Rabobank-klant krijgt 25.000 euro schade bankhelpdeskfraude niet vergoed

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 3
  • Weergaven 612

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
36.561
Waarderingsscore
7.061
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM & Eset Online
FW
Windows Firewall
Rabobank-klant krijgt 25.000 euro schade bankhelpdeskfraude niet vergoed



detail.png
woensdag 18 december 2024, 11:51 door Redactie, 6 reacties


Een klant van de Rabobank die het slachtoffer werd van bankhelpdeskfraude werd krijgt de schade niet vergoed. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De klant werd afgelopen maart gebeld door een oplichter die zich voordeed als medewerker van de Rabobank en door middel van spoofing met het telefoonnummer van de bank belde.


De oplichter stelt dat 'de internetomgeving' van de klant met een 'bedreigend malware virus' is geïnfecteerd en dat als er niet wordt opgetreden criminelen het geld wegsluizen. Op verzoek van de oplichter installeert de klant het programma AnyDesk, waarmee de oplichter zijn computer op afstand kan overnemen. Vervolgens doet de klant meerdere transacties naar zijn account bij cryptobeurs Bitvavo.


Bij de eerste transactie slaat het detectiesysteem van de bank aan en wordt de betaalrekening van de klant geblokkeerd. Vervolgens belt de klant de bank om zijn rekening te laten deblokkeren, waarbij hij een belscript van de oplichter volgt. De bank geeft daarop de rekening vrij, waarna ruim 25.000 euro naar het Bitvavo-account wordt overgemaakt. Vanaf dit account is voor dit bedrag cryptovaluta gekocht dat naar wallets van de oplichter gaat.


De klant ontdekt dat hij slachtoffer is van bankhelpdeskfraude en verzoekt de Rabobank om het gestolen geld te vergoeden. De bank wijst een vergoeding op het 'coulancekader' voor bankhelpdeskfraude af, omdat er geen geld naar een 'veilige rekening' van de oplichter is overgemaakt, maar naar het eigen Bitvavo-account. Volgens de klant had de Rabobank-medewerker ook moeten doorhebben en ingrijpen dat er een belscript van de oplichter werd gevolgd.


Omdat Rabobank het geld niet vergoedt stapt de klant naar het Kifid. Het klachteninstituut volgt de beredenering van de bank. "De schade voor de consumenten heeft zich pas voorgedaan door het overboeken van de gelden vanaf het Bitvavo-account naar derden. Dit is buiten de invloedssfeer van de bank. De bank hoeft de schade van de consumenten daarom niet te vergoeden op grond van het coulancekader."


Wat betreft het opmerken dat er een belscript van de oplichter werd gevolgd stelt het Kifid dat Rabobank mocht uitgaan van wat de klant telefonisch verklaarde. "Onder deze omstandigheden kan de bank niet worden verweten dat zij de betaalrekening heeft vrijgegeven en verdere betalingstransacties heeft toegestaan." Het Kifid voegt toe dat de bank haar zorgplicht niet heeft geschonden en wijst de vordering van de klant af (pdf).



Publicatie van Security.nl
 
:unsure: dat is een hele dure les geweest, mensen snappen nog steeds niet dat jou bank je nooit zal bellen met dit soort onzin
 
Ja ondanks dat ik kan begrijpen dat ouderen verward raken d.m.v. spoofing waren er genoeg alarmbellen en het is nu al jaren aan de gang en al jaren worden mensen gewaarschuwd, ook dat de bank ze niet gaat bellen.... ik kan me voorstellen dat de bank nu weigert, temeer dus vanwege dat bitvavo verhaal.
En gezien dat Bitvavo verhaal ga ik er ook van uit dat het vermoedelijk niet om een bejaarde gaat.

Het kost ons ook allemaal geld die vergoedingen die worden gegeven voor die oplichtingspraktijken. Na zoveel jaar ben ik zelfs van mening dat de bank daar wel eens mee mag stoppen of die vergoedingen fors inkrimpen.
 
En dan te lezen dat de bank een deel van de overboeking nog wel heeft kunnen tegenhouden.
dure les
 
Terug
Bovenaan Onderaan