Port-Liner bouwt 11 volledig elektrische binnenvaartschepen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 5
  • Weergaven 747

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
36.408
Waarderingsscore
7.052
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
port-liner-elektrisch-binnenvaartship-foto-omega-architects.jpg


Het Nederlandse bedrijf Port-Liner ontvangt 7 miljoen euro subsidie van de EU voor de ontwikkeling van 11 volledig elektrisch aangedreven binnenvaartschepen voor de vaart tussen Nederland en België. De schepen worden gebouwd door Asto Shipyard. Naar verwachting wordt het eerste schip in augustus 2018 opgeleverd. Het eerste schip wordt getest door logistiek dienstverlener GVT in Tilburg. In 2019 moeten de 10 andere schepen operationeel zijn.

Er worden 5 binnenvaartschepen gebouwd van 52 meter lang en 6 binnenvaartschepen van 110 meter lang. De kleinere gaan ingezet worden tussen Budel (aan de Belgisch-Nederlandse grens) en de Antwerpse haven en de grotere tussen de havens van Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en Duisburg. Alle schepen zijn al verhuurd aan grote verladers, logistiek dienstverleners en grote containerrederijen.

Laadruimte 8% groter zonder machinekamer
De kleine schepen zijn geschikt om op alle Kempense kanalen in België te varen. Deze kunnen 15 uur varen op een E-powerbox ter grootte van een 20 voet ISO-container. Omdat elektromotoren geen machinekamer nodig hebben, is de laadruimte 8% groter dan die van vergelijkbare schepen, zo meldt .

35 uur varen en opladen in 4 uur
De zes grote elektrische binnenvaartschepen zijn elk 110 meter lang en 11,4 meter breed. Dit schip kan 270 containers aan boord nemen. Elk schip heeft vier E-powerboxen aan boord, om 35 uur te varen. Bij aankomst op de containerterminal kunnen de batterijen worden gewisseld, of worden opgeladen wat vier uur duurt.

Voorbereid op onbemand varen
De schepen hebben Lloyd’s-certificering en voldoen aan de ADN-eisen. De schepen zijn ook voorbereid op onbemand varen.

82,8 miljoen subsidie van EU voor infrastructuurprojecten
De EU heeft in totaal 82,8 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor infrastructuurprojecten. 32 miljoen voor spoorbeveiligingssysteem op de verbinding Rotterdam – Genua, 11 miljoen modernisering van het Twentekanaal en de binnenhavens van Hengelo en Almelo, 3,3 miljoen voor de RET voor oplaadstations voor elektrische bussen en de 7 miljoen voor elektrisch aangedreven binnenvaartschepen.

BRON
 
Op bndestem.nl hebben ze de bijnaam "Tesla schepen" gekregen.
Ik ben benieuwd wanneer ze hier in de haven (industrie terrein Moerdijk) gaan komen.
 
Ik denk dat het een goed begin is en een goede poging tot schonere wateren, ik wens ze veel succes, vraag mij wel af wanneer er het eerste elektrische lijnvliegtuig gaat komen....

Als ze werken zouden ze tevens ook alle rijnaken moeten gaan vervangen voor dit type boot....
 
Laatst bewerkt:
ben benieuwd wanneer dit soort boten over het Twente kanaal varen....
 
Dit zouden ze in RTL7 Transportwereld moeten laten zien misschien verkoepn ze er dan wel meer......
 
Terug
Bovenaan Onderaan