Probleem PCI, updates

m44rtn

PCS Lid
In het topic "Juni 2018", hebben we een uitleg en statement gegeven over een probleem dat we hebben met de functionaliteit van PCI, in de kernel. In dit statement hebben we aangegeven jullie up-to-date te houden over het probleem, vandaar dit topic.

Het probleem is nog niet opgelost en we weten evenveel als toen we het statement uitgaven. Ik verwacht komende week een update hierover te kunnen geven met meer informatie.

Ik kan het volgende mededelen:

Hoewel we nog niet de oorzaak van het probleem weten zijn we goed op weg. De tweede developer (mercury0x000d), die ik vanaf nu bij zijn (gebruikers)naam zal noemen, heeft hier en daar al enkele tips gegeven. Gisteren hebben we een aantal dingen geprobeerd, daar hebben we iets meer antwoorden gekregen, maar nog steeds niet genoeg.

Wel waren we erachter gekomen dat wanneer het systeem zag dat een PCI apparaat niet voldeed dat hij gelijk stopte met zoeken en zei dat er niks te vinden was. Dit heeft ongetwijfeld niet echt meegeholpen met het zoeken naar een apparaat. Dit is nu opgelost, maar het originele probleem is er nog steeds.

Mercury0x000d, de andere developer heeft het probleem gevonden en opgelost. Het lag er duidelijk aan dat ik iets probeerde te checken dat niet gecheckt hoeft te worden waardoor er rare dingen gebeuren.

Dit keer is het wel goed getest met de volgende apparaten die het op de juiste momenten wel en niet detecteert. Resultaten:

IDE, vindt als het er is (niet getest als het er niet is)
SATA, vindt als het er is, vindt niet als het er niet is
Ethernet, vindt als het er is, vindt niet als het er niet is
Multimedia Audio, vindt als het er is, vindt niet als het er niet is

[QUOTE="maarten70, post: 34505, member: 132"Wel waren we erachter gekomen dat wanneer het systeem zag dat een PCI apparaat niet voldeed dat hij gelijk stopte met zoeken en zei dat er niks te vinden was. Dit heeft ongetwijfeld niet echt meegeholpen met het zoeken naar een apparaat. Dit is nu opgelost, maar het originele probleem is er nog steeds.[/QUOTE]

Misschien vreemde vraag van mij . Wat moet ik me bij bij een PCI apparaat voorstellen ? Ik ken een PCI slot waar een PCI card word ingeplugd . Als voorbeeld geef ik maar een geluidskaart die in een PCI slot zit geplugd .

Wel waren we erachter gekomen dat wanneer het systeem zag dat een PCI apparaat niet voldeed dat hij gelijk stopte met zoeken en zei dat er niks te vinden was. Dit heeft ongetwijfeld niet echt meegeholpen met het zoeken naar een apparaat. Dit is nu opgelost, maar het originele probleem is er nog steeds.

Misschien vreemde vraag van mij . Wat moet ik me bij bij een PCI apparaat voorstellen ? Ik ken een PCI slot waar een PCI card word ingeplugd . Als voorbeeld geef ik maar een geluidskaart die in een PCI slot zit geplugd .

PCI cards vallen er zeker onder. Maar PCI (Peripheral Component Interconnect) is eigenlijk gewoon een interface die het voor besturingssystemen makkelijker maakt om apparaten 'aan te spreken'.

Hieronder vallen dus PCI cards, maar bijvoorbeeld ook de AHCI controller zit op een PCI bus. AHCI is de interface die gebruikt wordt voor SATA apparaten, dus gewoon een SATA hardeschijf of DVD/CD-drive. De IDE controller heeft ook een PCI bus. En PCI cards, dus dingen zoals netwerk kaarten en al het andere wat je daar bij kan verzinnen.

IDE en AHCI controllers zitten alleen op een bus als er ook echt een IDE of SATA mogelijkheid is op de computer zelf. Dit geldt voor elk PCI apparaat.

Het bleek niet eens een probleem te zijn dat ik had gemaakt, in principe zou het goed zijn wat ik gemaakt had. Maar VirtualBox (virtuele PC, emuleert een PC) had een bug erin zitten dat het een bit die ik nou juist nodig had niet altijd op 1 zet terwijl dat wel nodig is. Door die bit check weg te halen was het probleem opgelost.

Normaal zou die bit check dus goed zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan