Printer aankoop

Roxmarie

Vaak hier
Bekend gezicht
Vandaag wilde ik wat kopiëren met mijn epson xp-435, de eerste paar kopieën kwamen er uit zei het met strepen (wat de laatste tijd gewoon is).
En ja hoor zwarte cartridge leeg, vervangen, en een kopie maken, niet te lezen, print geen zwart. Dus reiniging van de printkoppen gedaan. Hielp niet, wat in het verleden wel hielp was alle cartridges eruit halen en er licht bevochtigd stukje keukenrol op de spuit openingen laten weken, dit heb ik vanmorgen ook gedaan, daarna ze er weer in. Tig x reinigingsprogramma laten draaien, en natuurlijk ook blauw leeg, en na nog tig x ook geel leeg, de printer geeft op dat moment aan dat hij de volgende inktpatronen niet kan herkennen, dit heb ik tot vandaag dus 3x nog nooit eerder gezien, en nu print hij dus helemaal niet, alleen nog wat geel en roze, en als ik deze zo vervang (ze zijn er aan toe, is het nada. En ik weet het ik had originele cartridges moeten gebruiken dat heb ik dus niet, maar deze had ik al meerdere keren gebruikt en deden het redelijk goed.

Dus tijd voor de schroothoop.

Nu zit ik al een tijd te denken aan vervanging. Eigenlijk geen inktjet meer, i.v.m. indrogen van de cartridges door weinig gebruik. Ik zit te denken aan een laser printer, wellicht alleen zwart, en 1 die dan kan scannen, zou toch wel handig zijn, ook al gebruik het niet veel meer.

Hebben jullie adviezen voor mij met betrekking tot de aaschaf van een printer. Als het dan toch inkjet is, dan wel 4 cartridges en geen 2 wat HP nu helaas veel verkoopt, dat was de reden er na het defect gaan van mijn vorige over te stappen op Epson.

Aarie25

Moderator
Team lid
Ik heb sinds een jaar een laser printer, ook omdat ik weinig print.
Maar ik ben er zeer over te spreken.
Ik heb wel een printer die alleen zwart print, die kan meer 26 pagina`s per minuut printen.

Discovery Sjeng

Bekend gezicht
:unsure: voor alle printers geldt hetzelfde principe , je moet ze wel regelmatig gebruiken .
Jou printertje de Epson xp-435 is al een redelijk oudje en wordt niet meer ondersteunt denk ik.
het hier van opvolgend model is de Expression Home XP 445 , hier kun je mobiel mee afdrukken want er zit wifi op
een LCD aanraakscherm , maar helaas ook weer de bekende kleuren cartridges
En ik heb het idee dat de Leverancier met een eventuele update mee kan kijken of er wel de Originele cartridges in zitten

Enigma147

Junior lid
:unsure: voor alle printers geldt hetzelfde principe , je moet ze wel regelmatig gebruiken .
Jou printertje de Epson xp-435 is al een redelijk oudje en wordt niet meer ondersteunt denk ik.
het hier van opvolgend model is de Expression Home XP 445 , hier kun je mobiel mee afdrukken want er zit wifi op
een LCD aanraakscherm , maar helaas ook weer de bekende kleuren cartridges
En ik heb het idee dat de Leverancier met een eventuele update mee kan kijken of er wel de Originele cartridges in zitten
Niet mee eens. Een laserprinter kan je zes maanden of zelfs een jaar niet gebruiken en hij print meteen goed. Een inkjet heeft verstopte kanaaltjes, of andere problemen. Voor mij nooit meer een inkjet.

Ik heb een SAMSUNG Xpress SL-C430W (tegenwoordig HP) Een simpele kleurenprinter. Geen scanner/copier of andere fratsen die ik toch niet gebruik.

Laatst bewerkt:

Roxmarie

Vaak hier
Bekend gezicht
De mijne kon ook mobiel printen, en er zat wifi op en een aanraakscherm, waarop je dingen moest selecteren., hij print nu helemaal niet meer, en ik voer hem dus af.

Een eis die ik prettig vind is of netwerk of liefst wifi.

Black Tiger

Enthousiast
Ik heb een HP Laserprinter gekocht. Waar je op moet letten is de kosten van de toner. Samsung heeft ook leuke printers maar ik hoorde dat die vaker ter reparatie werden aangeboden. Misschien dat ze daarom die devisie aan HP hebben over gedaan? Geen idee.
Waar ik op zou letten is het volgende dus:
1.) Kan hij alles wat je wilt? Soms is het echt wel handig als je kunt kopiëren (en dan kan ie ook scannen), afhankelijk van wat je doet.
2.) Wat kost een nieuwe toner cassette?
3.) Hoeveel afdrukken doet het met 1 cassette?

Er zijn printers die relatief goedkoop zijn maar waar je jezelf uiteindelijk blauw betaald aan de toner. Even goed rondkijken is dus wel handig.
Mijn printer is een HP M1530 MFP. Die kan zelfs nog faxen alhoewel dat bijna niemand meer gebruikt.
Enige wat hij niet kan is in 1x dubbelzijdig afdrukken. Deze zijn trouwens niet meer leverbaar.

Kleuren is leuk, maar denk er wel aan dat je bij zo'n Samsung 4x 42,50 kwijt bent. Bij een z/w laser tussen de 40 en 120 euro, afhankelijk dus. Vandaar dat het belangrijk is aantal afdrukken per toner cassette en kosten van de cassette goed te vergelijken en daar ook je printer grotendeels op te baseren.

Roxmarie

Vaak hier
Bekend gezicht
Bedankt voor je goede tips @Black Tiger , ik heb deze nu op het oog Brother MFC-L2710DW. Even kijken wat een toner kost, kleur hoeft niet percé.
bol, geeft alleen alternatieve toner aan.
Samsung heeft een vriendin van me gehad volgens mij degene die @Enigma147 beschrijft, maar die was elke keer het netwerk kwijt, wel fantastische prints, maar hele dure toners, en geen scan kopieerfunctie volgens mij dus valt die zeker af.

quandor

hondje
Ik heb in in mijn computerleven een stuk of 5 inktjets gehad en ben op enig moment overgestapt op een kleurenlaser. Ik heb nu mijn 2e kleurenlaser (een Brother). Ik ben er super tevreden over.
Feit : ik eis geen kleurenprint op fotokwaliteit (dat kan een inktjet toch net even fraaier)
Feit : ik wil graag zeer goedkoop zwart-wit en kleur kunnen printen. (dat doet de Brother)
Persoonlijk feit : ik heb voor mijn vorige laserprinter nadat de toner vervangen moest worden een naamloos vervangend setje gekocht. Daarna ging het mis; storing / vervelende vlekken op de printjes, etc. etc. Garantie was verlopen en een monteur zou een honderd of 2 tot 3 kosten, tja...….
Ik heb voor mijn huidige printer nog geen nieuwe toner hoeven kopen (ding is inmiddels 2 jaar oud). Capaciteit is 8000 zwart pagina's en een stuk of 4000 a 5000 kleur, maar ik weet heel zeker dat ik de originele toner ga kopen.

Samengevat : afhankelijk van je gebruikseisen kan ik je een kleuren laserjet van harte aanbevelen.
De mijne : HL-L8260CDW (= helaas wel een printer uit een net wat ander budgetviswatertje dan dat jij noemt) Bevat ook geen scanfunctie, maar daarvoor heb ik daarnaast een simpel HP scannertje. De printer heb ik bedraad op mijn router aangesloten en daardoor is 'ie via elk aangesloten apparaat bereikbaar, ook draadloos, bijv. middels een smartphone.

Mocht je dit ding willen kopen, houd dan rekening met de afmetingen (zeer fors) en het gewicht (bijna 30 kilo).

Laatst bewerkt:

Roxmarie

Vaak hier
Bekend gezicht
Ik zit wel aan een brother te denken, maar de jouwe @quandor is me toch wat teveel van het goede denk ik vooral het gewicht, hoe krijg ik hem op de plaats (woon 3 hoog, zonder lift en krijg dat niet getild.
Mijn 2e optie is deze Brother DCP-1610W

quandor

hondje
@Roxmarie : weet je zeker dat je alleen maar een ZW printer wil hebben? Een kleurenversie kost niet eens zoveel meer en áls je dan eens een keer een kleurenprintje nodig hebt dan zit je niet 'omhoog'. Brother heeft ook wat eenvoudiger / kleinere apparaten dan de (klein) kantoor machine die ik heb gekocht.

Wat @Black Tiger hierboven schrijft m.b.t. de printkosten is idd. ook niet onbelangrijk (understatement). Toen ik zoekende was naar een opvolger voor mijn overleden vorige laserprinter heb ik igg ontdekt dat de printkosten per velletje varieerden van 0,01 cent tot 0,03 cent per pagina voor ZW. Da's toch al gauw het drievoudige bij de duurste. Anderzijds, die 0,03 cent bij de duurste zijn natuurlijk totaal niet belangrijk als je maar een stuk of 20 pagina's per maand uitprint, dan praten we over zo'n beetje 480 eurocenten (< € 5,--) per jaar dat die dure meer kost aan operationele kosten.
Print je echter 100 of nog meer pagina's per maand uit, dan is het idd. zaak om eens over de operationele kosten na te denken als je op zoek bent naar een laserprinter.
Daarnaast is ook de vervanging van de 'drum' iets om op te letten. Bij de meest simpele huis tuin en keukenmachines kan die al vrij snel 'aan de beurt' zijn, dit in tegenstelling tot de ietsje duurdere kleine kantoormachines. Zo'n drum kan namelijk ook een 'klein vermogen' kosten.

Laatst bewerkt:

gouwepeer

Vaak hier
Team lid
De keuze tussen laser of inkt zal ook afhangen van wat je print. Laser is doorgaans minder geschikt om foto's te printen.
Zelf heb ik na grote tevredenheid van mijn vorige HP nu weer een kleine 2 jaar mijn huidige HP. Dit betreft dan wel een officejet pro. De goedkope modellen hebben namelijk maar 2 cartridges.
Met Canon heb ik tot nu toe alleen maar slechte ervaringen gehad. Epson schijnt niet meer te zijn wat het ooit is geweest. Brother staat wel goed aangeschreven.

ShadyAngel

Heeft veel posts
De HP C410 heeft 5 inktcartridges. Uitdrogen valt wel mee, geen last mee als ik minimaal een testpagina afdruk met alle cartridges, Is ondertussen al zo'n 6 jaar oud en een volledige set cartridges kost zo'n 5€ (geen verschil met de originele die 70€ kostten). Het ding heeft destijds wel 200€ gekost. De goedkope printertjes hebben meestal 1 cartridge voor alle kleuren.

quandor

hondje
Dan ben jij echt een geluksvogel. Zoals ik al aangaf heb ik in mijn computerleven een stuk of 5 kleurenjets gehad en allemaal begonnen ze na een jaar of twee kuren te vertonen. Uiteraard als de garantie verlopen was. Daar die krengen nieuw tussen de 100 en 200 kosten, was laten repareren geen optie.

Ik denk inmiddels dat je als user misschien wel het beste een inktjet kunt kopen van om en nabij de 60 tientjes en hopen dat 'ie 2 jaar meegaat. Dan, als 'ie kuren krijgt, het ding naar het grofvuildepot brengen en weer een tientje of 6 uitgeven voor zijn opvolger.

porrelaar

Vaak hier
Dat is een dure printer... Dan mag hij wel wat langer meegaan dan 2 jaar. Oké, geintje, je bedoelde 6 tientjes of 60 euro.

Iedereen zal zo zijn eigen ervaringen hebben met inkjetprinters.
Mijn HP all-in-one hield het 10 jaar vol. Altijd met klooninkt.
Mijjn huidige printer, Canon Pixma MP610, is intussen al 11 jaar oud en werkt nog goed. Ook steeds met klooninkt.
Ik heb 1 keer problemen gehad met de Canon, toen ik hem te lang niet gebruikt had: verstopte inktkanaaltjes. Hij printte geen zwart meer, ook niet met een nieuwe cartridge. Ik heb toen voor circa € 4,25 een reinigingscartridge gekocht, en daarmee kon ik het probleem oplossen. Nu zorg ik ervoor dat ik minimaal 1 keer per maand iets print met die Canon printer. Als ik zelf niets te printen heb, dan laat ik hem een zelfgemaakt bestandje printen, waarbij alle kleuren gebruikt worden. Zit in de bijlage.

Bijlagen

Black Tiger

Enthousiast
Een kennis van me heeft ook een inktjet printer die erg zuinig is, maar die kun je op enkele vingers tellen en je moet er geluk mee hebben.
Voor zover ik begrepen heb uit mijn omgeving zou een Brother ook een goede keuze zijn als laserprinter.
Het grote voordeel van laser t.o.v. inktjet blijft het feit dat je ze lang opzij kunt zetten zonder dat er kanaaltjes of spuitkoppen verstopt raken.
Zelfs als ze aangeven dat de toner op is en ze iets vager gaan afdrukken is het veelal de toner cassette er even uithalen, er eens een beetje voorzichtig mee schudden van voor naar achter en links naar rechts (zorg wel dat de klep niet open gaat) en dan kan ie vaak nog tientallen afdrukken verder zonder problemen.

Roxmarie

Vaak hier
Bekend gezicht
Bedankt voor de tips, ik moet even geduld hebben, lig met een duizeligheid virus op bed.

Black Tiger

Enthousiast
Geduld is een schone zaak, zoiets hoeft ook niet snel beslist te worden. En gezondheid is sowieso belangrijker.
Van harte beterschap gewenst!

Bovenaan Onderaan