poging pincode bij opstarten te verwijderen

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W11pro
AV
MBAM en Windows
Hoewel het intikken een kleine moeite is bij opstart W11 probeer ik (nog eens) dat uit te schakelen via accounts en via dit scherm:

663787ee70f74-No.002.jpg

maar dat desbetreffende venstertje is grijs. Of kan zoiets alleen maar met een ander (nieuw) account?

ik heb het niet echt helemaal gelezen, maar je wordt er wel wijzer van, misschien lost het zelf je probleem op ....
waarschijnlijk heb je zelfs 'EasyUS partition master' niet nodig ....
lees het maar es rustig door.

??? Mist hier iets @Hana want je tekst slaat nergens op c.q. onbegrijpelijk.
Wat heb je niet helemaal gelezen en wat heeft dit met EaseUs partition master te maken? Of is er per ongeluk een reply onder het verkeerde topic gekomen (c.q. iets raars met forum gebeurt)?

Of kan zoiets alleen maar met een ander (nieuw) account?
Kijk eens onder die optie "beveiligingssleutel", als het goed is staat daar nog een optie waarschijnlijk iets als "aanvullende instellingen" of zo.
Schakel 'Aanmelding met Windows Hello vereisen voor Microsoft-accounts' uit. Volg dan verder wat er gebeurt.
Daarna kun je de pincode verwijderen.

methode BlackTiger werkte in zoverre wel en niet dat ik nu met mijn wachtwoord voor Microsoftaccopunt moest opstarten. Ik duik er nog even in.
even later: ik meende het invoeren van wachtwoord óók verwijderd te hebben:
66387e8a1615a-No.001.jpg

maar bij herstart wordt daar wel om gevraagd.

En weer even later:
vervolgens een (ouderwets) systeemherstel gedaan. Dat ging vlot, waarna bij herstart wel weer MS-wachtwoord gevraagd werd (in een wit venster, zoals je wel ziet bij een verse installatie) , daarna de mogelijkheid (=verplichting) pincode aan te maken. Dat heb ik toen maar gedaan, en zijn we weer terug naar af. Het betreft hier trouwens een ssd die ik niet regelmatig gebruik, maar als reserve achter de hand houd.

Laatst bewerkt:
Ja systeemherstel gaat niet helpen, dat gaat je alleen maar weer terug zetten naar de huidige situatie.

Dat screenshot wat je laat zien met "Mijn aanmeldingsgegevs gebruiken om het instellen automatisch te voltooien" staat wel uit maar dat is NIET de optie die ik bedoelde.

Kijk even op de link van @Hana, en daar dan wat naar beneden schrollen dan zie je de opties ook staan.
Of gebruik deze link, zelfde site als @Hana maar deze is wat directer en geeft meerdere mogelijkheden om die pincode te verwijderen.

Maak anders eens een nieuwe gebruiker aan (administrator) met een lokaal account (zonder wachtwoord) dus zonder te moeten inloggen met een MS (of ander) account. Als dit gelukt is kan je later het "oude" account gewoon verwijderen.

Het lukt allemaal nog niet: op bureaublad krijg ik dit:
6639d4811983e-No.001.jpg

en verdere pogingen hooguit dit:
6639d4d6e7996-No.002.jpg

maar verder krijg ik niets voor elkaar als ik op "beginnen" klik.

Het lukt allemaal nog niet: op bureaublad krijg ik dit:
Wat moet je daarmee? Niemand heeft gezegd dat je iets installeren moest. En zeer zeker dit niet.
Want hiermee kun je partities verwijderen en zo, dat heb je helemaal niet nodig.
Ik zou dat z.s.m. weer fijn de-installeren.

:unsure: Conclusie, wat ik hier lees, is een goedwerkend systeem, compleet vernagelen.
Als iets goed loopt, blijf er dan van af :cool:

De adviseurs en lezers hoeven zich niet ongerust te maken. Lees ook post # 5 nog eens, en die "bw free installer" was afkomstig van een link die mij aangereikt werd. En er is ook niets vernacheld op deze reserve-ssd.

