Scholen en Apple

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 8
  • Weergaven 1069

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.052
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Welke meerwaarde heeft een Apple tablet of Apple notebook op een middelbare school boven andere besturingssystemen zoals Windows en Linux?

Het is mij bekend dat Apple met veel scholen in Nederland contracten heeft afgesloten.

Een bericht op Teletekst (huidig nummer 114):
Het toenemend gebruik van digitale
leermiddelen vergroot de ongelijkheid
op school,vinden Ouders en Onderwijs,
stichting Leergeld en de VO-raad,de
koepel voor middelbare scholen.Zij
willen dat computerapparatuur onder de
Wet gratis schoolboeken gaat vallen.

Op sommige middelbare scholen moeten
ouders voor 1200 euro een laptop van
Apple aanschaffen die hun kind in de
klas moet gebruiken.Op andere scholen
krijgen brugklassers gratis een tablet.

Ouders klagen dat ze onder druk worden
gezet om een duur apparaat te kopen.Het
ministerie van Onderwijs zegt dat het
niet om een verplichting mag gaan.

Welke meerwaarde heeft een Apple tablet of Apple notebook op een middelbare school boven andere besturingssystemen zoals Windows en Linux?

Het is mij bekend dat Apple met veel scholen in Nederland contracten heeft afgesloten.

Een bericht op Teletekst (huidig nummer 114):
Nou, er is geen meerwaarde, dat kun je van mij aannemen. Want het belangrijkste blijft toch datgene wat er als lesstof opgezet wordt. En de leerling moet leren omgaan met zijn tablet, wat voor merk dan ook.
Tenzij de scholen er goed beter van worden, maar het prijsverschil tussen een Apple en een HP is zo groot, dat het de scholen altijd meer geld kost. Alleen, ik denk dat er goed gelobbied is, want alle scholen moeten natuurlijk wel het zelfde systeem gebruiken. Dat was (en is) bij de schoolboeken helemaal niet het geval en daar hebben leerlingen grote problemen mee. Ik ben blij dat mijn jongens de schooltijd er op hebben zitten, anders was ik nu armlastig geweest. Mijn kleindochter van 10 maakt al een paar jaren Powerpoint presentaties als ze een spreekbeurt heeft, en mijn kleinzoon van 8 leert dit jaar programmeren (of wat er voor door gaat). Leuk, maar moet dat nu al? De tafels kent hij nog niet goed!!

Zo te zien is dat Windows 10. Heeft Android ook zoiets?
Daar heb ik geen idee van. Maar als het geld oplevert, blijft Android zeker niet achter. Ik volg de school van mijn kleinkinderen van dichtbij, en ik merk dat het altijd, en dan ook altijd, een kwestie van geld is, zowel bij de aanbieder als bij de scholen. en ik ben bang dat die laatste wel aan het kortste eind zullen trekken: hun geld komt van de overheid en die is niet zo scheutig. En dus worden de ouders aangesproken en ook de grote bedrijven. Vervolgens wil de ene school niet achter blijven bij de andere, dat is nu al het geval. De ouders beoordelen hen er vaak op.

In mijn beleving zou de overheid daar sturend en controlerend in moeten zijn. Hoewel, de huidige regering en lobbyisten...

In mijn beleving zou de overheid daar sturend en controlerend in moeten zijn. Hoewel, de huidige regering en lobbyisten...
Heel netjes uitgedrukt, beste Ed.

Heel netjes uitgedrukt, beste Ed.
Ja, dat is een utopie en gebeurt vast niet. Ik heb in mijn werk verschillende keren mee gemaakt dat rijksambtenaren op bezoek kwamen en stralend vertelden dat de overheid een bepaalde taak aan de gemeente gaven 'omdat die daar zo goed in waren'. En het bleken altijd verkapte bezuinigingen van het rijk te zijn en de gemeente was de pineut. Daarom geloof ik niet zo in sturen van die kant, of het moet zo sturen zijn dat de scholen zelf moeten onderhandelen met Apple en dergelijke. Wat zouden we daar nu aan kunnen doen! Ik weet het niet.

Terug
Bovenaan Onderaan