Vraag Programmeren van lichtshows

theplayer

Film Expert
Teamlid
OS
WIN10
AV
Norton Internet Security
FW
Windows Defender firewall
Om eens iets anders voor de computer in al zijn vormen te noemen....Heeft iemand van jullie verstand van en ervaring met DMX en het programmeren van lichtshows voor lichteffecten. Ik heb wel een interface daarvoor die via de pc en een programma daarvoor kan communiceren met "lampen" (die bij DMX fixtures worden genoemd), maar van het programmeren van zo'n fixtures heb ik (nog) geen kaas gegeten...
Voor mijn interface zijn vele programma's beschikbaar en gratis te downloaden. Ik heb er twee gedownload om te proberen: Freestyler en QLC+_2.12.2. Maar ja, begin dan maar eens ergens als je dit nog nooit gedaan hebt. Video"instructies" bieden totaal geen houvast, lopen al ver vooruit en instrueren niets.
Ik ben benieuwd naar reacties...

Prutser

Gewaarderd
Gewaardeerd lid
OS
Windows 10 64 bits
Linux Mint 19.2
AV
AVG free
FW
ZoneAlarm
Dit is een(wat oudere) video voor beginners met DMX.

theplayer

Film Expert
Teamlid
OS
WIN10
AV
Norton Internet Security
FW
Goedemorgen Prutser,

Dank je voor je reactie. Ik heb deze al gezien maar ik werk niet met een lichtschakelpaneel. Ik leg het even uit. Dit is mijn interface:
https://www.musicstore.com/nl_NL/EU...terface-512-CH-DMX-USB-2-0/art-LIG0011945-000

Daar gaat aan de voorkant een DMX-kabel IN (een 5-polige connector) en daarnaast een DMX-kabel UIT (ook 5-polig, maar daar is een conversie plug voor: 3-polig XLR !). Aan de achterkant zit dan de USB-aansluiting voor de computer.

Het gaat dus eerst om het programmeren van een lichtshow op de computer die vervolgens via de interface aan alle aangesloten fixtures van die lichthow doorgeeft wat er moet gebeuren...

Prutser

Gewaarderd
Gewaardeerd lid
OS
Windows 10 64 bits
Linux Mint 19.2
AV
AVG free
FW
ZoneAlarm
Ik heb er verder geen enkel verstand van, kwam dit tegen. Met name voor beginners, en DMX, ik dacht, misschien is dat wat.
Jij zult net als ik op een gegeven moment in het engels zoeken, je krijgt dan meer 'relevante' resultaten, dat is tenminste mijn ervaring.
Wellicht kun je op dit forum je vraag stellen.
https://www.new-line.nl/forum/
https://www.new-line.nl/forum/?f=2

theplayer

Film Expert
Teamlid
OS
WIN10
AV
Norton Internet Security
FW
Dank je voor deze tip! :)! Da ga ik zeker doen!

Abraham54

Admin
Teamlid
OS
Windows 8.1 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
SoundSwitch is een combinatie van hardware en software
die ervoor zorgt dat je DMX-lichtshow automatisch bediend wordt
op basis van de beat-grid in de software.
Hier komt geen programmeren aan te pas. Het toestel koppelt ook
met andere (DJ-)software, zoals Serato DJ, iTunes, Virtual DJ en
DJ-controllers.
Op het moment van schrijven wordt hard gewerkt aan meer
ondersteuning voor beide genoemde producten. Het grote voordeel
van SoundSwitch is dat je in real-time, dus live, jouw lichtshow
synchroniseert met de onderliggende audio.
Dit betekent dat je als lichtjockey of DJ totaal in controle bent, want
welke track je ook afspeelt, je lichtshow zal altijd keurig volgen.
Je hoeft geen expert te zijn om een prachtige lichtshow te creëren!

theplayer

Film Expert
Teamlid
OS
WIN10
AV
Norton Internet Security
FW
Dank je Abraham54. Ja , dat heb ik ook gelezen. Maar ik heb een afbeelding gepost waarop aangegeven wordt dat dit pakket uit het assortiment is en niet meer te bestellen is.. Wat je ook vergeet , is dat het alleen werkt met heel dure software protocollen zoals Serato, Ableton, Virtual dj enz. Daarnaast heb je nog een interface nodig (die ik al heb!)
Het is heel specifieke apparatuur waar je eerst thuis in moet raken. Dus ik denk niet dat dit forum hier de juiste plek voor is,

Abraham54

Admin
Teamlid
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
Het is dan ook niet iets van alle dag.
Het apparaat maakt aan de hand van de muziek dus lichtshows en zal derhalve input daarvoor nodig hebben.
Als het een groep muzikanten moet ondersteunen dan heb je een geheel andere opstelling wat muziekopbrengst dan een DJ dat heeft en ik denk dat het apparaat een goede microfoon nodig heeft om jullie muziek te ondersteunen met een lichtshow.

theplayer

Film Expert
Teamlid
OS
WIN10
AV
Norton Internet Security
FW
Voor jouw informatie.. Het heeft niets met een groep muzikanten te maken. Daar kan het wel voor gebruikt worden maar ik ben al enige tijd bezig met het naadloos mixen van dance-muziek in een set van ongeveer 1 - 1½ uur waarin ik geleideilijk de bpm's (beats pro minute) vanaf 120 opvoer naar 140.
Ik ben geen dj met grote dure Pioneer draaitafels maar kan op de computer heel goed overweg met het mixen van muziek. Met mijn installatie van 7000 W kan ik een heel grote zaal vullen. Voor het entertainment moet dan de lichtshow zorgen Ik heb inmiddels een groot trussysteem met laser en movingheads, smoke machine enz. maar het enige wat daar nu aan ontbreekt is een lichtsturingsprogramma om al dat moois aan te sturen. Dat moet op de BPM's van de muziek automatisch gaan draaien want ik heb mijn handen dan vol aan de mengtafel en de computer met de muziekmix.

Abraham54

Admin
Teamlid
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall

theplayer

Film Expert
Teamlid