QR-code bank fraude, hoax of echt?

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.930
Punten
113
Leeftijd
66
Warrig verhaal in mijn ogen!

Lijkt mij een fake.

smeenk

Security Expert
Team lid
Lid geworden
21 jan 2018
Reaction score
6
Punten
0
Leeftijd
50
Lijkt mij ook, iemand stuurt jouw een QR-code en als je die scant dan heeft die ander toegang tot jouw bankrekeningen.
Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk :rolleyes:

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.930
Punten
113
Leeftijd
66
Ik denk dat ik die Peter in het zelfde vak moet stoppen waarin ook die andere charlatan zit.
Bovendien krijgt hij volgens mij net zo als de Fraude Helpdesk met de AVG-wet te maken!

Ergo geen geld overmaken, hij wil hetzelfde doen als de fraude helpdesk maar dan met nadruk op sociale media.
Kan ook nergens een verbinding met de politie vinden.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.930
Punten
113
Leeftijd
66
Hij schrijft lid te zijn van Politie Landelijke Eenheid en Politie Cyberteam ZWB - zoek er maar naar - bestaat niet.

Lees dit:

Zijn site www.cybercrimeinfo.nl is gehost bij Serverius Holding B.V. en zijn donatie website is gehost bij Microsoft.

Ik denk dat dit alles opgezet is om een leuke neveninkomensmogelijkheid te krijgen.

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reaction score
157
Punten
43
Politie Cyberteam ZWB - zoek er maar naar - bestaat niet
Ik hoefde maar 10 seconden te zoeken. Toen wist ik dat met Cyberteam ZWB bedoeld wordt: Cybercrimeteam Zeeland-West-Brabant. Dat is een bestaand team.
Hier worden de verschillende cybercrimeteams genoemd die op 15-8-2017 al bestonden: https://www.politie.nl/nieuws/2017/augustus/15/cybercrimeteams-politie-veel-meer-dan-boeven-vangen.html
Dat is informatie van de politie zelf. Misschien zijn er intussen meer van zulke teams bijgekomen, maar cybercrimeteam ZWB is in 2017 ontstaan/opgericht.

Het bedrijf CCINL (cybercrimeinfo.nl) is gevestigd op 't Zand 38, 4823HP, Breda. Dat zou weleens het woonadres van Peter Lahousse kunnen zijn.
Bron: https://www.detelefoongids.nl/ccinl-www-cybercrimeinfo-nl/21427162/5-1/

Laatst bewerkt:

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.930
Punten
113
Leeftijd
66
Zowel Startpage alsook Chrome verwijzen meer naar de site van Peter dan dit daadwerkelijke informatie geeft bij zoeken op Cyberteam ZWB

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reaction score
157
Punten
43

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.930
Punten
113
Leeftijd
66
Dank je voor de info, op zich was ik al eerder tot de conclusie gekomen dat zijn site toch relevantie heeft voor normale gebruikers.
En ik denk dat het geld inzamelen niet is wat ik veronderstelde.
Maar waarom hij geen donatieknop op zijn site heeft zitten?

Benjamine

Nieuw lid
Lid geworden
15 jul 2019
Reaction score
8
Punten
3
QR-codes worden wel degelijk voor betalingen gebruikt:
Bij ons kun je in de Albert heijn winkels zo betalen als je de app installeert op je toestel .
Die app houd zelfs bij wat en wanneer je aangekocht hebt en als je terug gaat winkelen een melding krijgt op je toestel , het is van toen geleden dat je ........... , vergeet niet opnieuw een nieuwe te kopen .

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Vreemd dat men zo snel denkt dat iets aan hoax is zonder daar even fatsoenlijk onderzoek naar te doen.

QR code Fraude is geenszins fake. De Fraudehelpdesk waarschuwt er ook al voor.
De QR code wordt namelijk gebruikt om de toegang voor de ING bank app (komt alleen bij ING voor) op een tweede telefoon te zetten of over te zetten op een andere telefoon.

Zo gauw die app gevalideerd is kun je een nieuwe pincode ingeven en die app gebruiken en zo dus ook stelen van anderen.

smeenk

Security Expert
Team lid
Lid geworden
21 jan 2018
Reaction score
6
Punten
0
Leeftijd
50
Lekker bezig die ING :eek:
Zou toch niet mogen kunnen, een twee stapsverificatie lijkt me toch het minste voor zo een belangrijke handeling.

Rubensky

Moderator
Team lid
Lid geworden
4 aug 2016
Reaction score
153
Punten
63
Je kan bij ING betalingen doen met de QR code dat werkt als volgt: je bestelt iets op bijvoorbeeld een webshop en gaat dan afrekenen. Dan kies je de bank ING in dit geval. Dan wordt er een QR code gegeneerd. Vervolgens moet je de app op je mobiele telefoon openen d.m.v. je vingerafdruk of de 5-cijferige pincode. Je kiest daarna de scanner om de code te scannen. Vervolgens moet je de betaling weer bevestigen met je vingerafdruk of de code.

Ik vind dit een handig, en volgens mij ook veilig, systeem. Ik snap niet wat jullie hier precies onveilig aan vinden.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Zou toch niet mogen kunnen, een twee stapsverificatie lijkt me toch het minste voor zo een belangrijke handeling.
Ja die is er eigenlijk ook. Allereerst moet je dus inloggen met je 5 cijferige code op je originele app. Daarna moet je de QR code nog eens scannen.
Persoonlijk vind ik het juist wel handig dat je op 2 telefoons de bank app kunt hebben, eentje voor jezelf en eentje voor je echtgenote.

Het blijkt niet alleen de ING te zijn, stond ergens foutief vermeld. Het blijkt dat de Rabo bank app op exact dezelfde wijze werkt, dus ook met zo'n QR code de app op een tweede toestel zetten. Misschien dus ook wel meer banken dan.
Het zijn dus eerder weer eens de mensen die dom bezig zijn om met bankzaken uitspraken van anderen te geloven. Je moet toch onderhand wel weten hoe je moet betalen.

Bovenaan Onderaan