smartphone+privacy

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kate40
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 17
  • Weergaven 1200
K

Kate40

Gast
Ik heb een Samsung J5 telefoon. Android systeem. Thuis wordt deze voor bellen en appen gebruikt, maar buitenshuis ook voor mail lezen en internet.

Vandaag was het de vaste oppasdag en in Vleuten heb ik me, via Wifi, aangemeld bij Piep om te kijken hoe het met het NCF ging.
Ik meld me dan aan via Google, en dus moet het e-mailadres en het wachtwoord van piep worden ingevuld.
Na een poosje had ik het wel gezien en de kleinkinderen vroegen aandacht.Ik wil me dan niet helemaal afmelden, want dan moet je daarna weer de hele rataplan invullen. Dus ik klikte de pagina rechtsboven via het kruisje weg.

Later wilde ik weer eens kijken. dus dat werd weer op google klikken (thuis gebruik ik chrome, maar op mijn gsm zit een app van google en een van chrome. Ik pak dan google.)
Ik besloot om regelrecht op NCF te zoeken. En tot mijn grote verbijstering had ik keus uit het NCF als forum, maar ook uit mijn conversaties die ik op ons forum heb over het NCF onder die naam!. En........ ik kon de conversaties helemaal lezen!
Dat kon iedereen dus doen die op dat moment dezelfde zoekopdracht gebruikte. Had ik dat kunnen verwachten omdat ik me niet helemaal van piep had afgemeld?

Hoe moet ik het nu aanpakken om dit soort dingen te voorkomen. Volgens mij waren conversaties toch echt strikt prive!

Als het goed is kon jij die conversaties lezen omdat je (automatisch) was aangemeld.

Wanneer ben je dan automatisch aangemeld? Ik heb de googlepagina weggeklikt en gezocht op een ander item, niet op piep.

Het wachtwoord voor het forum zal dan nu opgeslagen zitten in de browser op je telefoon. Dit betekent dat wanneer je op de website komt je dus automatisch wordt aangemeld.

In principe kan niemand daar nu iets mee zolang je je telefoon niet verliest of deze geïnfecteerd raakt. Dat je mobiel geïnfecteerd raakt die kans acht ik nog steeds klein.

Zie ik het goed? Het wachtwoord enz zit opgeslagen. In de telefoon. Maar als ik piep wil bereiken moet ik telkens alles invullen! Waar is die opslag dan? En als ik op NCF zoek, dus niet op piep,kom ik ook in mjjn conversaties. Alleen alles steeds weg doen helpt! Google weg klikken is niet voldoende?

Laatst bewerkt:
Dat klinkt mij als gegevens die jouw telefoon in de cache heeft staan. Dat zijn dan geen openbare gegevens.
Kan je die bewuste zoekopdracht op een andere smartphone/tablet/laptop/desktop uitvoeren? Als het goed is moet je dan jouw conversaties niet kunnen lezen.

Ik heb me bij piep aangemeld op mijn laptop via google chrome, daarna me niet afgemeld, maar via het kruisje alles weggeklikt. Daarna NCF gezocht, gevonden, maar dus geen conversaties gezien . Het gebeurt dus alleen op mijn gsm.

Ik heb daar bij de instellingen ook cache staan en af en toe leeg ik dat, maar vraag me niet waarom ik dat doe! En ik weet ook niet of ik iets belangrijks weg doe!
Hoe komt mijn wachtwoord enz. daar dan in? Hier, op mijn laptop, vraagt google tenminste nog fatsoenlijk of ik een wachtwoord opgeslagen wil hebben!
Wat is nu de werkwijze op die telefoon als ik af en toe op ons forum wil belanden? Steeds aanmelden, daar zit ik niet op te wachten, want het intikken op zo'n toetsenbord is toch al niet leuk.

Ik zou zeggen ga Chrome gebruiken op je telefoon dan komt de werkwijze enigszins overeen. Dat is misschien handig.

