Regeringsverklaring kabinet Rutte 3

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 28
  • Weergaven 1444

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM & Eset Online
FW
Windows Firewall
Ik zelf vind het vooral een cynische regeringsverklaring.
Rutte laat nog weer duidelijker zien voor wie hij premier is.
En de CO2 leugen viert hoogtij - we gaan daar weer meer voor betalen - dat was van meet af aan ook de bedoeling hiervan.

Wat gaan we dan doen met de aarde zelf, die ook CO2 produceert.

Ja, wat hij eerder liet zitten, krijgt de top nu weer terug. Ze hebben gemopperd omdat ze zich misdeeld vonden, en nu valt er niet te klagen! Heb ik toch het verkeerde vak gekozen!

Laatst bewerkt:
En wat moeten we met het volgende geweldige idee van het nieuwe kabinet:

De verhoging van het eigen risico is van de baan, dus dat scheelt ons 15 euro in het jaar. Maar de zorgpremie gaat voor veel verzekeringen met 6 euro per maand om hoog, en dat is 72 euro per jaar. Dus: we krijgen een sigaar uit eigen doos? En dan ook nog een dure sigaar!

Het is niet alleen de basiszorg; ook de energierekening en de duurdere boodschappen die ervoor zorgen dat voor velen de cadeautjes weer grotendeels teniet gedaan worden!

Ja, en misschien vergeten we nog wel wat, waar je later achter komt! Ik ben blij dat de partij die ik gekozen had, er niet achter staat en ook niet bij die club hoort. Maar daar heb ik voorlopig niets aan. We zijn weer overgeleverd!

Onze Premier is helaas geen Premier voor alle Nederlanders.

Deze rechtse club zegt dat de ALLE inkomens erop vooruitgaan.
Ja hoor, de middeninkomers, twee verdieners, en hoge inkomers gaan er natuurlijk flink op vooruit.
Hoe zit dat met de minium inkomers, gepensioeneerden, mensen met een noodzakelijke (!) uitkering?
Die gaan er ook op vooruit, ik dacht iets van 0.6 procent! Maar.... alleen al de 6% BTW wordt 9%., geldontwaarding -dus stijgende prijzen-, energie rekening enz enz . het wordt allemaal duurder. En mocht iemand ijverig hebben gespaard: de rente is veel minder dan de geldontwaarding!!
Die minium inomers en gepensioeneerden zijn weer het haasje.
Kan iemand mij voorrekenen hoeveel iemand die, 1200,1000, of nóg minder Euro heeft, erop vooruit gaat?
perloc

Op dat antwoord behoef je niet te wachten Abraham. Je hebt het zelf al netjes voorgerekend...

Nederland had ooit, toen waren wij bij lange na nog lang niet niet geboren, óók zo'n premier, ene Colijn. Deze vond dat de armen maar visgraten moesten gaan eten. Hij had geen boodschap aan die bevolkingsgroep. Rutte doet er alles aan om Colijn af te troeven en zich onder het "gewone" volk ten minste net zo gehaat te maken...

We behoeven niet in herhaling te vervallen maar dit heerschap heeft helemaal niets op met hard werkende minima, (noodgedwongen) uitkeringstrekkers en 65 plussers. Vanaf zijn aantreden (alweer een eeuwigheid geleden) tot en met nu, is zijn gevoerde (partij...!) politiek één grote leugen geweest. Namelijk de schijn opwekken dat hij een premier voor het gehele volk is hetgeen een brutale leugen is. Het ergste is dat dit alles ongestraft kan omdat het gros van de Nederlanders apathisch de politieke berichtgeving op het nieuws of actualiteitenprogramma's wegzappen. Ik ben benieuwd wanneer deze grote groep Nederlanders wakker zullen schrikken, misschien wanneer zij óók de voorheen schijnbaar zo vaste baan gaan verliezen... Geen nood: Dan hebben we altijd nog ene Rutte die voor ons zal zorgen...

