Oké, ik denk nu te begrijpen hoe jij een back-up maakt van je persoonlijke bestanden. Je gebruikt gewoon de Verkenner en je kopieert je persoonlijke bestanden naar de externe harde schijf. Dat kan. Dat is een manier, maar wel een arbeidsintensieve manier.
Er bestaan programma's waarmee je eerst een volledige back-up maakt van al je persoonlijke bestanden. En wanneer je later met datzelfde programma weer een back-up maakt, dan zal hij alleen de nieuwe bestanden back-uppen, dus de bestanden die nog niet in je back-up op de externe harde schijf staan. Ja, die programma's zijn heel slim. De tweede keer maken ze geen volledige kopie, maar
een differentiële of een incrementele kopie. Mooie woorden hè? Klik maar op die blauwe woorden, dan kun je nog wat opsteken.
Nadeel is dat je eerst moet leren om met zo'n programma te werken. Als jij tevreden bent met de huidige gang van zaken, dan moet je daar gewoon mee doorgaan.
Ik heb een systeemherstelschijf, een systeemkopie, en die zitten samen gezellig op 1 externe schijf.
Dat de systeemkopie op een externe harde schijf staat, dat snap ik, maar een systeemherstelschijf die op een externe harde schijf staat, dat snap ik niet.
Wanneer jouw Windows niet meer in orde is (door een virus of wat dan ook) dan kun je met Windows Backup een eerder gemaakte systeemkopie terugzetten.
Maar wat doe je wanneer jouw Windows zozeer in de soep is gedraaid, dat Windows niet goed meer kan opstarten? Dan kun je ook niet bij het programma Windows Backup komen!
In zo'n geval heb je een systeemherstelschijf nodig. Met die schijf wordt de pc dan opgestart. Een systeemherstelschijf is dus een
cd en geen externe harde schijf.
Hier wat info over het maken van een systeemherstelschijf:
Systeemherstelschijf aanmaken in Windows 10 - PC Web Plus
Leuk hè, die computers!
Waarschijnlijk duizelt het je nu een beetje. Misschien denk je wel dat die porrelaar makkelijk praten heeft. Nee hoor, ook bij mij zit het wel eens tegen.
Vandaag kwam mijn jongste zus haar laptop brengen. Die had ze gekregen, maar ze logde nog steeds in met het account van de vorige eigenaar. Ach, dacht ik, even terugbrengen naar de fabrieksinstellingen (hij is pas 1 jaar oud en er stond bij aankoop al Windows 10 op). Nou, dat viel tegen. Ik had gedacht dat het wel in een half uur gebeurd zou zijn. Duurde dus ruim 3½ uur. Ben nu bezig met updaten naar versie 1709. Is al 2 x mislukt, terwijl die update (de Fall Creators Update) toch spontaan wordt aangeboden.
Het ding staat nu al weer een uur op:
"Windows voorbereiden
Schakel de computer niet uit"
En dat terwijl ik nu best naar bed zou willen... :tired_face: