snel opstarten

• Onderwerp starter Kate
  • Startdatum
  • Reacties 30
  • Weergaven 803
K

Kate

Guest
Via een computerblad begrijp ik dat snel opstarten bevorderd kan worden door eens te kijken wat er allemaal tegelijk mee opstart.
Dat heb ik dus gedaan in Taakbeheer. Ik ben er niet ondersteboven van wat er allemaal gelijk komt, want er wordt meteen aangegeven hoeveel invloed iets heeft en er staat bij alles: weinig.

Maar bij 2 dingen staat Normaal. Ook daar ben ik niet van geschrokken, maar ik zou wel willen weten wat het is. Kan/moet het weg?
Het gaat om: Last Pass en Last Pass Installer. Doet me een beetje denken aan 'laatste pomp voor de grens' en die wil je ook niet missen.

Staat er Last Pass of LastPass (aan elkaar geschreven)?
LastPass is een wachtwoordmanager.
Ik gebruik zelf een andere wachtwoordmanager: Sticky Password. Die laat ik, net als jij, automatisch opstarten met Windows. Ik geef dan mijn hoofdwachtwoord in. Daarna word ik op allerlei websites -dankzij die ingeschakelde wachtwoordmanager- automatisch ingelogd.
Doordat LastPass automatisch opstart met Windows, duurt het opstarten wel iets langer, maar die wachtwoordmanager heb je meestal toch nodig, wanneer je websites/forums bezoekt, waarvoor je moet inloggen.

Dat was het lange antwoord. Nu het korte antwoord: LastPass ingeschakeld laten in Taakbeheer > tabblad Opstarten.

Inderdaad, het staat aan elkaar geschreven! dom! Ik begrijp nu wat het betekent. Maar als dit een wachtwoordmanager is, waarom moet ik me dan bij Piep telkens aanmelden? Of schakel ik die manager telkens uit, omdat ik elke avond braaf CCleaner doe en de geschiedenis van Chrome wis?
Helemaal op de rit heb ik het dus nog niet. Ik heb op tig websites een account en die moet ik telkens opzoeken als ik er weer kom, ook al heb ik die manager. Maar omdat Chrome ze voor me opslaat, kom ik er vaak zo in.
Is deze manager soms alleen voor die fora en sites waar ik met mijn Microsoft account moet starten?

Ik ben net ingelogd via LastPass!

Of je gebruikt een wachtwoordmanager zoals LastPass, of je laat je wachtwoorden onthouden door je browser (Chrome in jouw geval). Als jij voor het laatste kiest (je wachtwoorden laten onthouden door Chrome), dan heeft die wachtwoordmanager geen enkele zin.

Het lijkt er sterk op dat je niet weet hoe je LastPass moet gebruiken. Dat blijkt ook uit dit eerdere topic van jou: Opgelost - traag opstarten
Daar vraag je je ook af waar LastPass voor dient.
Als je wilt weten hoe LastPass werkt kun je een en ander nalezen: Hoe het werkt
Je kunt er ook voor kiezen om LastPass te verwijderen van je computer en voortaan je wachtwoorden te laten onthouden door Chrome. Aan jou de keuze.
Jij schrijft dat je iedere dag CCleaner gebruikt. Waarom zo vaak? Een keer in de twee weken of een keer in de maand lijkt mij vaak genoeg.
Daarnaast zul je dan in CCleaner moeten instellen dat in Chrome de wachtwoorden niet gewist mogen worden.

#Abraham,
Ja, ik ben blij voor je dat je er in mocht, en dat op je eigen forum! Maar als je die LastPass nu niet had gehad, stond je dan nu nog buiten?

#Porrelaar,
Ja, eigenlijk zag ik het nog niet voor me. Maar... ik heb gelezen in 'Hoe het werkt'. En nu zie ik toch wel het licht.

