Schijfkopie/backup maken, hoe??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anjo
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 25
  • Weergaven 2119

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Waarderingsscore
223
Punten
43
OS
Windows 10; Windows 11 ; Zorin 16 en 17, Android 14 en 15
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
Heb vreselijke problemen gehad met de installatie van Windows 7. Ik denk dat mijn PC ergens iets niet goed heeft zitten, maar ik heb een originele MS DVD uit 2010 of zo moeten gebruiken om de PC werkend te krijgen.
Terwijl ik twee gelicenseerde versies uit 2017 heb liggen.
Bij die DVD en USB stick bleef de installatie hangen op t bijwerken, denk mede omdat de LAN driver niet geinstalleerd werd.
Na 254 updates bijna de programma's werkend en ik wil iets van een schijfimage maken en bewaren om een volgend keer niet 4 dagen bezig te zijn.

Gaat dus om de keuze van welk pakket en hoe te handelen.
Dus welk pakket ( t liefst freeware, maar wil desnoods wel iets betalen) en waarom.

Heb in mn netwerk 3 Synology NASsen, dus plek zat

Indien jouw windows over de hele harddisk staat, heb geen aparte image back-up programma's nodig.
Dan kan je je gewoon het tool in Windows 7 zelf gebruiken.

En weet je wel zeker dat jouw Windows nu up to date is na 287 updates?
Mijn Windows heeft er laatst meer ontvangen.........

Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform

Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.

• Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
    • Bevestig dat eerste dus.
    • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform

Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.

• Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
    • Bevestig dat eerste dus.
    • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.

Nee hij is nog niet up to date, moet ook nog een aantal programma's opnieuw installeren.

Maar dat backup ding van MS kan ik het niet mee worden, dat maakt geen volledige schijfkopie en is van buiten af niet aan te sturen.
Heb vroeger een programma gehad wat een eigen opstartdisk had en via die disk kon je dan je C schijf formateren en vanuit je netwerk , of vanaf een USB drive een volledige werkende versie erop zetten.
Maar ben de naam kwijt

Doe nu eerst toch maar Speccy.

saved als TXT

Niet de tekst - maar de link die je verkrijgt!

Ben even paar uurtjes elders bezig, kijk later weer.

Prima gedaan.
Windows staat over de gehele SSD.
In feite heb je dan geen back-up programma van derden nodig.

Maar met de gratis Paragon Backup & Recovery 14 Free kan je ook images creëren (naar eigen keuze) en die terugzetten met de gemaakte Rescue Linux-CD .
En ja - de image dan op de NAS zetten en daarvan terugzetten moet ook mogelijk zijn met dit tool.
Paragon Backup & Recovery 14 Free

Overigens, de Hitachi HD heeft een klein probleem.

Ok, ga ik dat progsel eens testen

Die Hitachi kwam uit een notebook en is hier in gegaan toen in mijn NAS een 3 TB de geest gaf en ik mijn hoofdPC ontdaan heb van een 3 TB disk

Zal eens schijfcontrole draaien, of is t een ander probleem??

Een schijfcontrole doen is een prima idee.
Ik denk niet dat het een droot probleem is.

Je hebt nu Speccy aan boord, dus dat tool kan je altijd even opstarten en dan de verschillende onderdelen bekijken.
Ook geeft het tool de temps aan!

Die Hitachi ligt momenteel direct op de WD omdat ik nog geen montagerack heb.
Heb nog wel ergens een 750 GB 3,5" in een bay staan, die zou ik kunnen ruilen,maar die is geen SATA en ik weet niet of ik nog PATA slot heb op mobo.

Laatst bewerkt:
Zitten twee harddisks opeen, dan worden ze extra warm, doordat beide dan warmteafgifte aan de ander doorgeven.
En dat is niet goed voor de levensduur.

Kan je er niet iets tussen doen, zodat de HD's onderling meer tussenruimte krijgen?

ik scoor binnenkort wel zo'n inbouwsetje.
Heb m nu buiten de kast staan.
Dank

En heb je Paragon al uitgeprobeerd?

Paragon zit in de download, bracket kijk ik naar.

Meende dat Azerty extra korting gaf via NCT??
Maar op 8 euro hoeft ik niet te bloeden natuurlijk.
Kan zijn dat ik nog ergens een bracket heb liggen, ga vd week verder en keep u posted

Azerty geeft korting op het NCF - op complete systemen die worden gebouwd.

Daar heb ik momenteel geen behoefte aan. Snap nog steeds niet waarom ik die nieuwe versies niet aan de praat kreeg , als een PC geen internetverbinding kan maken , moet ie toch gewoon doorgaan met de installatie??

Voordeel is dat ik nu weer een geregistreerde versie had, want de ellende begon wederom bij de melding dat ik mogelijk slachtoffer was van foute sofware.

Ander punt, heb de instructies op Youtube zitten bekijken , maar een van buitenaf opstartbaar iso-file heb je dus een AIK file nodig ( dat heb ik gevonden) en dan ga je verder.
Maar komen mijn huidige programma's nou ook op die herstel image? Daar hebben ze t nl niet over.

Anders eens kijken naar Acronis

Als de programma's binnen Windows staan, worden ze gewoon meegenomen in de Image!

Terug
Bovenaan Onderaan