Schijfopruiming

theplayer

Medewerker
Lid geworden
24 feb 2019
OS
Win10
AV
Bitdefender
Ik wil schijfopruiming gaan doen als administrator. Als voorbeeld neem ik de C:- schijf. Ik zie dat daar in totaal 3.15 Gb aan schijfruimte kan worden vrijgemaakt. Daaronder staat een serie bestanden: een aantal is uitgevinkt en een aantal is aangevinkt. Moet ik nu zelf bepalen of bestanden worden verwijderd of moeten blijven staan? Of kan ik gewoon OK drukken en raak ik niets essentieels kwijt of verwijder ik te weinig?
Dat geldt natuurlijk ook voor de andere D:-schijf.

Hoe heb je gezien dat er 3,5 GB opgeruimd kan worden?

Ja, dat is nu net het vreemde. Toen ik de eerste keer Schijfopruiming C: in het zoekvak van de taakbalk ingaf, zag ik 3.5 Gb staan. Reden om op te schonen, dacht ik dus. Nogmaals ingegeven en toen stond er ineens 747 Mb, zonder ook maar iets in gang te hebben gezet....

Wil je gewoon de Windows reiniger gebruiken?
Zorger dan voor dat deze reiniger meer kan opruimen:

Toen ik de eerste keer Schijfopruiming C: in het zoekvak van de taakbalk ingaf, zag ik 3.5 Gb staan. Reden om op te schonen, dacht ik dus. Nogmaals ingegeven en toen stond er ineens 747 Mb, zonder ook maar iets in gang te hebben gezet....
Gebeurt mij ook wel eens. Volgens mij heeft dat met updates te maken. Windows zegt dat hij die vrij kan maken maar het om e.o.a. reden niet doet

Wil je gewoon de Windows reiniger gebruiken?
Zorger dan voor dat deze reiniger meer kan opruimen:
Hartelijk dank, Abraham54!

Graag gedaan.

Oh, ja...nog 2 vragen:
- Moet je met die link toch ook nog de systeembestanden opschonen?
- Kun je die link ook gebruiken voor de dataschijf (D:)?

Je moet een snelkoppeling maken en het is geen link.

@Abraham54

De tip "windows eigen schijfopruiming" die je hierboven aangeeft met de zelf aangemaakte snelkoppeling" verwijdert hier bij mij niets meer dan de gewone schijfopruiming met alle aangevinkte opties.

Die opruimer moet toch echt met adminrechten worden opgestart,
anders heeft de opruimer te weinig rechten om het werk te kunnen doen.
Niet opgestart met adminrechten zorgt er ook voor dat de Windows Update niet opgeruimd wordt.

Ik heb wel de gewone diskcleaner gebruikt maar met een zelfgemaakte snelkoppeling met administrator rechten.

Ik heb gisteravond Wise Disk Cleaner gebruikt.
6.5 GB uit Windows en 3,5 GB aan updates is verwijderd geworden.

Ik gebruik wekelijks WiseCare 365 en voor de rest de ingebouwde diskcleaner.

Aha, vink je dan ook alles aan, om een maximale opruiming te krijgen?

Van de windows cleaner heb ik alles aangevinkt.
Van wisecare heb ik slechts gedeeltelijk aangevinkt. De standaardinstellingen plus nog enkele andere die mijn voorkeur hebben.
Voor firefox en chrome alles en voor edge alles behalve de cookies.
Na de herinstallatie gisteren leek alles weer in orde maar edge laat weer steken vallen. Ik had eerder alle cookies en dergelijke aangevinkt met enkele uitzonderingen in de privacy lijst. Als ik edge afsluit zijn weer de uitzonderingen gewist. Dit had ik eerder ook al gehad maar na een tijdje bleek dit toen vanzelf opgelost. Nu moet ik de cookies manueel wissen omdat ik niet telkens weer die uitzonderingen weer moet invullen (enkele fora en streamingdiesnten).

- Moet je met die link toch ook nog de systeembestanden opschonen?
- Kun je die link ook gebruiken voor de dataschijf (D:)?
Je kunt het ook voor de d-schijf uitvoeren, en nu ik de schijfopruiming onder windows 11 met adminstrator rechten heb opgestart kan ik daar bijna 600mb winnen. Nu heb ik ruimte zat, maar opgeruimd staat netjes.

In Windows 11 is schijfopruiming terug te vinden onder Windows Tool, mocht je aan het zoeken gaan. Deze heb ik in mijn startmenu gezet naar een tip op dit forum.

Hier vind je dus ook andere Windows tools.

Hallo Roxmarie, Je hebt het over Win 11. Lukt dit ook met Win10?

Je hebt het over Win 11. Lukt dit ook met Win10?
Uiteraard.
Zie

Schijfopruiming.
Je komt hier dus via verkenner, rechtermuisknop op de c-schijf, eigenschappen en dan schijfopruiming, ook systeem bestanden opschonen.

Het is namelijk veranderd in Windows 11 zie deze discipline.

Terug
Bovenaan Onderaan