Probleem met Linux Mint

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 33
  • Weergaven 2397

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.050
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Hardware:

Lenovo Thinkpad T530 met ivybridge i5 op 2,6 GHz; 8 GB SoDimm DDR3 werkgeheugen.
1x 512 GB Crucial SSD
1x 750 GB Seagate HD.

Linux Mint Sarah nu twee maal geïnstalleerd.

1[sup]e[/sup] keer via GParted de volgende ineling gemaakt:

op de Crucial SSD een systeempartitie EXT4 van 125GB en de rest als EXT4 /data
op de Seagate een SWAP van 6GB en de rest als EXT4 /home.

Na installatie waren de persoonlijke folders enkel op de systeempartitie en ik had geen rechten voor de overige HD's!

Bij de tweede installatie heb ik alles door Mint opnieuw laten formatteren, dus ook de /data- en /home partitie.
Na het opnieuw opstarten bleek enkel de systeempartitie benaderbaar en van de andere partities geen spoor, ook nu weer staat de persoonlijke map op de systeempartie.

GPARTED geïnstalleerd en die ziet wel alles; de niet herkende partities zijn wel gekoppeld, want via GPARTED kan ik deze ontkoppelen.

Ik vraag mij af wat ik nu fout doe?

Partitioneren in Linux vind ik een heel lastig onderwerp omdat het veel inzicht vraagt (wel een vereiste als het op je pad komt).
Met veel zoeken kunnen we wellicht wat verder komen.

Even wat simpele vragen.
Begrijp ik het goed dat je graag een data-partitie gebruikt die je kunt benaderen met beide schijven?
Normaal gesproken deel je Linux het liefst niet op met een aparte data-partitie (het maakt het partitioneren lastiger}
Je wilt gaan dual-booten met Linux op de ene schijf en Windows op de andere schijf?

Misschien helpt deze video (part 1 en 2):
EasyBCD komt in deel 2 ter sprake.
[youtube]hgv_POYbbf0[/youtube]

Ik heb Linux nu geïnstalleerd conform de aanwijzingen van de eerste link en nu is alles perfect ingericht.
De persoonlijke mappen staan nu inderdaad op de /home-HD.

Hallo Ed - ik denk dat er in bug zit in SARAH Cinnamon.
Waar met Mint 18 Sarah KDE het inrichten van de HD's perfect ging en na installatie de persoonlijke map inderdaad op de /home HD stond;
ben toch teruggegaan naar Cinnamon en heb wederom op dezelfde manier de HDÅ› ingericht.
Maar nu worden ze weer niet herkend en zijn niet toegankelijk.
De persoonlijke map staat nu weer op de systeempartitie.

Bios staat op Legacy!

OpenSuse kon niet op een 4GB stick gezet worden en moest via een speciaal tool op een USB stick van 16GB gezet worden.
Geweldig - daarna was de stick gezien als een DVD-drive - 4000MB groot!

In ieder geval dankzij Rufus is de volle omvang van die 16GB stick weer aanwezig en ben ik op dit moment Linux Mint meer dan zat.
Want hoe ik het ook doe, de /data en de /home disk zijn niet te mounten.
Voorlopig blijf ik maar bij Windows.

Overigens kun je in elke op Ubuntu gebaseerde distributie de Cinnamon desktop installeren.
Zo was ik zomaar ChaletOS aan het testen en gekeken hoe Cinnamon in deze distro zou ogen.
Ook een dock geinstalleerd en gekeken hoever ik het top-panel naar mijn wensen kon aanpassen.
Ik kwam een heel eind, maar de window-buttons verwijderen lukte nog niet.
Als ik een website of applicatie open zie je dat in het top-panel verschijnen.
Misschien is dit nog een optie voor je om te experimenteren (al is er een kans dat Cinnamon echt een bug heeft met meerdere schijven).

Screenshot ChaletOS Cinnamon met Audacious in Winamp jasje.
57f2ee44dc6ae-Schermafdruk_2016-10-04_01-47-13.png

Lekker geslapen en vanochtend naar Distrowatch gegaan.
Uitgekomen bij Arch-Linux en dan Manjaro.

Cinnamon is ook mogelijk in Manjaro - dus vanavond gaan ik er dieper op in.

Manjaro Cinnamon is best interessant.
Het installeren in VirtualBox ging eenvoudig maar het naderhand aanpassen van Engels naar Nederlands kon ik even niet vinden.
Arch is wel anders en dat vergt wat zoekwerk om er mee te spelen.

Screenshot met Nemo als bestandbeheerder (heel mooi!).
57f39b3396729-Screenshot_from_2016-10-04_13-55-32.png

Klopt met wat ik gelezen heb, twee grafische en de originele Arch installer met opdrachtvenster.

Manjaro is inmiddles geïnstalleerd en de updates worden binnengehaald.
Alleen: niet eerder in een Linux-versie is dat zo langzaam gegaan, staat al een kwartier open en nog niet eens de helft van de 900 MB is binnen.

De Manjaro servers zijn niet zo snel. Had ook nog Manjaro Budgie getest en de updates kwamen ook heel traag binnen.
Geduld dus.

Ik heb nu ook ontdekt dat er een Manjaro Cinnamon editie is.

Die ga ik dan maar over een paar dagen installeren.
Want de betreffende Thinkpad ga ik gebruiken om een gewiste 2TB schijf van een kennis te scannen op nog te redden bestanden.

Terug
Bovenaan Onderaan