Schijfbeheer in Windows-10 Home

HansGU

PCS Lid
Lid geworden
5 december 2016
Waarderingsscore
320
Punten
0
Leeftijd
80
OS
Windows 10 Home
AV
F-Secure en Windows Defender
FW
Windows
Beste lezer(s),

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie maar ik kom er niet uit. Het gaat om het volgende:

Ik gebruik een tamelijk nieuwe HP desktop met daarin 1 grote C: partitie, daarnaast heeft de fabrikant er een kleine D: partitie aan toegevoegd voor het geval dat ik de computer weer in de aankoopstaat wil terugzetten (herstelpartitie meende ik te lezen).

Nu is het zo, dat ik in schijfbeheer 2 D: partities zie staan. Er wordt een partitie teveel aangegeven zo lijkt het. Bovendien vind ik het vreemd dat mijn ingebouwde cd-rom in de verkenner als schijf Z gelezen wordt maar in schijfbeheer als schijf E: staat aangegeven. Hieronder heb ik een overzicht geplaatst van schijfbeheer:

5a329864cdb47-schijfbeheer.jpg

Overigens vind ik het vreemd dat er 4 partities staan aangegeven, ik bezit slechts een C: en D: partitie. Kan iemand me vertellen wat hier mis is? Alvast bedankt voor de moeite.

Is die tweede D partitie toevallig een partitie van 100 mb waarbij vermeld is "door systeem gereserveerd?"

Rubensky, voor allebei de D: partities geldt {staat erbij geschreven):
Recovery D:
12,19 GB NTSF
in orde oem partitie

Hoe kan dat nou? Ik heb echt alleen maar 1 grote C schijf en 1 kleine recovery partitie. Is er iets mis?

Voor mij iets zeer bizars . Een recoverypartitie mag geen schijfletter hebben , maar bij jou heeft die schijfletter D:
Herstelpartitie is een kleine Microsoft partitie waar zich de Windows 10 herstelbestanden bevinden .
Recoverypartitie is een partitie waar zich de HP bestanden bevinden. Best is dan ook recoveryschijfjes te maken voor in het geval de HD zou crashen .
Normaal is er in W10 ook nog een kleine opstart partitie waar zich de windows 10 opstart bestanden bevinden , maar bij jou bevinden die zich in C: Windows partititie zoals in windows 7.
In W10 is C: geen windows systeempartitie meer maar een gewone partitie waar de programma's en persoonlijke mappen geïnstalleerd staan .
Is die computer zo aangekocht ?

Laatst bewerkt:
Voor mij iets zeer bizars . Een recoverypartitie mag geen schijfletter hebben , maar bij jou heeft die schijfletter D:
Oh zeker wel, lees ook maar bij HP na:
HP en Compaq computers met Windows beschikken over een vaste schijf met ten minste twee partities. C: is de primaire partitie voor Windows en voor het opslaan van uw bestanden. D: is de schijf die gewoonlijk gebruikt wordt om de computer terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Bron: HP pc's - Partities en namen aan schijven toewijzen (Windows 10, 8) | HP® Klantondersteuning

Maar de oorzaak waarom D: er twee x staat is moeilijk na te vinden één is NTFS en die ander
Gewoon HP even om uitleg vragen.

Ja Swake, het is inderdaad zoals Abbs het zegt. Ik zal denk ik maar eens contact met HP opnemen. 2 maal een D: is toch wel héél gek.

Ik heb nu Aomei partition tool erop losgelaten. Iemand nog een opmerking daarover? Het ziet er in Aomei als volgt uit:

5a3457db1c64e-aomei.jpg

Mooi toch - Windows Schijfbeheer is in jouw geval een beetje in de war.
Maar dat doet niks wat betreft de werking van jouw computer.

Dank je Abraham. Nog een laatste vraag: Hoe kan ik nu een fat 32 partitie hebben en waarom? Hoop niet dat ik een domme vraag stel?

Dat is nu eenmaal de bijzonderheid in zowel Windows 8 als ook Windows 10 in een computer met UEFI-bios.
Dat bios zelf kan bij installatie niet omgaan met NTFS, wel met FAT32.

Ha fijn, dank je wel voor je uitleg.

Terug
Bovenaan Onderaan