probleem met wifi en laptop

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 augustus 2016
Waarderingsscore
390
Punten
83
OS
W11pro
AV
MBAM en Windows
De laptop(s) hebben wel vaker moeite spontaan een draadloze verbinding te maken hier thuis. Recent lukt het helemaal niet meer: de router en de daarachter geplaatste Zyxel (ik dacht een splitter die ook signaal uitzendt) wordt wel "gezien" maar een verbinding maken is er niet bij. Alles wat ik langsloop krijg ik dezelfde soort mededelingen dat het (draadloos) niet lukt. Is dat een kwestie van kwaliteit van de ethernetkaartje, of hoe los ik dit op? Ook zie ik wel de namen van de verbindingen die buitenshuis af en toe gebruikt worden.

Dus jouw Zyxel heeft ook een hotspot voor buiten.

Kan je dat niet deactiveren via de website van jouw provider.
Ik zit bij Ziggo en ook die modems zorgen voor een hotspot, maar dat kan via de website van Ziggo gedeactiveerd worden.

Waar is bij jou overigens die modem geplaatst.

Jaren lang ging de draadloze verbinding (bijna altijd meteen) goed: soms kon ik ergens wel iets aanklikken van "draadloze verbinding maken", en dan was het goed.
Kpn-modem staat gelijkvloers (niet in meterkast...). Vandaar een kabel naar boven door plafond (geen beton) naar 1e verdieping met eenvoudige - ook door KPN geplaatste - HP-splitter. Van die splitter naar 'n pc vlakbij, en tweede kabel naar mijn kamer, alwaar de Zyxel. Hieraan weer een aantal uitgangen: één vaste verbinding naar eigen pc, en één af en toe naar reserve-pc om die wat actueel te houden. (Een Nas heb ik afgeschaft) De laptop "ziet" wel die Zyxel, soms ook de router beneden (en soms die van de buren). KPN-fon heb ik afgeschaft: dat was tamelijk waardeloos. Inloggen in de router: daar ben ik geen held in. Een KPN-monteur heeft mij wel eens verteld hoe ik er "in" moest komen, maar dat zou ik niet meer weten.
In apparaatbeheer geen bijzonderheden.

Je gebruikt dus in het netwerk ook nog een router.
Is dat een WLAN-router?

Experiabox V8 sinds er glasvezel is. Dacht ook WLAN aan boord.

Is er nog iets dat ik verder kan doen?

En of de Experiobox WLAN aan boord heeft.
Maar mijn vraag: hang er nog een tweede router aan is dat een WLAN-router?

Momenteel ben ik met de betreffende laptop een kloon aan het bakken. Maar de laptop(s) wilde ook niet vlak bij d expriabox draadloze verbinding maken. Hoe kan ik vinden of de Zyxel ook Wlan heeft (en waarom het jaren lang wel goed ging, soms even wachten of zoeken)?

Hoe oud is je Modem?

gelijk geïnstalleerd met de glasvezel, tja, hoe lang ? ik zie aan de papieren van de KPN: maart 2014, dus 4 jaar.
Heeft het zin de KPN maar eens te bellen? Toevallig was ik vandaag met de laptop op de locatie waar die ook gebruikt wordt (lezingen zeg maar, heel soms is internetverbinding nodig), en hoewel ik geen internet nodig had zag ik ook geen omineus geel blokje door het wifi-dingetje in de werkbalk.

Zou gewoon KPN bellen voor een nieuwe box.