Dat lijkt me een goed plan. En dus startte ik via de betreffende app Chrome om piep te bekijken. Lukt me wel via google( met alle problemen), maar bij Chrome blijft een enquete van Eenvandaag steeds verschijnen. En nergens te wissen.
Ik heb alle cache gewist, de browsegegevens gewist vanaf het eerste gebruik, hetzelfde ook op mijn laptop gedaan hoewel ik dat regelmatig doe, maar ik blijf naar eenvandaag kijken!

Nu ga ik morgen met mijn gsm naar de winkel waar ik hem kocht, want daar bekeek de eigenaar me eerst al wat meewarig omdat ik nog een gsm wilde hebben, en daarna heb ik hem te pakken genomen door met alle dingen die ik niet begreep voor zijn neus te staan. Hij begint al te lachen als hij me ziet. Prima verstandhouding om iets voor elkaar te krijgen, nietwaar!

Het moet toch mogelijk zijn om het op mijn gsm net zo te krijgen als op mijn laptop, want daar heb ik het probleem niet, heb ik uitgevonden. Ik laat het nog weten, tenzij jullie nog een snood plan bedenken voor me.

In principe kan niemand daar nu iets mee zolang je je telefoon niet verliest of deze geïnfecteerd raakt. Dat je mobiel geïnfecteerd raakt die kans acht ik nog steeds klein.

Die kans is groter dan je wel eens zou kunnen denken . Niet elke app is veilig en betrouwbaar , daarom word het ook aanbevolen om een antivirus op je Android toestel te installeren !

Is er nog een antivirus wat je me aanbeveelt, Swake? Ik heb op mijn laptop GData, maar die is betaald en ook heel streng: soms denk ik dat hij het er om doet, als er weer iets niet door mag! Verder heb ik je link geprobeerd, maar bij mij staat nergens favorieten.
Maar ik ben heel wild tekeer gegaan op mijn telefoon en nu is eenvandaag in ieder geval weg. Ik heb heel veel vinkjes weggedaan en zaken op nee gezet. Nou, ik zie wel. Dan gebruik ik wel google.

Gdata heb je ook voor Mobiel
Mobile Internet Security voor Android| G DATA

Ik ben norton gebruiker en koop altijd een product dat je op 10 toestellen kan gebruiken , in promotie dan . Verlengen doe ik niet en verwijder het dan als het abbonement verloopt want bij verlenging moet je per apparaat betalen .
Ik koop me dus dan volgend jaar een nieuw norton product voor 10 apparaten .
Norton Security

Ik heb tot op heden en jaren hiervoor geen antivirus op mijn mobiel gehad ik vind dat heerlijk. Heb nooit problemen nog narigheid op mijn telefoon. Die zaken erbij installeren kost echt alleen maar accu.

Een smartphone is zowat hetzelfde als een PC of laptop gebruiken . Geen rotzooi installeren . Er zijn van die mensen die hier of daar ergens lezen om een app te downloaden en te installeren en er niet bij nadenken of hij wel betrouwbaar is . Facebook is hiervoor de ideale plaats waar zulke apps verspreid worden .

Klopt helemaal. Ik gebruik een Android telefoon en installeer alleen apps uit de Google Play store deze worden in eerste aanleg in elk geval nog even bekeken door Google om te kijken of ze niet malafide zijn. Dat geeft overigens nooit 100% garantie.

Ik heb alleen de standaard apps, en Spotify. Misschien gek, maar ik bekijk de opslag (van 8 gb) en ik ben dan bang dat dit ding vol raakt!

Het wachtwoord voor het forum zal dan nu opgeslagen zitten in de browser op je telefoon. Dit betekent dat wanneer je op de website komt je dus automatisch wordt aangemeld.

als je u schermbeveiliging aanvinkt,dan moet je telkens je wachtwoord intypen voor je je smartphone kan gebruiken ook al verlies je hem, ze zijn er niets mee,ook al steken ze daar een nieuwe sim in. En hem resetten gaat ook niet want hij zal dan ook achter die ww vragen voor hij je smartphone reset en opnieuw gaat opstarten

Terug
Bovenaan Onderaan