Ik neem dat jij op Perloc doelt en niet op mij.

Yep! Sorry Abraham, ik bedoelde Perloc inderdaad.

De CO2-Leugen regeert:

Tussen 2017 en 2019 gaan huishoudens per jaar gemiddeld 200 euro meer betalen voor energie. Dit blijkt uit een doorrekening van Vereniging Eigen Huis (VEH) over de aangekondigde maatregelen op Prinsjesdag en in het nieuwe regeerakkoord.

Hogere energiebelastingen zorgen voor een hogere energienota. Nieuwe stimuleringsmaatregelen, zoals subsidies om je huis energiezuiniger te maken, zijn nog niet aangekondigd. Daardoor lijkt het erop dat veel huishoudens er behoorlijk op achteruit gaan, volgens VEH. Met Prinsjesdag werd al bekend gemaakt dat de energiebelasting in 2018 met 70 euro zal stijgen.

Regeerakkoord
Het nieuwe Kabinet wil dat in 2021, het einde van deze kabinetsperiode, nieuwe woningen en panden in de regel niet meer met gas verwarmd worden. De ambitie is om in 2021 jaarlijks vijftigduizend aardgasloze woningen op te leveren.

Daarnaast bestaat de intentie om dertigduizend tot vijftigduizend bestaande woningen per jaar gasvrij te maken of zo energie-efficiënt te laten zijn dat ze op korte termijn gasloos gemaakt kunnen worden. Gasloze bouwinitiatieven kunnen daarom wel op een financiële tegemoetkoming rekenen, maar dat geldt niet voor de consument.

Belasting op gasverbruik omhoog
In het regeerakkoord staat dat het energiebelastingtarief voor gasgebruik omhoog gaat, terwijl de belastingvermindering voor consumenten afneemt. Die optelsom zorgt ervoor dat de energienota tussen 2017 en 2019 gemiddeld met 200 euro per huishouden stijgt. Het is nog onduidelijk hoe de nieuwe regering huiseigenaren gaat ondersteunen om energie te besparen.

Volgens de berekening van VEH betaalt een gezin met een gemiddeld energieverbruik (3.500 kWh elektriciteit en 1.500 m3 gas) in 2017 ongeveer 570 euro aan belastingen. Die belasting wordt in rekening gebracht via de energierekening. Volgens het regeerakkoord zal dit bedrag in 2019 oplopen naar ongeveer 770 euro, een stijging van bijna 34 procent.

BRON

Werkenden het meest erop vooruit in 2018, ontvangers uitkering het minst

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) waarschuwt voor een te positieve stemming over de koopkracht in 2018. Volgens de instantie blijft de koopkracht voor de meeste huishoudens nagenoeg gelijk.
De meeste koopkrachtverschillen vallen tussen de -0,5 en 0,5 procent, laat het Nibud dinsdag op basis van berekeningen weten.

Met name bij AOW-gerechtigden met een aanvullend pensioen van hoger dan 10.000 euro ziet het Nibud een koopkrachtdaling. Voor deze groep kan de min uitkomen op -1,5 procent.

Ook AOW-gerechtigden met een aanvullend pensioen van meer dan 15.000 euro bruto per jaar gaan er volgend jaar op achteruit. Dit komt doordat aanvullende pensioenen gemiddeld genomen niet geïndexeerd worden.

Dit maakt dat ook mensen die vervroegd met pensioen zijn gegaan en nog geen AOW ontvangen, rekening moeten houden met een koopkrachtdaling.

Zo heeft een alleenstaande met een prepensioen van 35.000 euro volgend jaar maandelijks 29 euro minder te besteden. Dat komt neer op een koopkrachtdaling van 1,8 procent.