Als ik er over na denk, is die LastPass veiliger dan Chrome, of is dat te voorbarig. Maar je zult geen Kate heten als je niet meteen weer vragen hebt. Sorry, hoor.
- Is het een soort Dropbox voor wachtwoorden? En als hij toch iets doet volgens Taakbeheer, heb ik hem automatisch in mijn systeem, maar kan ik hem uitschakelen.
- Chrome vraagt telkens of ik een wachtwoord opgeslagen wil hebben. Als ik via LP te werk ga, doet hij/zij dat dan vanzelf? Weet je dat zeker? Ik lees dat artikel van jou nog een keer, en daar zal alles wel instaan.
- Ik ben geloof ik wel eens te goed van vertrouwen en dan kom je jezelf tegen. Daarom vind ik Chrome een aardige browser, maar ik vertrouw het net zo ver als ik hem zie, en dus heb ik nog een papieren reservoir voor al die accounts. Denk je echt dat ik Chrome telkens kan zeggen dat hij niet hoeft op te slaan, als die LP het werk doet?
- moet ik me ergens aanmelden als ik die Pass ga gebruiken of doet hij dat eigenlijk aldoor al vanzelf.

Conclusie van mij: dat licht is een slecht brandend LED-lampje!

Eerst gaan lezen wat je kunt doen met LastPass, Kate. Daarna pas ga je zelf besluiten of je LastPass gaat gebruiken of dat je de wachtwoorden door Chrome laat onthouden.
Hier nog een korte handleiding van LastPass: Wachtwoordmanager LastPass gebruiken

Wat is veiliger? vraag jij. Antwoord: een wachtwoordmanager gebruiken.
Ik gebruik niet LastPass, maar Sticky Password. Zal deels op hetzelfde neerkomen. Tijdens de installatie van Sticky Password zal er een melding komen dat het niet verstandig is om wachtwoorden te laten onthouden door je browsers. Er wordt dan ook gevraagd (en geadviseerd!) om het onthouden van wachtwoorden door de browsers uit te schakelen. (Je browser zal daarna ook niet meer aanbieden om wachtwoorden op te slaan.) Je kunt er op dat moment nog steeds voor kiezen om dat niet te doen, maar het meest logische is om je wachtwoorden alleen nog te laten onthouden door de wachtwoordmanager. Daarvoor heb je die immers.

De wachtwoordmanager wordt geopend met een hoofdwachtwoord. Dat moet een zeer sterk wachtwoord zijn, want dat hoofdwachtwoord is het laatste wachtwoord dat je nog zelf moet onthouden. Wachtwoorden voor websites en forums kun je daarna laten verzinnen door LastPass. En dat mogen zeer moeilijke wachtwoorden zijn (bijv. W;:#G*p9i/vF-%P0y&), want jij hoeft ze voortaan niet meer zelf te onthouden.

Moet jij nu LastPass gaan gebruiken omdat ik dat verstandig vind? Nee hoor. Ik ga je niets opleggen. De meerderheid van de mensheid gebruikt geen wachtwoordmanager, maar laat zijn wachtwoorden onthouden door de browser. Dat moet iedereen zelf weten.

Nog 1 ding. Moet ik LastPass opnemen in mijn te maken bestanden backup?

Ik veronderstel@kate indien je een volledige backup laat maken, dat daar dan ook alles in staat die aanwezig is op je computer
dat is toch de bedoeling van een backup of tenzij je zelf handmatig een backup maakt en zelf kiest welke bestanden je wilt behouden/beveiligen door een backup
Wil je lastpass er niet bij vink je die bestand gewoon uit

@Kate Je hebt het over een "bestanden back-up". Dat is wat anders dan een back-up (image) van de C: schijf, waarop standaard Windows en al je programma's zullen staan.
Ik weet niet in hoeveel partities je harde schijf is ingedeeld. Soms is er alleen een C: schijf, waarop alles staat. Dus niet alleen Windows en je programma's, maar ook al je persoonlijke bestanden.
Veel mensen hebben hun harde schijf anders ingedeeld. Naast de C: schijf (voor Windows en de programma's) is er dan ook een D: schijf, waarop de persoonlijke bestanden (Word bestanden, muziek, downloads, video's enz.) staan.
Ik heb dus geen enkel idee hoe en waarmee jij zo'n "bestanden backup" maakt. Ik kan er daarom niets over zeggen.

Je schreef echter eerder dat je al je gebruikersnamen en bijbehorende wachtwoorden ook op papier hebt. Zoiets is zeker verstandig.
Papier is nog steeds de beste manier om gegevens te bewaren. Harde schijven en USB sticks gaan kapot. De ene al na een paar maanden, de ander pas na 20 jaar, maar ooit gaan ze allemaal kapot.
Papier kan tientallen jaren mee (zolang het niet in de brand vliegt... ;))

Verder schreef ik al dat ik LastPass niet zelf gebruik. Ik weet niet waar LastPass alle gegevens (om in te kunnen loggen op diverse websites) opslaat.
Is dat enkel op de harde schijf of worden die gegevens ook opgeslagen in de cloud?
Wanneer LastPass zijn gegevens alleen opslaat op de harde schijf van je laptop, dan ben je in de aap gelogeerd, wanneer je harde schijf het plotseling begeeft.
Misschien weet Abraham54 hier meer over. Hij gebruikt LastPass immers ook.

Zelf gebruik ik Sticky Password als wachtwoordmanager. De gegevens worden door Sticky Password niet alleen opgeslagen op de harde schijf, maar ook in de cloud.
Zou op een van mijn pc's de harde schijf plotseling kapot gaan, dan koop ik een nieuwe harde schijf. Ik installeer Windows opnieuw. Daarna installeer ik Sticky Password opnieuw en dan heb ik in no time weer al mijn inloggegevens tot mijn beschikking.

Kijk, daar heb ik nou eens wat aan! Want ik vroeg expres of ik die Last Post (hm) ook op een externe harde schijf moet zetten, omdat ik anders inderdaad in de aap gelogeerd zou kunnen zijn. Grappig dat jij ook op papier gesteld bent. Ik dacht dat ik de enige was en dat er vreemd tegen aan gekeken zou worden.

Ik heb in gebruik: een C-schijf (nog 341 van de 445 GB beschikbaar), een recovery D-schijf (nog 2,17 van 20,4 GB beschikbaar) en een HP tools F-schijf (nog 81,4 van de 99 GB beschikbaar).

Ik heb me voorgenomen om na mijn Overijsselse vakantieweek (die dus nu is!) een topic te starten met als vraag: mijn D-schijf raakt vol en de C-schijf krijg ik maar niet vol. Kan ik niet iets overhevelen, of is dat een absurde vraag.

Ik heb een systeemherstelschijf, een systeemkopie, en die zitten samen gezellig op 1 externe schijf. Elke maand maak ik een nieuwe systeemkopie en de oude gaat naar de computerhemel. Die herstelschijf is van na de laatste grote update, dat leek me nuttig.
En dan die bestanden. Ja, ik kan hier in Overijssel niet zien wat daar allemaal op zit. Maar omdat er veel foto's ( de map afbeeldingen), muziek, video's en documenten (in die map zitten de persoonlijke geschriften) bij zijn, kieper ik elke maand die mappen er af en zet de nieuwe(bijgewerkte) er weer op. Al met al ben ik er druk mee.

Die LastPass, waar valt die onder? En dat geldt ook voor jouw Sticky Password. Dat was de reden van mijn vraag hier. Als dat ding onder systeem valt, dan komt hij elke maand weer op mijn kopie. Maar als jij onder de ordinaire bestanden valt, dan moet ik hem expliciet te pakken nemen en kopieren. Maar waar!

En dan die schijven! De D-schijf, dat is een enge, hoor. Want na 2 keer klikken staan er zoveel blauwgedrukte waarschuwingen op mijn scherm, dat ik achterwaarts weer verdwijn!! Daar moet je niet wezen. Hij is bijna vol, maar daar kan ik echt niets aan doen!
Dan ga je de inhoud van de C-schijf lezen, en ik wil meteen weer weg! Alles is cryptisch en hij loopt over van de tekstdocumenten uit de familie eula. Nooit van gehoord.
En omdat ik bij die mensen hoor die, stom genoeg, eerst alles willen snappen voordat ik ook maar iets doe, blijf ik steken. Want nergens staat het woord LastPass, dus op geen een schijf zit dat ding.

Als ik dit alles over lees, heb ik medelijden met je: wat een chaos. Maar ik ben bang dat het in mijn laptop ook zo'n chaos is!

