Samsumg EVO 850 M-SATA SSD 250 GB

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 15
  • Weergaven 1465

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.048
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Nadat ooit jaren geleden een proefversie van Windows 8 mijn allereerste SSD (Samsung Pro 540 256GB) vernaggeld had, heb ik daarna alleen Crucial gebruikt.
Het was dat ik een nieuwe M-SATA-SSD nodig had, dat ik afgelopen week vermelde Samsung bij Alternate heb gekocht.

Die zit nu in mijn Lenovo T530 en is echt bijzonder snel, mede ook door ingeschakelde Rapid Modus.

Ik dacht bij mezelf dat ik de AS SSD Benchmarktest nog niet had gebruikt.
Bij gebruik met Crucial duurde het altijd wel even - nu was de benchmark in floep en een zucht al klaar.
Ik wist niet wat ik zag!

5991f23917bb7-AS_SSD_Benchmarktest_14-_8-2017.png

Mijn scores op mijn X370 moederbord zijn veel anders:
59bd3fc6ef50a-2017-09-16_17_13_54-AS_SSD_Benchmark_1.9.5986.35387.png

Snap ook niet helemaal wat het allemaal betekend.
Ik zat er trouwens aan te denken om te upgraden naar een m.2 disk, maar weet niet of ik daar veel van ga merken.

Ik heb de M.2 (PCI-e aangesloten) zitten en merk geen verschil met de klassieke Evo (met RapidShare enabled).
Een groot voordeel is natuurlijk ... geen dradenrommel meer. Bij moederbord met beperkt aantal sata's (kleine cases) kan dit wel handig zijn om een eventuele cd/dvd speler te behouden.

59bd5dc4ca6d0-benchmark.jpg

Laatst bewerkt:
Als ik dezelfde benchmark uitvoer via CrystalDiskMark krijg ik de volgende metingen (beide benchmarks op de SSD Samsung 960 M.2):

59bd5f8141a02-benchmark2.jpg

Die m.2 disk moet volgens mij veel sneller zijn.
Dit is mijn benchmark met crystal disk:
59bd735514d93-2017-09-16_20_53_23-CrystalDiskMark_5.2.2_x64_%28UWP%29.png

Ik heb 'm op een MSI B250 PC Mate moederbord zitten in de eerste aansluiting naast de CPU. en gebruik 'm uiteraard als C-schijf met windows 10 pro.
Doe ik dan iets verkeerd?
Als ik Samsung Magician draai zegt ie wel "Rapid Mode: Not supported". Ik vond mijn benchmark al zeer mooi maar die van jou is indrukwekkend.

@ArtstudioG - hoeveel werkgeheugen heeft jouw nieuwe PC - voor de RapidMode is minimaal 16GB benodigd.

Vreemd - Start Samsungs Magician software op met adminrechten - misschien wil het dan wel.

Nee, blijft uitgeschakeld. Ik denk dat het iets te maken heeft met de plaatsing op het moederbord. Er zijn twee aansluitingen voor een M.2 SSD. Ik zal eens gaan pluizen in het bios, misschien dat ik daar wat wijzer wordt. Is momenteel aangesloten op het M2_1 slot.

Bios nagezien en alles lijkt mij juist ingesteld: bios staat in uefi-modus (geen legacy), alles wordt goed herkend.
Maar mijn werksnelheid is momenteel zeer goed tot supergoed (lees: snel). Dus weet ik niet wat er nog sneller kan/moet geconfigureerd worden. Indesign CC start op in 3 sec, photoshop CC idem dito, illustrator CC in 5 sec, office toepassingen moet ik zelfs niet tellen, dus gaan we voor behoud ipv gemoedsrust ;-)

Als je tevreden ermee bent: don't change a winning team!

op een M2 SSD is de repaid mode niet mogelijk. Zelf heb ik ook zo'n ding in mijn pc. Merk weinig verschil met de andere SSD (Samsung 840 Evo) heb hem er echt ingezet omdat ik een nieuwe pc ging bouwen. Dan is het zonde om hem niet mee te pakken.

Terug
Bovenaan Onderaan