Daarnaast moeten zelfstandige ondernemers en AOW-gerechtigden rekening houden met een stijging van de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw. De bijdrage die ze aan de Belastingdienst moeten afdragen stijgt van 5,4 procent naar 5,65 procent. Dit heeft een negatief effect op hun koopkracht.

Voorzichtig
"De koopkrachtstijgingen zijn zo klein dat de meeste mensen daar nauwelijks iets van zullen merken", aldus de organisatie. Het Nibud adviseert iedereen daarom om voorzichtig te zijn.

"Het Nibud vindt het belangrijk om dit te benadrukken, omdat de stemming over de verwachte koopkrachtstijging behoorlijk positief is. Consumenten kunnen hierdoor de indruk krijgen dat het in 2018 beter wordt", waarschuwt de organisatie.

"Maar ondanks de aantrekkende economie zullen de meeste huishoudens volgend jaar niet heel veel meer kunnen uitgeven dat dit jaar." Daarom is het volgens het Nibud belangrijk dat huishoudens hun inkomsten en uitgaven op een rij zetten.

Zo heeft bijvoorbeeld een alleenstaande in de bijstand volgend jaar maandelijks 3 euro meer te besteden. Voor een alleenstaande werkende met een bruto jaarinkomen van 30.000 euro is het verschil 4 euro.

Voor tweeverdieners met twee kinderen tot twaalf jaar en inkomens van 45.000 en 25.000 euro, gaat het om een stijging van 11 euro, oftewel een koopkrachtstijging van 0,2 procent.

Zorgpremie
Naar verwachting gaat de premie voor de zorgverzekering omhoog. Het kabinet gaat ervan uit dat verzekerden volgend jaar in totaal 72 euro meer kwijt zijn aan hun zorgverzekering. Overigens zijn het de zorgverzekeraars die dit uiteindelijk bepalen.

Huishoudens die recht op zorgtoeslag hebben, zullen door de verhoging van de zorgtoeslag niet veel van die premiestijging merken. Maar Nederlanders die geen zorgtoeslag ontvangen, merken de hogere premie wel in hun portemonnee.

Zo gaat een alleenstaande met een jaarinkomen van 25.000 euro er ten opzichte van dit jaar 9 euro (in de maand) op vooruit. Een alleenstaande die 30.000 euro verdient en geen recht op zorgtoeslag heeft, gaat er 4 euro op vooruit.

Eigen risico
Het verplichte eigen risico voor zorg uit het basispakket stijgt volgend jaar van 385 euro naar 400 euro. Om dit verschil op te vangen, raadt het Nibud verzekerden aan maandelijks een bedrag apart te leggen.

"Bij sommige zorgverzekeraars is het mogelijk om het eigen risico vooraf gespreid te betalen. Als aan het eind van het jaar blijkt dat het eigen risico niet is gebruikt, wordt het apart gelegde geld weer teruggestort."

Het Nibud adviseert iedereen daarnaast dit najaar weer goed te kijken naar de zorgverzekeringen waaruit zij kunnen kiezen. Tot een bepaald inkomen kun je aanspraak maken op een collectieve zorgverzekering die gemeenten aanbieden.

"Dit is vaak een uitgebreid zorgpakket tegen een gereduceerd tarief, dat interessant kan zijn voor mensen met hoge zorgkosten."

Extra zorgkosten
Verder benadrukt het Nibud dat het lokale beleid voor inkomensondersteuning van mensen met extra zorgkosten verschilt per gemeente. Huishoudens met een middeninkomen of hoog inkomen kunnen hier meestal geen aanspraak op maken.

De koopkracht voor mensen met een beperking of chronische ziekte blijft volgend jaar nagenoeg gelijk aan die van dit jaar.

BRON

Tja... misschien moet Rutte maar eens door het NIBUD worden voorgelicht? Misschien dat ie dan begrijpt welke schade hij aan het aanrichten is?

Een werkende alleenstaande die 2800 verdient - krijgt 0,8% of 22 euro meer in de maand.

