Sparren over Linux

E

EvC

Guest
Re: Toon jouw bureaublad

Nou Abe, eigenlijk was het de bedoeling om Linux Mint Cinnamon te installeren vanwege de mooie Gnome 3 afgeleidde desktop.
Maar omdat mijn Intel® HD Graphics 4400 rendering issues geeft met Cinnamon, val ik heel makkelijk terug naar Xfce.
Met Xfce kan ik onderhand lezen en schrijven, zo plooibaar is het (en bovendien licht en daardoor snel).
Dan is het zoeken in welke distro het Xfce thema er zo mooi mogelijk uitziet. In dit geval dus Linux Mint 18 Xfce.

Ja, die wallpaper is een toevalstreffer die uitstekend past bij het bottom-panel. Het geheel voelt lekker en past wel bij me. :cool:

Het loslaten van een dock (zoals in Mac OS X) en dan overstappen naar alleen een bottom-panel is wel even wennen.
Een dock gedraagt zich net als de taakbalk in Windows. In een Linux bottom (of top) panel is het net even wat anders werken (eigenlijk minder intuïtief).

Vreemd - met de Intel HD4000 heb ik nog nooit problemen ondervonden in Mint Cinnamon.
Misschien dat een nieuwere Kernel dat probleem opgelost had....

EvC zei:
Het loslaten van een dock (zoals in Mac OS X) en dan overstappen naar alleen een bottom-panel is wel even wennen.
Een dock gedraagt zich net als de taakbalk in Windows. In een Linux bottom (of top) panel is het net even wat anders werken (eigenlijk minder intuïtief).

Gezocht en gevonden:

docky

docky.png

cairo-dock

cairo-dock.png

Ja, leuk die docks. Heb er een aantal geprobeerd in Linux Mint met als resultaat een horizontale streep onderin over het hele scherm.
Welke wallpaper ik ook probeerde, het bleef zichtbaar. Duidelijk een bug in Mint.
Nu -zonder dock- ben ik aan het bottom-panel gewend, maar vind het gedrag net iets minder intuïtief.

Ter illustratie een dock geinstalleerd met als gevolg die vervelende streep (en die zie je in elke full-screen applicatie).
In geen enkel forum wordt er (nog) melding gemaakt van deze bug in Mint 18 Xfce.
Zal Mate eens in VirtualBox testen op dit verschijnsel.
Wordt vervolgd.

57e67bf6d2559-Schermafdruk_2016-09-24_15-11-12.png

Ik vermoed dat die streep onderdeel is van de taakbalk die mogelijk als onzichtbaar door het door het dok naar boven is geschoven.
Mogelijk door de taakbalk aan de bovenkant te zetten en het dok dan beneden aan dat je die strepen kwijt bent?

In Mint Mate is die streep absoluut niet te zien. Het is echt Mint Xfce gerelateerd.
Helaas is de Mate desktop totaal niet mijn dingetje.

Ik had vandaag even de cairodock geprobeerd maar dat is helemaal niks voor mij, ik was opeens mijn gewone taakbalk kwijt, Google-Chrome was opeens verdwenen alsmede de helft mijn bureaupictogrammen. Ik heb dat dock gauw weer gedeïnstalleerd want die doet me net iets teveel met mijn laptop

PoppeSchuitema zei:
ik was opeens mijn gewone taakbalk kwijt, Google-Chrome was opeens verdwenen
Dit artikel helpt je bij het schoonmaken van Mint.

Plank als dock heeft mijn voorkeur.

De taakbalk dien je te verhuizen naar boven. Cairo-Dock was dan netjes onderin geplaatst. ;)
Dan krijg je dus zoiets:

57e7ecb103ea3-Linux_Mint_15_Cinnamon_Cairo_Dock.png

Engelstalige handleidingen kan ik niet lezen want mijn Engels is niet zodanig dat ik de technische termen begrijp. dus graag tips in het Nederlands

Het gemis van een goed werkend dock in Linux Mint 18 Xfce is toch te groot.
Kortom, ik ben weer terug naar Xubuntu.
De visuele bug in Mint Xfce ga ik melden op het Linux Mint Forum (wacht op accountgoedkeuring).
Wellicht keer ik terug naar Mint Xfce als de bug verholpen kan worden. Het Mint-X thema en de lichte taakbalkkleur zijn wel erg mooi.

