Prinsjesdag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 17
  • Weergaven 918

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.049
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Ik las vandaag eerder op teletekst, dat Mark Rutte had gezegd, dat alle werkenden er op vooruit gaan.
Elders las ik op teletekst dat de laagstbetaalde werkenden er op achteruit gaan.
Hoe is een ander te rijmen?
Het staat natuurlijk leuker om te zeggen dat alle werkenden er op vooruit gaan, ook al weet je dus dat het niet waar is.

En er is een groep die echt erop achteruit gaat, de wajong'ers.
Krijgen straf omdat ze geacht worden om te kunnen werken, denk ik zo.
En de chronisch zieken hebben ook een menselijker premier nodig.
Rutte is ultimo de premier voor het groot kapitaal en een deel der werkenden.

Een weetje: rijksambtenaren zijn aan het rekenen geslagen hoe te kunnen bezuinigen op de huursubsidie.
Door vanaf medio 2018 de huursubsidie grens naar een 413 euro te zetten, zullen er mogelijk sociale minima ghetto's gaan ontstaan!
Dat alles voor een maximale bezuiniging van 600.000 euro op de huursubsidie vanaf 2020.

We hebben straks een regering die lang niet meer voor alle Nederlanders is.

Wat is het toch gemakkelijk: je zet de huursubsidiegrens naar 413 euro en ja hoor, je bezuinigt! Als je hem nog hoger zet, bespaar je nog meer, enz. enz.
Dit lijkt wel op de rekenrente, die ook zo neergezet wordt, dat je straks geld moet betalen om iets te sparen.

Soms vraag ik me werkelijk af, waar ze zoveel sukkels bij elkaar gevonden hebben, die dit allemaal mogen verdedigen! Dat moet toch wel zoeken geweest zijn hoor, maar dan heb je ook wat! En die blijven zitten te prutsen en te adviseren of het een lieve lust is!
Ik heb vandaag niet gekeken naar al dat gedoe, maar ik snap niet dat Willem-Alexander dat allemaal wilde voorlezen! Hier was zijn kans geweest om een statement te maken! Ze hadden hem echt niet van de troon getrokken, denk ik!

Zijn salaris gaat wel omhoog terwijl de Oranjes tot de rijksten der aarde behoren.
Maar hij is net zoals zijn voorgangers ceremonieel monarch en heeft dus weinig in te brengen.

Minister zijn is niet het meest makkelijk, Wat je voor de een goed doet doe je voor de ander slecht. En in vergelijking met het bedrijfsleven verdient een minister ook niet echt veel.
Het is haast onmogelijk om iedereen erop vooruit te laten gaan. Vooruit gaan gaat vaak ten koste van iets anders.

Minister zijn is niet het meest makkelijk, Wat je voor de een goed doet doe je voor de ander slecht. En in vergelijking met het bedrijfsleven verdient een minister ook niet echt veel.
Het is haast onmogelijk om iedereen erop vooruit te laten gaan. Vooruit gaan gaat vaak ten koste van iets anders.

Voor Rutte en Co zijn riante inkomens allang veilig gesteld omdaat ze Bilderbergers zijn.
Dus daar ligt niet het probleem.
Het is hoe je jouw eigen doelgroepen te vriend houdt zonder de niet eigen doelgroepen te leur te stellen.
En daar zit nu de kneep met de huidige bewindsleden, pro werkenden.

Vergeten wordt een groeiende groep mensen, al over de twee miljoen, die niet meer mee kunnen met de huidige maatschappij en dat gaat in de toekomst nog erger worden.
En neem de doorsnee chronisch zieke mens in Nederland - compleet uitgekleed is die.
Nederland - in de grondwet staat dat we een christelijke natie zijn.
En Nederland is echt geen arm land.
Maar ondertussen regeert ook hier het grootkapitaal - dat een ander boek hanteert.

Als een minister dan in het bedrijfsleven meer kan verdienen, is het zeker een roeping om dat vak te gaan uitoefenen! Maar ik ben er van overtuigd dat ministers niet de belangrijkste mensen daar zijn. Let maar eens op: als er eentje sneuvelt omdat hij iets onoirbaars doet, pakt een ander het zo op. Hoe bestaat het dat die net zo veel van de materie van het andere ministerie weet?

Nee, ik zie het niet rooskleurig in. Ja, de een verdient meer en de ander minder. En niet iedere bezuiniging raakt ons allemaal. Maar hoe krijgen ze het toch altijd voor elkaar dat de bovenste laag van onze bevolking er zo weinig slechter van wordt, terwijl de onderste laag de pineut is!

Gemiddeld hebben we het goed voor elkaar in dit land. Kijken we naar de echte cijfers dan zien we dat er veel zijn met een bijzonder hoog inkomen en met een bijzonder laag inkomen. Voor de lage inkomensgroep zijn er meerdere subsidie-potjes beschikbaar. Diegene die bovengemiddeld goed verdienen hebben dit niet nodig (al kunnen zij zich bijvoorbeeld wel die Tesla veroorloven, waar dan ook nog eens een flinke financiële voordeel aan vast zit). Voor diegene die net boven een bepaalde grens verdienen is het zuur dat ze net geen recht op subsidie hebben, maar ook weer niet bovengemiddeld goed verdienen.

Naast dat er een behoorlijke groep is die het financieel moeilijk hebben is er ook nog een behoorlijke groep die het zichzelf moeilijk heeft gemaakt. In mijn kennissenkring zie ik namelijk nogal eens personen die continu klagen dat alles zo duur is (en ze nauwelijks rond kunnen komen). Anderzijds pronken ze wel regelmatig met hun nieuwe smartphone (veelal het dure topmodel wat dan via hun maandelijkse abonnement word bekostigd) en hun nieuwe tv met een net iets grotere scherm als die van de buurman. Luxe zaken zijn juist die dingen waarop bezuinigd kan worden.

Verder mogen we blij zijn dat we in een relatief veilig land wonen, goede (maar helaas ook dure) zorg hebben en ook nog bepaalde rechten hebben. Bepaalde zaken kosten nu eenmaal veel geld, en door de vergrijzing dient dat geld door een steeds kleinere bevolkingsgroep bij elkaar geharkt te worden.

Na een hele poos Piep ga ik hier iets zeggen en ik ben erg benieuwd of er nog iemand is die er zo over denkt.

Het discussiestuk Prinsjesdag heb ik braaf gelezen, want ik ben van mening dat mijn titel hier in ieder geval met zich mee brengt dat ik alles moet lezen, hoe onbegrijpelijk het soms voor me is.
En ja hoor, ik heb me laten verleiden om een reactie te plaatsen. Stom! Waarom doe ik dat nu, terwijl ik mezelf nu al zoveel jaren ken! Want ik heb een gruwelijke hekel aan politieke discussies!

Vroeger, toen ik nog tussen 3 mannen in dit huis rond liep, waren er na het eten altijd zulke gesprekken. Ik hoorde het aan en ging afwassen. Dat werd me dan kwalijk genomen: waarom zeg je nu nooit iets, jij hebt toch ook wel een mening?
Ja zeker, maar die ging en gaat niemand iets aan. Ik lees alles, ik hoor alles, kauw er in gedachten op, vorm me een mening, denk daar nog eens over, en daarna.......... kan niemand me daar meer afbrengen! Dat heet in goed Nederlands geloof ik: eigenwijs! So what!
Maar ik ga ook niet proberen om een ander te overtuigen! Bewaar me!

Na 10 werkzame jaren in het politieke klimaat weet ik nog hoe ik op vergaderingen dacht: 'o hemel, wat hij nu zegt, daar gaat hij mee op glad ijs!' En daarna zag ik iemand in een wak zakken! Eigen schuld, was dan mijn gedachte.

Dit alles zeg ik alleen om mezelf niet meer te laten verleiden op politieke discussies in te gaan. Er is hier altijd genoeg om over te praten. En het staat nu duidelijk op papier( lees: op het web!).

Wie er anders over denkt, heeft uiteraard mijn zegen: dat kan hier en in dit land! Heerlijk!!

Laatst bewerkt:
Ik ga nu 2 voorbeelden geven (puur om inzicht te geven van wat er aan de hand is):
Voorbeeld 1:
We nemen 1.000 personen. Hiervan hebben 700 personen een baan, 150 personen pensioen en 50 personen een uitkering. De overige 100 personen gaan nog naar school. Van de 1.000 personen zijn er dus 900 met een inkomen.
Die 700 personen bekostigen dus de inkomens voor 900 personen. Laten we het gemiddelde netto inkomen op €1.800,00 per maand houden in dit voorbeeld.
€1.800,00 maal 900 personen = €1.620.000,00 wat door 700 werkende bekostigt dient te worden, €2.314,29 per persoon dus. Laten we dit nu het bruto salaris noemen, aangezien ze hier netto ook €1.800,00 aan over houden. Ze betalen dus €514,29 per persoon aan belasting zodat iedereen hetzelfde inkomen heeft.

Voorbeeld 2:
We nemen weer 1.000 personen. Echter hebben door de vergrijzing nu 250 personen een pensioen. Door de automatisering en crisis zijn er 75 personen met een uitkering. Er gaan in dit voorbeeld nog steeds 100 personen naar school.
Dit komt nu neer op 575 personen die dit moeten bekostigen. We gaan dit voorbeeld nu opsplitsen in 2a en 2b.
2a: Iedereen krijgt weer €1.800,00 netto
2b: De werkenden verdienen weer €2.314,29 bruto

2a: De eerder genoemde €1.620.000,00 word nu door 575 werkenden bekostigd in plaats van 700 werkenden. Dit is nu €2.817,39 bruto per werkende. Per werkende word er dus €1.017,39 aan belasting afgedragen om alles te kunnen bekostigen. De prijs van de arbeid is dus behoorlijk toegenomen. Alles is dus duurder geworden.

2b: De 575 werkenden hebben weer ieder €2.314,29 per maand, wat in totaal neer komt op €1.478,57 netto voor ieder van die 900 personen. In dit geval zijn de prijzen niet gestegen, maar gaat bij iedereen de inkomsten omlaag.

Nu zijn boven genoemde voorbeelden gebaseerd op gelijk loon voor iedereen. In werkelijkheid heeft iedereen een ander bedrag te besteden en krijgt de 1 wel subsidie en de ander niet.

Een ander punt in de politiek zijn de verschillende belastingstarieven. Waarom moet Jan met de pet relatief veel belasting betalen en de grote multinational relatief weinig?
We hebben in Nederland verschillende vastgestelde belasting tarieven, afhankelijk van de inkomens. Dit zijn forse percentages, terwijl de grote multinationals maar een klein percentage af dragen.
De reden hiervoor is heel simpel:
- Om bepaalde voorzieningen te kunnen treffen (en een buffer op te kunnen bouwen voor mindere tijden) moet er belasting afgedragen worden. De grote multinationals zorgen voor veel werkgelegenheid, dus die moeten we wel binnen zien te houden. Om te voorkomen dat ze naar een ander land vertrekken mogen ze dus van een lager belastingstarief genieten. Want als deze bedrijven naar het buitenland zouden gaan komen er hier meer mensen op straat te staan. En de kosten moeten dan door minder werkenden worden opgehoest. Indirect zorgen ze met hun lage tarief dus dat wij niet nog meer moeten betalen.
Wat ons eigen tarief betreft: we kunnen (mits we maar 1 werkgever hebben) van een zogenaamde heffingskorting gebruik maken. Hierdoor betalen we toch weer minder dan het vastgestelde tarief.

Uiteraard is het geheel een stuk complexer, maar deze post geeft hopelijk weer een stukje opheldering.

Waarom is de belastingdienst al zodanig gedevalueerd dat grote bedrijven weten dat ze een kans van 1:500 hebben om 1x in de veertig jaar gecontroleerd worden.
En waarom gaan ZZP'ers wel extra in de gaten gehouden worden door die dezelfde belastingdienst?
De belastingdienst is de enigste inkomstenbron van de overheid en het jaarlijks belasting gat in Nederland bedraagt ergens tussen 10 en 30 miljard euro of is inmiddels nog groter geworden.

