeellijsten van gebruikers openbaar

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
AVG Internet security
FW
AVG Firewall

Spotify maakt naar verluidt privé-afspeellijsten van gebruikers openbaar​

Door Mayank Parmar

Spotify-Windows-11.jpg

In wat een wijdverspreide privacy-controverse lijkt te worden, is Spotify onder vuur komen te liggen na beschuldigingen van
gebruikers dat de muziekstreamingdienst hun privé-afspeellijsten zonder hun toestemming openbaar heeft gemaakt.

Deze situatie doet denken aan een soortgelijke kwestie die in maart werd gesignaleerd, waardoor bezorgdheid ontstond over
een mogelijk patroon van een aanhoudend privacyprobleem.

De controverse begon toen gebruikers deze onverwachte verandering meldden op Twitter en Spotify's community forums.

"Blijkbaar heeft @SpotifyUSA stilletjes al mijn privé afspeellijsten openbaar gemaakt zonder mijn toestemming.
Hetzelfde gebeurde ook met mijn vrouw," twitterde Microsoft Edge Project Manager William Devereux.

"Dat is een absoluut onaanvaardbare schending van de privacy.
Heeft iemand anders dit onlangs ook opgemerkt? Ik heb geen privacy-instellingen gewijzigd."

Spotify-issues.jpg
Andere Spotify-gebruikers vinden hun privé-afspeellijsten openbaar​

Er zijn soortgelijke meldingen op het forum van Spotify in maart, waarbij een van de getroffen gebruikers een muziekcurator is,
die Spotify professioneel gebruikt.

"Ik heb een aantal lijsten die ik een maand geleden heb gemaakt opnieuw bekeken en ze zijn nu allemaal openbaar. Ik heb er
nog meer bekeken en die zijn nu ook openbaar", schreef de gebruiker op de Spotify forums.

"Waarom is dit gebeurd? Is er een manier om bulklijsten privé te maken? Ik wil niet dagen van mijn leven spenderen om ze één
voor één te veranderen, er zijn meer dan 1400 lijsten en ik kan die tijd niet factureren, dus dat gaat van mijn loon af."

In maart stelde een gebruiker de volgende theorie voor: "de feitelijke instellingen van onze afspeellijsten zijn niet veranderd.
Wat voorheen bekend stond als 'privé' en 'openbare' afspeellijsten worden nu allemaal 'openbaar' genoemd, omdat ze voorheen
niet echt privé waren, omdat ze gedeeld konden worden via een link."

De theorie suggereerde verder een nieuw niveau van echt privé afspeellijsten, die niet toegankelijk waren voor anderen, zelfs niet
met een link, en alleen afspeellijsten gemarkeerd als 'op profiel' konden worden gevonden via zoekopdrachten of in het gedeelte
'Ontdekt op' op artiestenpagina's.

Ondanks deze theorie blijven Spotify-gebruikers erbij, dat hun recente ervaringen op een ander probleem wijzen.
Ze bevestigen dat hun afspeellijsten aanvankelijk als privé waren gemarkeerd bij het aanmaken en op onverklaarbare wijze openbaar
werden gemaakt zonder hun medeweten of toestemming.

Als reactie op de meldingen in maart verklaarde een Spotify moderator: "Spotify maakt dergelijke bulkwijzigingen niet en zal niet
rommelen met de instellingen van je collectie/persoonlijk account tenzij je hier expliciet om hebt gevraagd...".

Dit heeft echter weinig geholpen om de bezorgdheid van gebruikers weg te nemen en het blijft onzeker of de twee problemen met
elkaar te maken hebben of dat het om volledig losstaande incidenten gaat.

We hebben contact opgenomen met Spotify over deze meldingen, maar hebben op het moment van publicatie nog geen antwoord ontvangen.

Overgenomen van:

Dan zou iedereen weten dat Roxmarie naar Roxette, Tina Turner etc luistert als ze dat (flut) programma veel zou gebruiken. Omdat ik zelf wil bepalen wat ik draai, speel ik mijn eigen of geen muziek af.

Maar het is schandalig natuurlijk, dat ze die lijsten openbaar maken, en die afspeellijsten worden je ook nog eens opgedrongen. Ik heb er dan ook een gratis account, omdat ik soms een liedje alleen daar kan vinden als het net uit is. Maar op de telefoon werkt dat totaal niet. Je wil liedje A horen, en hoort liedje Z, en liedje A nooit.

Terug
Bovenaan Onderaan