probleem met het maken van een systeemkopie

• Onderwerp starterKate
  • Startdatum
  • Reacties 21
  • Weergaven 2.694
K

Kate

Guest
Dag piep-leden, ik zit met een probleem.
Mijn nieuwe laptop krijgt een superbehandeling en daar hoort ook het maken van een systeemkopie bij. Ik dacht dat ik dat even zo uit de losse pols zou doen, maar dat is niet waar.

Tot nu toe maakte ik een dergelijke kopie 1x per maand op de volgende manier: configuratiescherm / systeem en beveiliging / backup maken / systeemkopie maken. En dan ging het als een trein op mijn externe harde schijf.
Nu wil ik dat weer net zo doen, maar na het woord systeemkopie maken gaat het mis. Er wordt gevraagd waarop ik die kopie wil maken en ze schotelen me dan allereerst de Lenovo D-schijf voor, die ik snel inwissel voor mijn sticky die daar mijn E-station heet. En dit sticky is prima geformatteerd: NTFS.
En dan krijg ik het volgende te zien:
5a2c2643a74fc-afbeelding_probleem.png

Het komt er op neer dat ik dit sticky niet kan gebruiken omdat het geen geldige back-up locatie zou zijn!
Waarom en hoe op te lossen?

Dag piep-heksje.

Tot nu toe maakte ik een dergelijke kopie 1x per maand op de volgende manier: configuratiescherm / systeem en beveiliging / backup maken / systeemkopie maken. En dan ging het als een trein op mijn externe harde schijf.
Had je ook al geprobeerd met je externe harde schijf of niet ? Het lijkt me nogal vreemd dat Windows Backup voorstelt om de systeemkopie op te slaan op de D: partitie van je laptop .
Waarom de USB stick E: geen geldige backup locatie is , is om de reden dat er niet genoeg beschikbare ruimte is op de stick .

Het is een stick van 32 GB. En ik wil mijn externe harde schijf bewaren om te werken. En ik vind dat zelfs als er niet genoeg ruimte zou zijn, de zin: 'geen geldige locatie' de lading niet dekt. Hoe kom ik er achter hoe groot de ruimte dan moet zijn?

En is het een logische gedachtegang, dat als de D-schijf mijn systeem bevat (doet hij dat eigenlijk?), en er nog maar 2 GB verbruikt is, het systeem dus niet meer dan 2 GB is?
het piep-heksje.

Laatst bewerkt:
Ja, die heb ik. Maar die is 1 terabyte en dat vind ik zonde om daar zoiets als een systeemkopie op te zetten. Want het is me wel duidelijk inmiddels: aan die systeemkopie mag je niet komen en dan wil ik hem dus apart ergens hebben zitten, een beetje uit de weg, dus op de stick.
Dan kan ik die schijf gebruiken om mee te werken. En als ik daar die kopie op zet, zweet ik peentjes dat ik er per ongeluk iets mee doe. Stom ding.

Het is een stick van 32 GB. En ik wil mijn externe harde schijf bewaren om te werken. En ik vind dat zelfs als er niet genoeg ruimte zou zijn, de zin: 'geen geldige locatie' de lading niet dekt. Hoe kom ik er achter hoe groot de ruimte dan moet zijn?

En is het een logische gedachtegang, dat als de D-schijf mijn systeem bevat (doet hij dat eigenlijk?), en er nog maar 2 GB verbruikt is, het systeem dus niet meer dan 2 GB is?
het piep-heksje.
De kans is groot dat Windows je geheugenstick wel herkent, maar er geen schijfletter aan toekent, omdat je stick niet geformatteerd is. Klik daarvoor met de rechtermuisknop op DEZE COMPUTER en kies BEHEREN.

Ga via OPSLAG naar SCHIJFBEHEER. Klik met de rechtermuisknop op de usb-geheugenstick (onder VERWISSELBAAR) en kies FORMATTEREN. Klik vervolgens op OK.

Kies een schijfletter en even later kan je aan de slag.

