Robot

• Onderwerp starterKate40
  • Startdatum
  • Reacties 58
  • Weergaven 5.239
K

Kate40

Guest
Misschien ben ik de enige die het niet weet, maar ik verwonder me steeds over al die robots die, met toevoeging van Google, hier naar van alles zitten te staren.
Bij een robot heb ik best wel een voorstelling, maar daarbij zie ik hem/haar niet in ons forum zitten te kijken. En het liefst ook nog met een paar!
Kan iemand me dit uitleggen, en dan zo dat ik ze voor me zie, want daar ben ik erg nieuwsgierig naar! Let wel, ze staren maar, hoor! Als ik het maar snap.

Robots zijn geautamatiseerde zoekmachientjes (Google en vele anderen) die o.a. dit forum onderzoeken.
Maar feitelijk worden alle websites door robots bezocht.
Fora geven dus ook robots als bezoekers aan.
Als alles goed functioneren zal en je zoekt op Google naar robot kan het zijn dat je ook een link naar dit forum krijgt.

Robots zijn geautamatiseerde zoekmachientjes (Google en vele anderen) die o.a. dit forum onderzoeken.
Maar feitelijk worden alle websites door robots bezocht.
Fora geven dus ook robots als bezoekers aan.
Als alles goed functioneren zal en je zoekt op Google naar robot kan het zijn dat je ook een link naar dit forum krijgt.

.
Abraham, ik ben subiet op jacht gegaan, want het interesseert me echt. Nou, ik weet niet waar ik aan begonnen ben, hoor. Maar de aanhouder....... Ik heb me tot 2 van de 23 soorten beperkt: de spider en de grazer(!). Want van die 2 werd ik niet zo vrolijk. Zeg jij maar waar ik hier onder fout ga, want dat kan heel goed, nietwaar.
De spider (en daar hoort onze vriend PCF-Bot kennelijk toe), zoekt zich kleurenblind door de sites om de zoekmachines te beinvloeden. Normale bezoekers krijgen iets anders te zien dan zij. Nou ja!!
De grazer spit zich door de weilanden van de sites op zoek naar email-adressen, voor bv reclame. Hm!
Ik begrijp dus nu wat ze doen, maar ik vraag me nog wel af: komen die ongevraagd op je dak, of nodig je ze uit? Ja, Kate begeeft zich in robot-land!

De XenForo software is goed uitgerust tegen foute bots - die krijgen geen toegang.
En PCF-Bot is geen zoekmachine maar lid sinds het begin van dit forum!

Ach heden, heb ik daar iemand helemaal verkeerd beoordeeld! Ik hoop dat hij het me vergeven wil! En dus ging ik snel op zijn profielpagina kijken, maar daar staat ook weinig op. Tja, zo zie je: een robot word je zo gemaakt!
Dat er geen foute robots in jouw forum zijn , daar ben ik van overtuigd. Maar het ging mij gewoon om het begrip 'robot' en hoe we daar aan komen. Ik zal me er maar niet verder in verdiepen, want er is afgrijselijk veel informatie te vinden in Google. Te veel.

Die bot die wij gebruiken kan, op het moment dat het team niet voldoende tijd heeft, voor ons alvast een bepaalde reactie plaatsen zodat de TS daar alvast mee aan de gang kan.

Dat is heel nuttig. Maar als je nu je laatste bericht nog eens leest, dan vind ik dat je met het gebruik van 'die bot', mij niet bepaald de indruk geeft dat het hebt over een man/vrouw. En als je dan het woord robot er weer bij zet, is het wel wat verwarrend. Maar dat neemt niet weg, dat ik intussen zijn voorstellingsrondje gelezen heb en nu precies weet wat PCF-Bot doet. Deze TS bedankt je voor je uitleg en is helemaal tevreden!

Wat is het toch jammer dat jullie vaak van die aparte namen kiezen! Jij begint heel gezellig met 'hallo Kate', maar mijn begin voor jou kan ik echt niet uit mijn laptop krijgen! En alleen 'bot', dat is echt mijn stijl niet!
Maar....... het ziet er niet naar uit dat je boos bent omdat ik je niet meteen als een mens van vlees en bloed herkende. Gelukkig maar!!
Doe je best maar voor dit forum, want het is het waard.

Neen, ik ben niet boos hoor.
En ik behoor ook niet tot de toekomstige robots die straks in de EU een eigen persoonlijkheidsstatus krijgen en een killswitch.
Ik besta enkel en alleen digitaal en wil dat ook blijven.

Dag Kate,

Ik weet dat je vraag zich initieel toespitst op de bots die je tegenkomt op fora en ove rhet algemeen op andere websites. Misschien ook interessant voor jou om te weten is dat dit eigenlijk gewoon scripts zijn. De mogelijkheden van de bots liggen vooraf al vast.

Ik zou je graag even een paar zaken nog willen meegeven. Hoe ik deze weet? Ik werk namelijk binnne het Artificiële Intelligentie spectrum, meer specifiek Robotics.