Deze cijfers zijn mij niet zo bekend. Wel weet ik dat een BV elk jaar de jaarrekeningen in moeten dienen. Mogelijk valt hier uit op te maken of een bedrijf zich verdacht maakt of niet. Zo ken ik hier in het dorp een bedrijf (b.v.) met een geschatte jaaromzet van meer dan €1.500.000,00 die al vaker een controle heeft gehad. Ook ken ik ZZP-ers (officiëel eenmanszaak) die nog nooit een controle hebben gehad. Volgens mijn boekhouder kan je zo'n controle op jezelf af roepen door elk bonnetje te declareren. Zodra de verhouding tussen de omzet en de te declareren bedragen niet (lijken te) kloppen wek je vanzelf de interesse bij de belastingdienst. Een boekhouder die zichzelf probeert te bewijzen zal proberen het onderste uit te kan te halen door zoveel mogelijk te declareren terwijl de goede boekhouder veilig probeert te declareren.

Stel dat het belastinggat door het niet controleren van de echt grote jongens een 30 miljard aan gemiste inkomsten is en stel dat dat bedrag wel extra binnengehaald kan worden - wat zou dat dan voor Nederland betekenen - 30 miljard extra?

30 miljard is serieus geld. Ik vrees dat hiervan een behoorlijk deel door "Brussel" opgeëist zal gaan worden.
Begrijp mij niet verkeerd, de grote jongens mogen van mij best strenger gecontroleerd worden. Zolang ze maar wel hier aan het economisch verkeer blijven deelnemen.

En daar roer precies het grootste probleem aller tijden in oude wereld aan.
De EU is TopDown organisatie geworden die het de leidinggevenden op superpluche te zitten mogelijk heeft gemaakt.
Het hoofd van de dagelijkse leiding heeft achterkamer gesprekken met George Soros.
Van democratie in de EU is geen enkele sprake meer, het parlement heeft minder rechten dan de de voormalige Doema in de Sowjet Unie.
En nu wil diezelfde top de EU militariseren om de eenheid en de Euro te redden!

Het wordt tijd om daadwerkelijk te overwegen de EU te verlaten en weer eigen baas te worden over de monetaire politiek met een sterke eigen munt.
Zonder bang te zijn dat er weer extra geld naar de EU moet omdat de parlementsleden en dito de commisieleden recht op een te riant salaris hebben en ook nog met heel veel veel extra mogelijkheden om de inkomsten nog verder op te schroeven.

Rotterdam heeft in de toekomst ook een rol in de Nieuwe Zijderoute waarmee Rusland en China bezig zijn.
Daar ligt eerder de toekomst voor Nederland dan in de EU.

Ik denk dat als Nederland uit de EU stapt dat de infrastructuur rondom Antwerpen drastisch word verbetert om vervolgens de poort van Europa te worden.
Het mooiste zal zijn als de gehele EU zou ophouden met bestaan.

Treedt Nederland als zelfstandige natie in het economische pact van zelfstandige staten dat thans steeds groter wordt, dan zal de positie van Rotterdam niet door Antwerpen aangetast worden.

Ik denk ook dat de infrastructuur van Rotterdam beter is dan die van Antwerpen benevens de betere bereikbaarheid.

Zijn salaris gaat wel omhoog terwijl de Oranjes tot de rijksten der aarde behoren.
Maar hij is net zoals zijn voorgangers ceremonieel monarch en heeft dus weinig in te brengen.
dat Willem-Alexander weinig in te brengen heeft, is zijn eigen wens, dus hij vind het niet belangrijk ergens een stempel op te drukken of om te zeggen zo wil ik het hebben gedaan regel het maar, en oranjes schijnen zelf zo'n 5 miljard euro aan contanten te hebben en dan nog de nodige aandelen in diversen.

Terug
Bovenaan Onderaan