Heb je toevallig eens die stick van ntfs naar fat32 gezet?
Wat je eens kan doen is deze weer formateren,na voltooid trek deze uit je usb poort en weer in tot windows deze herkend probeer dan eens opnieuw voor een backup.

Ha Toska,
Mijn stick is prima geformatteerd naar NTFS, zoals ik in mijn 1e bericht al schreef. Dat kon ik zowaar. En misschien heeft Swake gelijk en is mijn stick te klein voor wat ik wil, hoewel ik 32 GB toch best wel veel vind.
Via Abbs heb ik een andere mooie oplossing gekregen en dat ga ik nu eerst proberen met mijn externe harde schijf van 1 terabyte! En....... bij crashen kom ik op jullie schouders uithuilen, hoor.

Dag piep-heksje.

Had je ook al geprobeerd met je externe harde schijf of niet ? Het lijkt me nogal vreemd dat Windows Backup voorstelt om de systeemkopie op te slaan op de D: partitie van je laptop .
Waarom de USB stick E: geen geldige backup locatie is , is om de reden dat er niet genoeg beschikbare ruimte is op de stick .
Hoi Swake, ja ik kon ook niet geloven dat ik op de Lenovo-D:/schijf aan de gang kon gaan! Er werd dan wel bij gezegd dat dit problemen zou opleveren! Ach, dat kon de piep-heks zelf ook wel bedenken!
En ik ga ook geloven dat een stick van 32 GB te klein is, al zal ik dat dus nooit zeker weten.

Ik denk er nu pas aan . Een USB stick kun je wel gebruiken om backups op te bewaren van je persoonlijke bestanden, maar kun je niet gebruiken om een systeemkopie op te bewaren .
Als je echt niet graag een systeemkopie bewaart op je externe HD , kun je ook nog altijd de HD uit je andere laptop halen , die in een Case steken en heb je een tweede externe HD om je systeemkopie op te bewaren .

Ja, daar had ik al aan gedacht. Maar dat is iets voor 2018. Dank je wel Swake. Hoe gaat het met je nek?

Mijn nek ? Zolang ik binnen blijf in de warmte gaat het . Eens buiten in de koude en geen goede warme sjaal om moet je mij eens zien, precies een robot omdat ik mijn nek niet meer kan draaien o_O

Misschien moet je naar de manueel therapeut. Dat is een fysiotherapeut die doorgeleerd heeft voor nekken en ruggen. Het heeft mij ook eens van een stijve nek af geholpen!

En intussen is mijn probleem met de systeemkopie opgelost: hij zit gewoon op de externe harde schijf en het sticky komt nog wel van pas, lijkt me. Dus Abraham: zet er maar bij Opgelost!

Misschien nog een tip : hernoem de systeemkopie (die nu de automatische naam WindowsImageBackup heeft gekregen) naar een zelf te kiezen naam, bijvoorbeeld :
AFBLIJVEN SYSTEEMKOPIE 11-12-2017.

Wanneer je nu (bijvoorbeeld) over 3 maanden weer een systeemkopie op dezelfde schijf maakt, dan noemt Windows die laatst gemaakte kopie wederom WindowsImageBackup. Voordeel hiervan is dat de systeemkopie van de 11e december onaangeroerd blijft zodat je die in geval van nood tot je beschikking hebt.

Als je die laatste kopie (die je over 3 maanden gaat maken) dan weer hernoemt van WindowsImageBackup naar AFBLIJVEN SYSTEEMKOPIE 11-03-2018, beschik je dus over 2 systeemkopietjes. Dat kun je zo eindeloos blijven doen totdat jij vindt dat er genoeg kostbare ruimte van je externe hdd is "opgegeten".

Er is slechts 1 aandachtspunt voor het terugzetten van een systeemkopie. De naam van de terug te zetten systeemkopie MOET zijn : WindowsImageBackup, anders wordt de backup niet herkend.
Je voelt 'm al aankomen denk ik? Bij problemen moet je dus het bestand dat je (bijvoorbeeld) AFBLIJVEN SYSTEEMKOPIE 11-03-2018 hebt genoemd vóórafgaande aan het terugzetten even hernoemen naar WindowsImageBackup.

