schijfletter soms verdwenen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Najsnarf
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 9
  • Weergaven 1048

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Waarderingsscore
400
Punten
83
OS
W11pro
AV
MBAM en Windows
Zowel bij een (af en toe aangekoppelde) USB-schijf maar ook op ssd-schijven (die dan weer aangekoppeld worden voor een bewerking) blijkt de schijfletter verdwenen te zijn. Die schijf wordt dan uiteraard niet herkend (bijvoorbeeld om een verse kloon te maken, of voor een nieuwe back-up actie met Aomei etc., )en er moet dan met schijfbeheer alsnog weer opnieuw een schijfletter toegekend worden . Is daar een verklaring voor?
64eb5639f0329-No.003.jpg

Laatst bewerkt:
Kennelijk ben ik de enige van de forum-lezers die dit heel af en toe overkomt.

Als dat via USB aangesloten disks zijn, dan kan dat gebeuren.]
Is mij ook overkomen in het verleden.

ik zal daar eens wat beter / vaker op letten. zou best kunnen.

ls dat via USB aangesloten disks zijn, dan kan dat gebeuren.]
Klopt als een zwerende vinger.
Na mijn onlangs aangeschafte nieuwe laptop waren mijn schijfletters een soort voodoo dans begonnen, als ik mij niet vergis kreeg de eerste (HD 'USB) dat ik een poort stak de eerstvolgende letter toegewezen enz.
Doe het volgende:
Tik op de knop Zoeken op de taakbalk en typ "cmd" in het zoekvak. Klik met de rechtermuisknop op "cmd" en selecteer "Uitvoeren als administrator".
2. Typ diskpart en druk op Enter.
3. Typ volume lijst en druk op Enter.
4. Typ select volume n° (vb: volume 7) en druk op Enter om het USB-station te selecteren waaraan een statische stationsletter moet worden toegewezen. U kunt een indicatie krijgen aan de hand van de grootte van het volume.
5. Type assign letter=n° (vb: letter=M) en druk op Enter om een nieuwe stationsletter toe te wijzen.
6. Dubbel type exit en druk op Enter om achtereenvolgens Diskpart en Command Prompt af te sluiten.
Bekijk bijlage 3629

Dit kan toch ook met windows schijfbeheer en elk ander partitie programma?

Het ging er niet om hoé je een schijfletter moet toekennen, maar waarom ineens van een (normaal ingerichte) ssd de schijfletter verdwenen is. Hoé dat dan alsnog moet weet ik wel..

Een handig truukje: als je bepaalde externe schijven of sticks vaak/altijd op de dezelfde pc gebruikt, is het beter om die schijf een letter te geven die wat verder in het alfabet staat. Het probleem wat jij voorhebt is dat er een nieuw/ander apparaat de letter van jouw externe passport heeft overgenomen en zo niet meer kan worden toegewezen aan die Passport. Mijn externe apparaten zitten allemaal na de "R" in het alfabet. Nooit geen problemen meer.

een goede tip, dank je wel. Maar waarom een schijfletter verdwenen blijkt te zijn v an een schijf bij een kloon- of kopieeractie is mij een raadsel

Terug
Bovenaan Onderaan