Rapport: AMD zal Windows 10 niet ondersteunen op je next-gen Ryzen 8050/9000 pc

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall

Rapport: AMD zal Windows 10 niet ondersteunen op je next-gen Ryzen 8050/9000 pc​

Door Sayan Sen
Publicatie van Neowin

1637569079_amd_ryzen_reddish_story.jpg

Onlangs gaf een manager van Lenovo China op Weibo commentaar op een bericht waarin een gerucht werd besproken over AMD's Zen 5 IPC-verbetering. Volgens het gerucht zouden AMD's aankomende Zen 5-serie processors een 40% IPC (instructies per cyclus) boost krijgen. Het gerucht beweert dat AMD ongeveer 40% verbetering ziet in SPEC (Standard Performance Evaluation Corporation), dat Intel onlangs beschuldigde van het opblazen van zijn benchmarkscores, en dat AMD geen aandeel had in het beschuldigen.

De Lenovo-manager reageerde echter met enige verbazing omdat interne tests blijkbaar een winst van 10% laten zien. Deze 10% winst is gebaseerd op Cinebench R23 single-thread testnummers.

De verbazing van de manager is echter nauwelijks verrassend. Het is geen gemakkelijke taak om 40% IPC-verbetering te behalen in één enkele generatie zonder een enorme architecturale revisie. AMD behaalde bijvoorbeeld een sprong van 52% met de eerste generatie Zen ten opzichte van de vierde generatie Bulldozer (Excavator), maar we weten allemaal hoe verschrikkelijk Bulldozer was.

Hoewel er een kleine kans is dat SPEC inderdaad een 40% boost ziet, lijkt 10% realistischer en veel waarschijnlijker voor verschillende taken, tenzij AMD een konijn uit zijn hoed tovert.

Interessant is dat de Lenovo-manager ook onthulde dat Windows 10 driver-ondersteuning zal worden beëindigd door AMD met Strix Point APU's. Dit impliceert dat de focus vooral zal liggen op Windows 10 driver-ondersteuning. Dit impliceert dat de focus vooral zal liggen op Windows 11 24H2 alleen en het is ook logisch gezien de hype rond de NPU en de AI-prestaties van deze onderdelen en de next-gen Strix Halo, die volgens de geruchten erg krachtig zal zijn.

De Lenovo China manager, met de Weibo gebruikersnaam 思考未来啊 gaf commentaar (via Wccftech):

哪来的40%,我看到的是Zen5相对Zen4 IPC提升10%,在CR23 1T的测试里提升则大于10%。另外,Win10爱好者请注意,从Strix Point开始,AMD将不提供Win10驱动

Vetaald via Deepl wordt het volgende gezegd:

Waar is de 40%, ik zie een verbetering van 10% in Zen5 ten opzichte van Zen4 IPC, en meer dan 10% in de CR23 1T test. En voor Win10-liefhebbers: vanaf Strix Point zal AMD geen Win10-stuurprogramma's meer leveren!

De Ryzen 8050-serie of Strix Point mobiele APU werd vorig jaar december voor het eerst onthuld door AMD. Voor degenen die het zich afvragen, de Ryzen 8040-serie heeft de codenaam “Hawk Point”. Volgens het bedrijf ligt Strix Point “op schema” voor release in de tweede helft (2H) van dit jaar.

Nogal bizar is dat AMD mogelijk de naamgeving voor Strix Point wil aanpassen van Ryzen 8050-serie naar “Ryzen AI HX”, althans volgens de laptoponderdelen die Asus vermeldt (via @harukaze5719 op X/voorheen Twitter).

Houd er wel rekening mee dat AMD's chipsetdriver, inclusief de nieuwste, ondersteuning biedt voor de desktop Ryzen 8000-serie, die verschilt van de Ryzen 8050 waar het artikel over gaat.

Nou ben ik al blij dat ik geen AMD heb en dat versterkt mij in mijn besluit er ook geen te nemen in de toekomst, tenzij Intel hetzelfde gaat doen.
Ik vind niet dat een CPU merk te bepalen heeft welk OS ik als klant wens te gebruiken of welke versie.
Sommigen vinden het zelfs leuk om op moderne CPU's oude OS systemen (zo oud mogelijk) te testen..

Er is een OS dat met iedere nieuwe processor op gegeven moment een nieuw aangepaste kernel aanbiedt: Linux.

Het gaat niet om het OS. Het is AMD die deze beslissing neemt, dat is wat me stoort.

Linux is zeer zeker v.w.b. compatibiliteit een stuk beter. Het is dat ik mijn Windows gebruik voor mijn gaming anders had hier al lang standaard Linux op de pc gestaan.

Als het echt om gamen gaat, dan gaat dat nog beter in Windows 11!

dan gaat dat nog beter in Windows 11!
Ik zou niet weten waarom. Er zit geen extra functionaliteit in Windows 11 die gaming beter zou ondersteunen.
Het zijn ook gewoon games die o.a. via Steam, Origin en Epic draaien en W11 heeft geen betere nVidia drivers dan W10 want deze drivers worden niet door Microsoft gemaakt.

Dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar mijns inziens klopt er iets niet met dat statement.

Ik zou niet weten waarom. Er zit geen extra functionaliteit in Windows 11 die gaming beter zou ondersteunen.
Het zijn ook gewoon games die o.a. via Steam, Origin en Epic draaien en W11 heeft geen betere nVidia drivers dan W10 want deze drivers worden niet door Microsoft gemaakt.

Dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar mijns inziens klopt er iets niet met dat statement.

Nou ik moet mijn keutel intrekken.
Je hebt wel gelijk, er zitten inderdaad wel verbeteringen in Windows 11 specifiek voor gaming.

Echter ik maak geen gebruik van game pass, en een gedegen test (staat in de tweede link te lezen) heeft bewezen dat de verschillen in gaming mode minimaal zijn.

Blijft over de autoHDR en de Directstorage. Dat eerste vind ik niet zo heel bijzonder aangezien ik vaker in lagere resoluties speel. Dat tweede moet je aan bepaalde eisen voldoen. Mijn GPU voldoet daar vermoedelijk wel aan.

Dus het kan inderdaad wat beter gaan in W11. Echter dat ligt er ook wel aan wat je wilt en het wordt nog verder verbeterd staat er.

Helaas wegen de nadelen van overstappen voor mij niet op tegen de voordelen van W10 houden, waar ik ook alles weet te vinden en waar ik eenvoudig overal bij kan. Natuurlijk is het wennen maar ik hoef even niet.
Voor mij is gamen geen hoofdzaak maar bijzaak. Wel een redelijk belangrijke bijzaak.

Als ik een echter gamer was geweest, dan was dit vermoedelijk wel interessant genoeg geweest om naar W11 over te stappen.

Vermoedelijk dat je kort na 14 oktober 2025 toch overgaat naar Windows 11.

Of ga je na de vermelde datum dure updates voor Windows 1 kopen?

Vermoedelijk dat je kort na 14 oktober 2025 toch overgaat naar Windows 11.
Zal waarschijnlijk nog iets later zijn dan 14 oktober. Ik heb al in andere threads gezegd dat ik sowieso zo lang mogelijk (wellicht tot oktober 2025) op W10 zal blijven zolang er geen significante wijzigingen zijn in W11 die ik echt wil hebben.

Ik ben ook pas naar W10 gedaan enkele maanden nadat W7 EOL was.

Wat ik na oktober 2025 ga doen is nog niet zeker momenteel. Misschien ook voor die tijd, ik zie het wel, maar ik me nu niet druk over.
Dan zijn we al weer een kleine 1,5 jaar verder. Wie dan leeft wie dan zorgt.
Maar op dit moment is het voor mij persoonlijk totaal nog niet interessant genoeg.

Terug
Bovenaan Onderaan