Van de D: schijf moet je afblijven! Nooit meer aankomen; niet proberen te openen. De data die op de D: schijf staan zijn nodig om de laptop in geval van nood terug te brengen naar de fabrieksinstellingen. Wanneer je dat zou doen, dan is daarna je laptop weer precies zoals je hem kocht.
Eigenlijk hoort die D: schijf helemaal geen schijfletter te hebben. Je mag er zelf namelijk niets op zetten en ook niet vanaf halen. Het is dus ook niet erg dat er weinig ruimte over is op de D: schijf.
Meestal heeft de recovery partitie geen schijfletter. Waarom niet? Omdat je er zelf niets mee mag doen. Partities die geen schijfletter hebben, zijn niet zichtbaar in de Verkenner. En doordat recovery partities doorgaans niet zichtbaar zijn in de Verkenner, kom je ook niet in de verleiding om er iets op te zetten of af te halen.
Die D: partitie is dus groot genoeg. Niets aan doen.
Het is mogelijk om de schijfletter van de D: schijf te verwijderen. Dat kun je niet doen in de Verkenner; dat doe je in Schijfbeheer. Nadat de schijfletter verwijderd is, zul je die partitie (een partitie is een deel/part van een harde schijf) niet meer zien in de Verkenner. Je kunt die letter D: ook laten staan, maar intussen weet je wel dat je van die D: schijf af moet blijven.

Zelf lijkt me de F: schijf (met de naam HP Tools) wat groot. Vaak staan er op zo'n partitie enkel wat drivers van HP voor jouw laptop. Maar laat voorlopig maar zo, want je hebt genoeg ruimte op de C: schijf.

Je hebt zelfs een zee van ruimte op je C: schijf. Omdat jij geen eigen partitie hebt voor je persoonlijke bestanden, staan die gewoon (net als bij heel veel mensen) op de C: schijf, samen met Windows en al je programma's.
Wanneer jij een systeemkopie maakt en die naar een externe harde schijf weg laat schrijven, dan zitten daar al je programma's in, dus ook LastPass.

Dank je wel, ik geloof zelfs dat ik het begrijp!

Nog even voor de duidelijkheid (ja, je leert me wel kennen, hoor!): jij zegt dat in mijn maandelijkse systeemkopie al mijn programma's zitten. Oke, maar al die persoonlijke zaken zoals afbeeldingen, documenten, video's en muziek, al die herkenbare mappen kan ik toch vredig elke maand gewoon verwijderen en weer de nieuwe versie er op zetten? En het maakt dus niets uit dat dit allemaal op 1 externe harde schijf zit?

O ja, ik kan dat nu niet zien, want die vraag komt als ik een systeemkopie ga maken: er wordt dan gevraagd naar 3 dingen die ik in de aanbieding heb voor de kopie . En dan klik ik alles maar aan, ook D. Beter hebben dan gehad hebben. Dat ding komt dus telkens in aanmerking voor een kopie, elke maand weer, en dat maakt dus niets uit?

Wat een gedoe, maar zodra ik het snap, voelt het goed als ik het doe.

maar al die persoonlijke zaken zoals afbeeldingen, documenten, video's en muziek, al die herkenbare mappen kan ik toch vredig elke maand gewoon verwijderen
Waar verwijder jij die persoonlijke bestanden? Toch niet van de harde schijf die in je laptop zit?

De recovery partitie (bij jou de D: schijf) wordt normaal niet meegenomen bij een systeemkopie. (Je mag hem wel laten meenemen in de kopie.)
Het is ook even de vraag wat er zou gebeuren wanneer jij de laptop terugzet naar de fabrieksinstellingen. Ik ken jouw laptop niet. Stond daar al Windows 10 op toen je hem kocht? Zo ja, dan heeft die recovery partitie nog nut.
Maar als jij de laptop al flink wat jaren geleden kocht, dan zal er oorspronkelijk geen Windows 10 op hebben gestaan. Stel dat er bij aankoop van de laptop Windows 7 of 8.1 op stond, dan heb je niets meer aan die recovery partitie. Je wilt toch immers niet terug naar Windows 7 of Windows 8 (of 8.1)? Want dat zou gebeuren wanneer je de laptop terugbrengt naar de fabrieksinstellingen (m.b.v. de recovery partitie).
Ha, in een ouder topic van jou vond ik informatie over jouw laptop: http://speccy.piriform.com/results/r2ILgmsJLcXQ6FFQwgQZjnj
Jouw laptop lijkt mij minstens 4 jaar oud. Toen bestond Windows 10 nog niet. Dan heeft het ook geen zin om die recovery partitie mee te nemen in je systeemkopie.