Verder adviseer ik je om spoedig op zoek te gaan naar een nieuw tooltje voor het maken van systeembackups. Reden hiervoor is dat Microsoft al in de zomer aangaf dat in één van de volgende grotere Windows 10 updates, de systeemkopie zou gaan verdwijnen omdat Microsoft vindt dat er meer dan voldoende gratis en betaalde alternatieven zijn en zij daarom geen tijd (geld) meer willen steken in het onderhouden van een dergelijke functie.
Ik ben daarom dan best wel verbaasd dat de functie in de 1709 update nog steeds aanwezig is. Ik heb namelijk nog nergens gelezen dat Microsoft op hun beslissing is teruggekomen.

Zelf ben ik na wat research en uitproberen terechtgekomen bij de gratis versie van Aomei.

Daarnaast : jij weet meer van computersoftware dan je mogelijk zelf beseft. (complimenten dus!) Als jij namelijk in staat bent om met Windows systeemkopie een systeemkopie te maken en deze in geval van nood terug te zetten, dan behoor je toch wel tot de meer gevorderden, want een allereerste keer dat je deze functie van Windows gebruikt, is het toch wel even zoeken / kijken, oppassen, dat gaat niet helemaal 'volautomatisch' met 2 of 3 muisklikjes. Eenmaal een keer 0f 4 a 5 gedaan, wordt het gesneden koek, maar die eerste 3 keren.............

Laatst bewerkt:
Quandor bedeankt voor de tip want hieraan zou ik zelf nog niet gedacht hebben . Wel zeer vreemd volkje bij Microsoft ! Enerzijds wilde Microsoft met W10 het veiligste OS bereiken met nog enkel hun eigen software en geen software meer van derden . Maar nu lees ik dat zij systeemkopie maken uit W10 gaan laten verdwijnen en de gebruiker maar naar een alternatief kan gaan zoeken .

Dank je wel Quandor en Aomei is opgeslagen in mijn documenten. Maar 1 ding doe ik anders. De laatste systeemkopie die ik maak, vernoem ik helemaal niet naar Afblijven! Want als ik hem ooit nodig mocht hebben, kent Windows geen Afblijven systeemkopie.
Dus de voorgaande krijgen een leuke naam, maar de laatste niet. En volgens mij heb jij me dat geleerd in een ander topic!

Laatst bewerkt:
Ja en nee. Er is geen probleem zolang je de terug te zetten systeemkopie maar weer WindowsImageBackup noemt.
Jouw methode kan op zich geen kwaad, alleen schuilt er 1 risico in :
als je namelijk slechts 1x in de 'zoveel' maanden zo'n systeemkopie maakt en je laat de laatste de door Windows aangemaakte naam behouden, dan loop je het risico dat wanneer je weer een paar maanden verder bent en je weer een nieuwe maakt, de (voor)laatste vergeet te hernoemen naar een leuk gekozen eigen naampje. Probleem? Ja, want de allernieuwste overschrijft dan je voorlaatste.

Ha, ik ben geen vergeetachtig wezen, hoor. En van Rubensky heb ik ook al wat geleerd: elke maand een systeemkopie, en als de derde binnentreedt, gaat de 1e weg. En die heet dus al anders. Nee, ik leer hier best wat, al laat ik ook leren met de taal!
En ik denk dat ik eerder van schrik vergeet om de laatste kopie weer opnieuw zijn naam terug te geven. Het wordt een heel bevolkingsregister van die dingen!

Dat je die laatste vergeet terug te hernoemen is eigenlijk nooit een probleem, want als je het zou vergeten en je gaat / moet door noodzaak geboden, terugzetten, dan 'gilt' Windows dat er geen Systeemkopie wordt aangetroffen en dús het terugzetten niet kan beginnen. Dát moment is eigenlijk nog vroeg genoeg om te hernoemen want na het hernoemen start je gewoon opnieuw met het terugzetten en dan werkt het zoals het hoort.

Terug
Bovenaan Onderaan