Wat screenshots van Xubuntu 16.04.1 LTS (met een beetje Mint sfeer ;) ).
57e80e8db3594-Schermafdruk_2016-09-25_19-39-08.png

57e80efc095a4-Schermafdruk_2016-09-25_19-30-53.png

Hoi Ed, een vraag aan jou nu je ook Mint hebt gebruikt.
Welke distributie start sneller op in jou PC, Ubuntu of Mint?

"Abraham54 zei:
Welke distributie start sneller op in jou PC, Xubuntu of Mint?
Beide hebben Xfce als desktop omgeving en daarom maakt het niets uit.
Daarentegen heb ik Mint Cinnamon nu ook in VirtualBox draaien en dat gaat beduidend langzamer.
Even voor de weet, bij het inlogscherm van Cinnamon kun je drie keuzes maken: 0"] - Default Session
2] - Cinnamon
3] - Cinnamon (Rendering Software)
Keuze drie was bij mij dus nodig om van het rendering probleem af te komen.
Vanwege de traagheid zal ik het gauw verwijderen. Xfce is veel efficienter, flexibeler en sneller (lees, minder belastend).
Over mooiheid kun je twisten natuurlijk. ;)

Topic over het visuele probleem in Mint 18 Xfce.

Met plezier weer terug bij Linux Mint 18 Xfce nu het probleempje met een muisklik is opgelost.
Eindelijk weer een dock dat hetzelfde functioneert als de applicaties in de Windows taakbalk. :cool:

Stijl: Mint-X-Aqua
Pictogrammen: elementary Dark
Het top-panel is o.a. ontdaan van vensterknoppen en ingericht naar eigen smaak (Xfce is super aanpasbaar).
In de system-tray zijn My-Weather-Indicator en Radio-Tray toegevoegd.
57ebcdd768fa5-Schermafdruk_2016-09-28_16-01-56.png

Ziet er mooi en rustig uit.

Ik heb inmiddels Linux Mint 19.3 Cinnamon geïnstalleerd - Sarah krijg ik in de huidige computer config niet geïnstalleerd.
Maar ook van Grub, ondanks juiste configuratie op de EFi partitie, is geen spoor te vinden.

Abraham54 zei:
Ziet er mooi en rustig uit.
Dank je, dat was ook de bedoeling: rust en geen uitstapjes meer naar andere distributies. Dit voelt heel prettig.
Abraham54 zei:
Ik heb inmiddels Linux Mint 17.3 Cinnamon geïnstalleerd - Sarah krijg ik in de huidige computer config niet geïnstalleerd.
Wellicht kun je overschakelen naar Legacy. Meen dat ik daar in het verleden ook mee getobd heb.
Je werkt met een dual-boot in je Lenovo notebook?

Het had een dualboot moeten worden.
Ik heb dus een Lenovo Thinkpad T530 met o.a Ivybridge i7 op 2,9 GHZ en 16GB werkgeheugen.

Normaal na het installeren van een dualboot trof ik Grub ook aan in het bios bij Boot en welliswaar bovenaan alles waarvan je kan booten.
Maar nu vind je niks in bootsectie wat betreft Grub.

Van het weekend ben ik toch van plan om terug te keren naar Windows 7 en Linux mint en ben benieuwd of het dan wel lukt.

Om de grub te kunnen installeren en laten werken moet je sowieso overschakelen naar legacy,
Ik las trouwens op tweakers.net dat meerdere mensen problemen hebben om Linux op een Lenovo te krijgen
https://tweakers.net/nieuws/115933/leno ... keren.html
Ik heb een Lenovo B50-30 en daar gaat het prima op, waarbij ik moet opmerken dat ik de laptop geheel leeg gemaakt heb dus de HD weer maagdelijk gemaakt en toen Linux en Windows in een dual-boot geïnstalleerd zonder allerhande bloatware van de fabrikant

Terug
Bovenaan Onderaan