Wanneer jij iedere maand een volledige systeemkopie maakt, dan kun je daarna de oudste systeemkopieën verwijderen. Ik zou dan steeds de twee nieuwste laten staan. En in die twee nieuwste zou ik niet gaan sleutelen (niets uit die kopieën verwijderen). Die twee nieuwste systeemkopieën laat je compleet.

Dat is een boel om te beantwoorden!

Eerst maar die persoonlijke bestanden. Ik heb verschillende mappen met foto's en documenten op thema. Daar komt in een maand echt wel bij. Als ik dus weer ga backuppen, dan haal ik van de externe schijf die mappen af, omdat ze incompleet zijn, en zet er daarna via kopieren de nieuwe op, (die dus in deze maand aanvullingen hebben gekregen). Dus ze blijven op mijn laptop staan, maar ze zitten nu precies zo op de externe harde schijf.

En nee, Windows 10 moest in 2012 nog uitgevonden worden. Dus: ik laat de D-schijf (recovery) voortaan maar buiten mijn systeemkopieen.

Ik maak dus iedere maand een systeemkopie. Ruben heeft me feilloos geleerd: als ik een 3e systeemkopie heb, dan kan de oudste, dus nr 1, van de externe harde schijf af. Nr 1 en nr 2 hebben een naam met de maand er bij. En van Quandor moet ik de laatste, dus nr 3, altijd SysteemImageBackup noemen, dus geen toevoeging. Ja, ik sleep iedereen er bij, geloof ik. Maar als ik er maar achter sta, doe ik alles!

En..... aan een systeemkopie durf ik niets te doen.Ik denk eigenlijk dat ik hem niet eens zal durven te gebruiken als het nodig is! Niet lachen, Porrelaar! Want ik zal het zien: ik ben per slot een heks.

Oké, ik denk nu te begrijpen hoe jij een back-up maakt van je persoonlijke bestanden. Je gebruikt gewoon de Verkenner en je kopieert je persoonlijke bestanden naar de externe harde schijf. Dat kan. Dat is een manier, maar wel een arbeidsintensieve manier.
Er bestaan programma's waarmee je eerst een volledige back-up maakt van al je persoonlijke bestanden. En wanneer je later met datzelfde programma weer een back-up maakt, dan zal hij alleen de nieuwe bestanden back-uppen, dus de bestanden die nog niet in je back-up op de externe harde schijf staan. Ja, die programma's zijn heel slim. De tweede keer maken ze geen volledige kopie, maar een differentiële of een incrementele kopie. Mooie woorden hè? Klik maar op die blauwe woorden, dan kun je nog wat opsteken.
Nadeel is dat je eerst moet leren om met zo'n programma te werken. Als jij tevreden bent met de huidige gang van zaken, dan moet je daar gewoon mee doorgaan.

Ik heb een systeemherstelschijf, een systeemkopie, en die zitten samen gezellig op 1 externe schijf.
Dat de systeemkopie op een externe harde schijf staat, dat snap ik, maar een systeemherstelschijf die op een externe harde schijf staat, dat snap ik niet.
Wanneer jouw Windows niet meer in orde is (door een virus of wat dan ook) dan kun je met Windows Backup een eerder gemaakte systeemkopie terugzetten.
Maar wat doe je wanneer jouw Windows zozeer in de soep is gedraaid, dat Windows niet goed meer kan opstarten? Dan kun je ook niet bij het programma Windows Backup komen!
In zo'n geval heb je een systeemherstelschijf nodig. Met die schijf wordt de pc dan opgestart. Een systeemherstelschijf is dus een cd en geen externe harde schijf.
Hier wat info over het maken van een systeemherstelschijf: Systeemherstelschijf aanmaken in Windows 10 - PC Web Plus

