• Welkom op Computerforum PiepComp Support
    Wij doen niet aan verstoppertje spelen, als gast kunt u alle discussies helemaal volgen.
    Leuker wordt het voor u, indien u als lid met ons meedoet: kom er ook bij!

Opgelost probleem met oude HD

Najsnarf

Gewaarderd
Waarderingsscore
103
Van mijn computers maakte ik in het verleden altijd af en toe een exacte kloon. Sinds enige tijd maak ik nu backups op een uitwendige schijf en gebruik zo nodig de opstart-USB van Aomei).
Voor mijn werk-computer heb ik altijd - behalve zo'n SSD met kloon - ook nog een 1 GB HD met daarop ook een kopie van C met Windows. Probleem nu is dat de computer uitsluitend opstart met die HD als de eigen SSD (met Windows) er ook nog in zit. Met bootmenu of Uefi lukt het niet een keus te maken voor opstarten vanaf schijf naar keuze (dan wordt de SSD niet herkend en alleen de H.D. ) Zodat ik geen nieuwe kopie kan maken van de SSD naar de HD.
Ook is het nog zo dat als ik de HD via een USB adapter aansluit (bv. om te formatteren) die HD totaal niet herkend wordt: noch met schijfbeheer, MiniToolPW of met Aomei. Vreemd is dat ik met die HD de computer wel kan opstarten als die HD correct is bekabeld.
Samenvattend: hoe kan ik de H.D. blijven gebruiken om er een recente kopie op te zetten, of is hij alleen geschikt als opslag-medium?

Abraham54

Admin
Teamlid
Waarderingsscore
3.721
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
Goeie kopie op die HD!

Als je weer via de SSD wil opstarten, zal je de HD moeten loskoppelen!

Is Windows weer opgestart via de SSD - dan eerst helemaal updaten!

Ik denk verder dat het voor jou vervolgens het makkelijkst is de HD uit te bouwen en via USB aan te sluiten, zodat je deze helemaal opnieuw kan formatteren.

En maak dan in het vervolg geen kloons meer aan als kopie, maar echte back-ups, die nemen ook minder ruimte in!

Najsnarf

Gewaarderd
Waarderingsscore
103
Als ik de HD loskoppel (en dan opstarten met de SSD) wordt de HD na opnieuw aansluiten NIET herkend, dus valt er niks te kopiëren.
Updates zijn zeer recent, daar kan het m.i. niet aan liggen.
Als ik de HD op USB aansluit wordt die evenmin herkend.
En, zoals ik al schreef: ik maak tegenwoordig (van alle computers hier in huis) backups met Aomei, maar mijn vraag was dus waarom ik die "oude" HD niet meer kan gebruiken om een kopie op te zetten. Vreemd was ook als ik - met alleen die HD in de computer - opstart met Aomei USB stick er verwezen werd naar niet bestaande bestanden van enkele maanden geleden (en die waren al lang vervangen door recente backups). Conclusie: geen geklooi met gekloon en alleen backups gebruiken. Ik merk dan wel dat Outlook adreslijst opnieuw geïmporteerd moet worden. Die staat ook op een aparte schijf!

Abraham54

Admin
Teamlid
Waarderingsscore
3.721
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
Ik heb nogmaals jouw beginpost gelezen; je schrijft daarin dat jouw werkcomputer van de HD opstart en nu laat je weten dat die HD net herkent wordt.
Begrijp ik het verkeerd?

Najsnarf

Gewaarderd
Waarderingsscore
103
die HD wordt herkend en kan alleen opstarten als er géén andere SSD( die ik wil kopiëren) in zit.
En als zowel HD als SSD er in zitten wil hij uitsluitend en alleen van de HD opstarten. Keuze met bootmenu of Uefi werkt om e.o.a. reden niet.
Dat bedoelde ik met: " Probleem nu is dat de computer uitsluitend opstart met die HD als de eigen SSD (met Windows) er ook nog in zit. Met bootmenu of Uefi lukt het niet een keus te maken voor opstarten vanaf schijf naar keuze (dan wordt de SSD niet herkend en alleen de H.D. ) Zodat ik geen nieuwe kopie kan maken van de SSD naar de HD. "
en vreemd is ook dat met aansluiting via adapter/usb de HD schijf niet herkend wordt
conclusie: ik kijk het even aan, en soms lukt het na een tijdje wel weer.