Daartegen overstaan verhoogde energiekosten, duurdere boodschappen, duurdere basiszorgverzekering.

Wat moeten we nou met zo'n kabinet? Het gaat straks gewoon beginnen en niemand redt ons er van. Ik hoop dat de oppositie zich heel erg gaat roeren, maar voorlopig zitten we er aan vast.

En dan de invulling van de taken. Het zou me niets verbazen als we dezelfde namen nu bij andere ministeries tegen komen. En dat begrijp ik nooit, want ik mag toch hopen dat een minister veel af weet van datgene wat er in zijn/haar portefeuille zit.
En hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat iemand in korte tijd 2 portefeuilles beheerst? Ik denk eigenlijk dat je dan mag concluderen dat men van beide vakgebieden niet veel weet! Het geeft niet wat je weet, als je naam maar bekend is door voorgaande banen!

Hebben we ons verkeerd laten voorlichten, dat we deze penarie nu hebben? Is de campagne van dit stel zo goed geweest? Of houden ze elkaar zittend in deze pluche stoelen en zijn de principes nu plotseling lege woorden geworden. We hebben met zijn allen zitten slapen!

Beste Kate, de dames en heren politici kaatsen elkaar het balletje (lees mooie baantjes) al een eeuwigheid toe en de gewone burger is niet in staat dit te verhinderen. Immers, zelfs met een minderheid (derhalve ondemocratisch) kon Rutte jaren blijven zitten... De Nederlandse burger (ik val in herhaling) is politiek aphatisch en zolang deze er niet schrikbarend op achteruit gaat zal er niets veranderen (helaas)

Verwacht niet al te veel van onze (immer en altijd verdeelde) oppositie want: in plaats van de handen ineen te slaan houden ook zij er rekening mee dat er in de toekomst wel eens een politiek presentje uit de lucht kan vallen, waarmee ik wil zeggen dat ook zij het principe: "Regeren is vooruit zien" kennen en toepassen. Denk bijvoorbeeld eens aan de manier waarop burgemeesters op hun plekje komen en ga zo maar verder.

Weet je, daar word ik nou helemaal droevig van, en vooral omdat er geen speld tussen te krijgen is. En ik moet tot mijn spijt concluderen dat het steeds meer de ver-van-mijn-bed-show wordt. Soms wind ik me er over op, maar dan zie ik korte tijd later dat dit niets uit haalt.

Ik ben bang dat dit voor het gros van de Nederlanders geldt en daarom verandert er ook niets. Maar er wordt ons wel verweten dat we niet genoeg politiek bewust zijn. Nou, ik ben me van veel bewust en ik had het liever niet geweten!

Kate, jouw laatste zin is ook op mij van toepassing maar als 70+-er loop je nu eenmaal niet zo snel meer met een spandoek naar het Binnenhof. Hier ligt de bal bij het jongere Nederland, mits zij zich realiseren hoe Asociaal en bedrieglijk de plannen van Rutte zijn.

Tja, zoals de 77 jarige zegt tegen de andere70+er: nu is het aan de jeugd!

Hans,
En nu ben ik even gaan kijken, maar ik zie inderdaad dat je niet hebt vermeld dat je 70+er bent.Dat vind ik jammer, want nu kan ik je dus niet feliciteren op de juiste datum! Wil je de datum niet prijsgeven?

Ik heb weliswaar op mijn profielpagina ook mijn geboortejaar maar weg gelaten, maar inmiddels is het wel bekend dat ik al 77 ben. Ja, dat gaat vanzelf en je kunt het niet vertragen (zou me wel leuk geleken hebben). Maar daarom ben ik het met je eens: het is nu aan de jeugd, die toch al altijd moppert dat ik hun toekomst zit op te souperen met mijn pensioen! Maar ik neem er geen hap minder om, want ik herinner me mijn pensioenbijdragen nog.

Terug
Bovenaan Onderaan