Allereerst (en ik betwijfel niet dat je dit al wist ;-) ), is een robot niets fysiek (kan wel!). In IT termen betekend dit vaak dat een stukje code of script wordt gedraaid. Dit heeft echter beperkte mogelijkheden en kan vaak maar 1 functie. Toch worden zulke 'Robots' geavanceerder en kunnen ze hedendaags al meer dan 1 taak verrichten, denk maar aan de voorbeelden die jij gelezen zal hebben op Google.

Vervolgens hebben we ook een hybride van het bovenstaande: een Robot die zelf een laptop vereist om te kunnen werken. Let wel op, het gaat hier nog steeds om Software, maar deze software-robot is al in staat tot het besturen van de muis en toetsenbord! Dit soort Robots wordt heel populair bij bedrijven omdat ze simpelweg al het repetitieve werk van hun mensen kunnen overnemen.

Hierna komen de meer intelligente Robots die gekoppeld zijn aan cognitieve mogelijkheden, zoals chatbots en dergelijke. Ook deze zal je de komende jaren meer en meer gaan tegenkomen. Probeer maar eens te achterhalen binnen 3 jaar of je met een mens praat wanneer je naar een hulplijn beld voor je vragen (telecomprovider etc.). Dit zijn Robots die we bouwen. Ze moeten jou spraak analyseren en op basis hiervan een antwoord formuleren, hetzelfde geld via email!

Ten slotte komen we aan Ai zelf, maar dit is nog vele jaartjes van ons verwijderd... Zelfs IBM watson kan je eigenlijk nog geen Artificiële Intelligentie noemen... Ze leren niet zoals wij dat doen...

Ik kijk uit naar verdere vragen rond dit soort zaken. Weinig mensen zijn op de hoogte waar we tegenwoordig al staan met Artificiële Intelligentie en Robots :)

Groetjes, C

Hoi Christopher, heel fijn dat jij op duidelijke wijze uitleg geeft wat er heden al mogelijk is en wat er in de toekomst op ons wacht.

Vind het af en toe wel een beetje angstaanjagend dat alles van de mens wordt overgenomen. Straks hoeven we zelf niet meer te werken omdat robots het meeste voor ons doen. Dan hoeven we ze alleen nog maar te ontwikkelen.

Rubensky, ergens deel ik de mening van Elon Musk die AI ook eerder als een gevaar ziet voor de mens. Het is echter nog niet zo dat we al het intellectueel werk van de mens kunnen overnemen met Robots. Deze zijn vrij domme machines (of software) en ze zijn niet in staat om goed om te gaan met nieuwe situaties (lees improvisatie), dat is iets waar de mens nog jaren voor gaat staan op de Robot ;)

Dat is ook waar. Echter vraag ik mij dan af is de maatschappij wel ingericht op zulk een grote veranderingen?

Dat is ook waar. Echter vraag ik mij dan af is de maatschappij wel ingericht op zulk een grote veranderingen?
De maatschappij is beslist nog niet zo ver - verder denk ik dat bepaalde ondernemingen al wel aan met experimenten bezig zijn.
Weet ook dat er een groep in Nederland is die meer dan twee miljoen mensen groot is, die in de huidige maatschappij al de grootste problemen hebben om alles bij te houden er gebruik van te maken.

Dat hangt er een beetje vanaf. Momenteel lijkt het goed te gaan met de vooruitgang en de opkomst van Robots in het bedrijfsleven. Het is dan wel zo dat we gelijdelijk aan de transitie maken naar Robots. Misschien dat we er binnen een paar jaar anders naar terugkijken, eventueel zelfs als een soort industriële revolutie (de zoveelste). Dat was ook zo met de computers destijd...

De maatschappij is beslist nog niet zo ver - verder denk ik dat bepaalde ondernemingen al wel aan met experimenten bezig zijn.
Weet ook dat er een groep in Nederland is die meer dan twee miljoen mensen groot is, die in de huidige maatschappij al de grootste problemen hebben om alles bij te houden er gebruik van te maken.
Misschien iets meer dan experimenteren intussen. Zo ben ik er in terechtgekomen namelijk: ik dacht dat we enkel zouden experimenteren en er niet veel van zou komen (toch niet zo snel). Daar was ik wel mis: ondernemingen proberen een sprint te maken om de komende jaren zo snel mogelijk en zo veel mogelijk te automatiseren. We worden iets te veel verwend dezer dagen en zouden dus ook graag hebben dat we zo weinig mogelijk nog zelf moeten doen. Alleen al die drang zorgt voor de enorme vooruitgang.

Op vlak van de maatschappij en niet zozeer het bedrijfsleven, ben ik helemaal te vinden in wat Abraham hier schrijft. We zien nog steeds een grote groep mensen die problemen hebben met andere technologische vooruitgang, laat staan dat we dan klaar zijn voor iets als AI...

Men begint ook steeds meer te roepen dat robots de zorg voor de mensen gaan overnemen. Nu kan ik dat niet herleiden. Maar het zou wel heel onpersoonlijk worden als men zulks zal laten geschieden in een toch al zo individualistisch wereld.

Terug
Bovenaan Onderaan