Abraham54

Admin
Teamlid
Waarderingsscore
3.721
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
Je zal de SSD in Uefi direct onder Windows Bootmanager moeten zetten, dan kan er niet ergens anders vanaf geboot worden.

Rubensky

Moderator
Teamlid
Waarderingsscore
239
OS
Windows 10 professional
AV
Windows Defender
FW
Windows Firewall
Een SSD in je pc om te gebruiken als C schijf is slim. Maar waarom je dan op een ingebouwde HDD een kopie (= kloon) van je SSD zet is voor mij een beetje duister. Het is niet zo gek dat de computer daarvan in de war raakt. Ze zijn namelijk allebei bootable.

Daarnaast is een kopie van de SSD naar een schijf die ook in de computer zit een beetje zinloos. Als je een encryptievirus binnentrekt ben je in de aap gelogeerd omdat dan beide schijven worden meegenomen.

Het formatteren van die HDD zou je eens kunnen proberen via de commandline met het commando diskpart. Maar ik weet niet of je daar voldoende bekend mee bent om uit de voeten te kunnen?

Najsnarf

Gewaarderd
Waarderingsscore
103
Ik heb nergens beweerd dat die HDD ingebouwd is: nee, die is niet ingebouwd (reden o.a. is dat omdat een paar klemmetjes in dat rack onklaar geraakt zijn...). Dus zowel de (lniet ingebouwde) kopie-SSD en héél soms de HDD heb ik wel eens moeten gebruiken. Oorzaak vaak: niet te achterhalen geklungel met de pc.
Zoals ik elders al schreef: ik gebruik tegenwoordig Aomei backup (+bijbehorende USB), en die backup staat op een dikke USB-schijf.
Ik heb wel vaker gekeken naar diskpart, maar nu komt het lastige: als ik de HDD aansluit in mijn desktop (met Sata) wil de pc alléén maar vanaf die HDD opstarten en met geen mogelijkheid vanaf de SSD: bootmenu of Uefi "ziet" de SSD niet.
En ik moet toch wel een werkende pc hebben om die diskpart te kunnen doen dacht ik.
Enerzijds zit ik nu op de tweesprong: laat die oude 1 TB HDD voor wat het is, anderzijds vind ik het altijd een uitdaging om zoiets wel te proberen. Ook dat is een vreemde eigenschap.

Rubensky

Moderator
Teamlid
Waarderingsscore
239
OS
Windows 10 professional
AV
Windows Defender
FW
Windows Firewall
Om met dat laatste te beginnen. Zo vreemd is dat niet, ik doe het namelijk ook.

Als je de HDD in de pc aansluit pas je dan wel in de BIOS de bootvolgorde aan?
uiterste optie: PC openmaken geheel opstarten. Terwijl deze aanstaat de schijf aansluiten. Kan prima omdat het eigenlijk net is als een USB schijf alleen moet je nu de stroomkabel er extra insteken.

Najsnarf

Gewaarderd
Waarderingsscore
103
Even terug in de tijd (lees: mij gehannes). Aangezien de aangekoppelde HDD (op niet werkende desktop) kennelijk of mogelijk belemmerde dat ik kon op[starten vanaf de SSD (ja, de bios goed ingesteld, maarrrr: de SSD werd NIET herkend (!) die HDD laten formatteren (zelf lukte mij dat deze keer ook niet, want m.i. kan dat niet als pc daarmee opgestart is). Vervolgens pc opgestart (vanaf SSD), maar dat lukte voor geen meter. Uitkomst was dus mijn Aomei backup, weliswaar via bootmenu. Nu werkt alles weer (behalve dat adresboek opnieuw geïmporteerd moet worden) en ik heb besloten mij niets meer van die HDD aan te trekken. Voor de zoveelste keer iedereen dank voor advies, meedenken, tijd enz. fjs

Bovenaan Onderaan