Een Start-up test in Singapore als eerste in de wereld, zelfrijdende auto's met passagiers aan boord.
Uitgekozen inwoners van de stad worden sinds afgelopen donderdag tot het meerijden in zelfrijdende taxi's uitgenodigd.
Daarmee halen de oprichters branchegroten zoals Uber en Google in.
De route van deze eerste zelfrijdende taxi's beperkt zich vooraleerst op het zakendistrict One-North. In dit gebied heeft de Start-up NuTonomy zijn wagens sedert april dagelijks getest. Voor de gratis ritten worden omgebouwde wagens van Renault (Zoe) en Mitsubishi (i-MiEV) gebruikt.
[youtube]xWpL_Jgvjlk[/youtube]
Het testgebied strekt uit over een zes kilometer lang stratennet. Tijdens deze testen onder werkelijke omstandigheden worden zes auto's ingezet. Deze auto's rijden in het normale verkeer en daarbij zowel makkelijke alsook moeilijke wegen begaan.
Ook Google, Uber, Tesla en Volvo testen reeds, NuTonomy biedt echter als eerste de taxi-service openlijk aan.
Een rit boek je via een smartphone-app.
Geheel alleen rijden de pasagiers nog niet. Aan boord bevind zich tevens een NuTonomy medewerker, die het stuur bewaakt en desgewenst kan ingrijpen.
De proef is een uitgelezen gelegenheid om in een echte omgeving feedback van het rijden te verzamelen. Deze feedback verschaft Nutonomy een uniek voordeel,
volgens Karl Iagnemma, mede-oprichter van nuTonomy.
De Start-up warmee zich Iagnemma und Emilio Frazzoli, twee onderzoekers van het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT) en zich in 2013 zelfstandig maakten, ontwikkelden software voor zelfrijdende auto's met de blik gericht op robot-taxi's. Een eigen autoontwerp heeft NTonomy niet, noch bouwt het eigen auto's.
Nutonomy test ook zelfrijdende auto's in de USA en Groot-Britannië, alwaar zij met Jaguar Land Rover samenwerken.
Tot 2018 wil de Start-up een kompleet autonome taxiservice oprichten. Daarmee is de MIT-onderneming dan zelfs sneller dan de grote automerken en Google.
Ook de taxidienst Uber wil binnenkort tests met zelfrijdende auto's met passagiers in Pittsburg opstarten.
Uber gebruikt daarbij omgebouwde Volvo's.
De regering van Singapore hoopt met de oprichting van start-ups nieuwe verdienmodellen te ontsluiten.
Daarnaast spelen milieu-politieke interesses een rol.
Daarbij staan de forensen in het vizier, die in het dichtbevolkte gebied worden geacht hun auto te laten staan om over te stappen op de aangeboden vervoersmethoden.
Uitgekozen inwoners van de stad worden sinds afgelopen donderdag tot het meerijden in zelfrijdende taxi's uitgenodigd.
Daarmee halen de oprichters branchegroten zoals Uber en Google in.
De route van deze eerste zelfrijdende taxi's beperkt zich vooraleerst op het zakendistrict One-North. In dit gebied heeft de Start-up NuTonomy zijn wagens sedert april dagelijks getest. Voor de gratis ritten worden omgebouwde wagens van Renault (Zoe) en Mitsubishi (i-MiEV) gebruikt.
[youtube]xWpL_Jgvjlk[/youtube]
Het testgebied strekt uit over een zes kilometer lang stratennet. Tijdens deze testen onder werkelijke omstandigheden worden zes auto's ingezet. Deze auto's rijden in het normale verkeer en daarbij zowel makkelijke alsook moeilijke wegen begaan.
Ook Google, Uber, Tesla en Volvo testen reeds, NuTonomy biedt echter als eerste de taxi-service openlijk aan.
Een rit boek je via een smartphone-app.
Geheel alleen rijden de pasagiers nog niet. Aan boord bevind zich tevens een NuTonomy medewerker, die het stuur bewaakt en desgewenst kan ingrijpen.
De proef is een uitgelezen gelegenheid om in een echte omgeving feedback van het rijden te verzamelen. Deze feedback verschaft Nutonomy een uniek voordeel,
volgens Karl Iagnemma, mede-oprichter van nuTonomy.
De Start-up warmee zich Iagnemma und Emilio Frazzoli, twee onderzoekers van het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT) en zich in 2013 zelfstandig maakten, ontwikkelden software voor zelfrijdende auto's met de blik gericht op robot-taxi's. Een eigen autoontwerp heeft NTonomy niet, noch bouwt het eigen auto's.
Nutonomy test ook zelfrijdende auto's in de USA en Groot-Britannië, alwaar zij met Jaguar Land Rover samenwerken.
Tot 2018 wil de Start-up een kompleet autonome taxiservice oprichten. Daarmee is de MIT-onderneming dan zelfs sneller dan de grote automerken en Google.
Ook de taxidienst Uber wil binnenkort tests met zelfrijdende auto's met passagiers in Pittsburg opstarten.
Uber gebruikt daarbij omgebouwde Volvo's.
De regering van Singapore hoopt met de oprichting van start-ups nieuwe verdienmodellen te ontsluiten.
Daarnaast spelen milieu-politieke interesses een rol.
Daarbij staan de forensen in het vizier, die in het dichtbevolkte gebied worden geacht hun auto te laten staan om over te stappen op de aangeboden vervoersmethoden.