Dag Kate,
Ik weet dat je vraag zich initieel toespitst op de bots die je tegenkomt op fora en ove rhet algemeen op andere websites. Misschien ook interessant voor jou om te weten is dat dit eigenlijk gewoon scripts zijn. De mogelijkheden van de bots liggen vooraf al vast.
Ik zou je graag even een paar zaken nog willen meegeven. Hoe ik deze weet? Ik werk namelijk binnne het Artificiële Intelligentie spectrum, meer specifiek Robotics.
Allereerst (en ik betwijfel niet dat je dit al wist ;-) ), is een robot niets fysiek (kan wel!). In IT termen betekend dit vaak dat een stukje code of script wordt gedraaid. Dit heeft echter beperkte mogelijkheden en kan vaak maar 1 functie. Toch worden zulke 'Robots' geavanceerder en kunnen ze hedendaags al meer dan 1 taak verrichten, denk maar aan de voorbeelden die jij gelezen zal hebben op Google.
Vervolgens hebben we ook een hybride van het bovenstaande: een Robot die zelf een laptop vereist om te kunnen werken. Let wel op, het gaat hier nog steeds om Software, maar deze software-robot is al in staat tot het besturen van de muis en toetsenbord! Dit soort Robots wordt heel populair bij bedrijven omdat ze simpelweg al het repetitieve werk van hun mensen kunnen overnemen.
Hierna komen de meer intelligente Robots die gekoppeld zijn aan cognitieve mogelijkheden, zoals chatbots en dergelijke. Ook deze zal je de komende jaren meer en meer gaan tegenkomen. Probeer maar eens te achterhalen binnen 3 jaar of je met een mens praat wanneer je naar een hulplijn beld voor je vragen (telecomprovider etc.). Dit zijn Robots die we bouwen. Ze moeten jou spraak analyseren en op basis hiervan een antwoord formuleren, hetzelfde geld via email!
Ten slotte komen we aan Ai zelf, maar dit is nog vele jaartjes van ons verwijderd... Zelfs IBM watson kan je eigenlijk nog geen Artificiële Intelligentie noemen... Ze leren niet zoals wij dat doen...
Ik kijk uit naar verdere vragen rond dit soort zaken. Weinig mensen zijn op de hoogte waar we tegenwoordig al staan met Artificiële Intelligentie en Robots
Groetjes, C