Leuk hè, die computers! ;)

Waarschijnlijk duizelt het je nu een beetje. Misschien denk je wel dat die porrelaar makkelijk praten heeft. Nee hoor, ook bij mij zit het wel eens tegen.
Vandaag kwam mijn jongste zus haar laptop brengen. Die had ze gekregen, maar ze logde nog steeds in met het account van de vorige eigenaar. Ach, dacht ik, even terugbrengen naar de fabrieksinstellingen (hij is pas 1 jaar oud en er stond bij aankoop al Windows 10 op). Nou, dat viel tegen. Ik had gedacht dat het wel in een half uur gebeurd zou zijn. Duurde dus ruim 3½ uur. Ben nu bezig met updaten naar versie 1709. Is al 2 x mislukt, terwijl die update (de Fall Creators Update) toch spontaan wordt aangeboden.
Het ding staat nu al weer een uur op:
"Windows voorbereiden
Schakel de computer niet uit"

En dat terwijl ik nu best naar bed zou willen... :tired_face:

Sorry sorry, ik was er met mijn gedachten niet bij toen ik over mijn herstelschijf schreef. Dat is nl.een echt schijfje!

En ik durf het je haast niet te zeggen:ik ben spontaan zelf begonnen aan die Fall update om 16.30 en ik lag pas na twaalven in bed! Maar het ging goed en dat was het me wel waard.

En nog even:ik maak elke maand een systeemkopie op een externe harde schijf, op die zelfde schijf kopieer ik mijn bestanden die ik nodig vind, nadat ik de vorige van die externe schijf gewist heb, en ik heb een herstelschijf op een schijfje. En dat laatste ding gaat nog wel even mee, lijkt me..

Laatst bewerkt:
Ha, ik lag er pas om kwart voor 1 in vanwege die steeds mislukkende Fall Creators Update op de 1 jaar oude laptop van mijn zus. Ik ga het later op de dag nog eens proberen, maar dan op een andere manier. Ik laat me toch zeker niet klein krijgen door zo'n laptop; ben je mal!
En jij bent goed bezig, lijkt me.

Ik ben zelf nu nog druk bezig op 2 van mijn eigen computers. Gisteren voor een bescheiden bedrag Microsoft Office 2016 Professional Plus gekocht, maar op welke pc zou ik die installeren? Op mijn snelste pc (een 4½ jaar oude Asus) of op de 10 jaar oude Dell waar nog Office 2007 op stond, wat sinds kort niet meer ondersteund wordt? Maar ja, geld investeren in een 10 jaar oude pc, is dat wijs? Nee, dat is niet verstandig. Dus ga ik Office 2010 verwijderen van de Asus, ik zet die versie op de oude Dell, nadat ik Office 2007 daarvan verwijderd heb. En daarna zet ik de net aangeschafte Office 2016 op mijn snelle Asus. Een beetje een stoelendans dus. Ach, het houdt me van de straat.

Hoi, ik weet niet of je er iets aan hebt, maar toch even iets wat ik merkte bij het ophalen van 1709..

Ik ben begonnen via een link die ik van iemand, ik weet niet meer wie, in een topic zag staan Dit was een topic gestart door Macguy en had als vraag: wie heeft de nieuwe update 1709 al binnengehaald? Ik kan het zo gauw niet meer vinden, maar het was rond 18 oktober.
Ik heb het zo 2x geprobeerd, maar ik zat uren te kijken naar mijn scherm dat 'in voorbereiding' was, net als bij jou. Ik voelde me kwaad worden!

Daarna plaatste Abbs een antwoord en die had een andere link: Download Windows 10. Het leek me gek als je dat al hebt, maar bij Abbs was het gelukt. Het was een prima link, want ik kreeg subiet een update-assissente toegewezen en dat mensje is bij me gebleven terwijl ik las en naar een voortschrijdende groene balk op mijn scherm keek. Het duurde lang, maar je hebt daarna ook wat. En die dame zit nu veilig bij mijn downloads.

Het proberen waard, hoor. En..... je bent nog steeds van de straat, dus er kan geen kattekwaad uitgehaald worden!

Terug
Bovenaan Onderaan