Jaren lang ging de draadloze verbinding (bijna altijd meteen) goed: soms kon ik ergens wel iets aanklikken van "draadloze verbinding maken", en dan was het goed.
Kpn-modem staat gelijkvloers (niet in meterkast...). Vandaar een kabel naar boven door plafond (geen beton) naar 1e verdieping met eenvoudige - ook door KPN geplaatste - HP-splitter. Van die splitter naar 'n pc vlakbij, en tweede kabel naar mijn kamer, alwaar de Zyxel. Hieraan weer een aantal uitgangen: één vaste verbinding naar eigen pc, en één af en toe naar reserve-pc om die wat actueel te houden. (Een Nas heb ik afgeschaft) De laptop "ziet" wel die Zyxel, soms ook de router beneden (en soms die van de buren). KPN-fon heb ik afgeschaft: dat was tamelijk waardeloos. Inloggen in de router: daar ben ik geen held in. Een KPN-monteur heeft mij wel eens verteld hoe ik er "in" moest komen, maar dat zou ik niet meer weten.
In apparaatbeheer geen bijzonderheden.

Wat nu als je simpel een testje doet? Ruk die kabel eruit (zie vetgedrukte tekst) waarmee je dus gelijk alle verbindingen vanaf de KPN-box amputeert en kijk dan eens hoe je wifi verbinding het doet. Werkt het, dan weet je dat de oorzaak ná de Experiabox zit.

lijkt me aardige tip.
Morgen ga ik die kabel er voorzichtig uitrukken. Maar: in feite reageerde de laptop ook al niet op 2 meter afstand van de router. Dus KPN bellen. Altijd een flinke hekel aan gehad. Als er resultaat is meld ik me weer.

Zou even wachten met KPN bellen, zeker gelet op wat je 'boven' allemaal hebt staan, KPN biedt geen ondersteuning voor 'eigen' geplaatste routers, dus bellen heeft geen zin. Verbreek letterlijk en figuurlijk de verbinding met boven en kijk hoe het wifi zich dan gedraagt. Werkt het dan goed? Dan de kabel naar boven erin, maar nog NIET naar de Zyxel. Wederom even de bekabelde verbinding en de wifi verbinding testen.

Wat je schreef over die 2 meter en het niet werken van..........
Alleen "Hij" weet wat voor roet de Zyxel allemaal in het eten gooit. Daarom het advies de zaak eerst terug te brengen naar 'basic': i.c. alleen Experiabox. Werkt wifi dan niet naar behoren, dan heb je een troefkaart in handen om KPN te bellen en mogelijk een monteur in huis te krijgen. Praat tijdens het primaire servicebelletje vooral NIET over de situatie boven, maar bak zoete broodjes met de KPN monteur die komt als basic niet werkt.

Laatst bewerkt:
lijkt me goed advies. Kpn heeft ná de Experiabox één splitter gezet (op eerste verdieping) voor kabels naar 2 pc's en een derde voor 9eventuele) tv op slaapkamer. daar heb ik een grondige hekel aan, maar werkt wel als het nodig is (ik heb zo'n ethernet controle gadget met 2 x 8 ledjes).
Morgen aan de slag.

Zo gezegd, zo gedaan: desbetreffende kabel even verwijderd, maar wifi-signaal ontvangen: ho maar. Ik zal volgende week een poging doen het mij helaas bekende nummer 08000402 te bellen. Op zich was ik (bekabeld) niet ontevreden met up- en downloadsnelheid van één en ander.

Heb je na het lostrekken van de kabel ook even de modem opnieuw gestart: uitzetten 15 sec. wachten en dan weer opstarten?

Daarna, als de box is opgestart en je hebt nog geen wifi, dan rechtsklikken op het wifi icoontje van Windows op de taakbalk en kiezen voor 'problemen oplossen'.

Modem op dat moment niet stroomloos gemaakt en opnieuw gestart. Heb ik wel op een ander moment eerder gedaan).
Dat rechts op wifi-icoontje klikken en "problemen oplossen"heb ik -tig keer gedaan (R muisknop al aardig versleten), maar niets helpt tot zo ver.

Ja, maar ik vermoed dat je het nog niet hebt gedaan ná het lostrekken van de kabel naar boven én het daarna opnieuw starten van de box?

Terug
Bovenaan Onderaan