Gebruik Windows-toets+I-toets om de app Instellingen te openen. Daar kies je Accounts in de linkerzijbalk en kun je rechts de Aanmeldingsopties selecteren. Hier zie je vier manieren om je aan te melden, waaronder Pincode. Als je op deze optie klikt, kun je onder andere de pincode wijzigen. Daaronder staat de optie: Deze aanmeldingsoptie verwijderen. Klik op de knop Verwijderen en bevestig je keuze. Daarna moet je het wachtwoord van je Microsoft-account typen en op OK klikken.

Lukt het hiermee nog niet doe dan het volgende?

in sommige gevallen is het niet mogelijk om de knop Verwijderen aan te klikken. Dat komt dan omdat de Hello-aanmelding is ingeschakeld die de gebruiker dwingt om de pincode te gebruiken. Vanuit veiligheidsoverwegingen valt hier wat voor te zeggen, maar als je er zeker van bent dat je de pincode kwijt wilt, dan moet je de Windows Hello-aanmeldingsvereiste eerst uitschakelen. Weer ga je naar Accounts / Aanmeldingsopties en nu kijk je bij Extra instellingen. Na de tekst ‘Uit veiligheidsoverwegingen Windows-aanmelding alleen toestaan voor Microsoft-accounts op dit apparaat (aanbevolen)’ zet je de schakelaar uit. Sluit nu de instellingen en open die opnieuw. Vervolgens zul je zien dat je voortaan bij de Aanmeldingsopties een actieve knop hebt om de pincode te verwijderen.
..............................................................................................................................................................................
ps:blijkbaar zo dat toch moeten lukken, wat ze hier schreven bericht #2 https://nl.easeus.com/schijfbeheer/hoe-windows-pin-te-verwijderen.html

Werkt niet. Het verwijderd alleen de pincode als inloggen optie. Je moet dan nog steeds inloggen met een wachtwoord.

klopt: had dit al eerder gedaan (en gemeld dacht ik). Nu weer gedaan en moet inloggen met wachtwoord. Daar had ik ooit een tikfout in gemaakt en die moet ik dus niet vergeten. En dat was het moment dat ik systeemherstel deed: zie mijn post # 5 en commentaar Black Tiger. Ook kreeg ik zéér ingewikkelde YouTube filmpjes aangereikt van met zwaar Indiaas of Pakistaans Engels accent, dat werkt ook niet prettig.

jawel, maar mogelijk door onhandigheid niet gelukt. Bij invoeren van mijn emailadres de mededeling dat dit al bekend was. Bij invoerenvan ander (alias-)emailadres kon ik geen nieuw account vinden. Ik kan/zal het nog eens proberen.

Je gaat naar instellingen ... accounts ... aan de rechterkant klik je op andere gebruikers ... andere gebruiker toevoegen "account toevoegen". In het volgende scherm kies je de blauwe tekst "ik beschik niet over de aanmeldgegevens van deze persoon". Volgend scherm: Gebruiker zonder Microsoft-account toevoegen. Vervolgens kan je je naam invullen en wachtwoord blanco laten. Volgende .... en account is aangemaakt.
Nu klik je op het nieuwe account en kies voor "accounttype wijzigen". Wijzig daar "standaardgebruiker" naar "Administrator". Herstart je pc en switch eens naar het nieuwe account.

Het probleem is dat je het verkeerde vraagt. De pincode is namelijk niet het probleem. Het probleem is dat hij om een wachtwoord vraagt. Dat je ook via een pincode kan inloggen is hier irrelevant.

Mocht je het wachtwoord willen aanpassen, vanwege de typfout: Druk tegelijk op CTRL+ALT+DELETE. Kies daar op wachtwoord veranderen. Typ het oude en nieuwe wachtwoord in en sla dat op. Doe dit voor je automatisch inloggen aanzet.

Wat je daarvoor moet gebruiken is een tooltje dat 'netplwiz' heet.

Druk op je windows toets + R. Dan krijg je een uitvoeren venster.
Typ daar netplwiz en druk op enter.

Je krijgt dan onderstaande venster:
wachtwoord.png

Als je daar niet de optie "Gebruikers moeten een gebruiksnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken. " ziet (zeer waarschijnlijk) Da sluit je het venster.

Dan moet je namelijk een registerinstelling aanpassen.

De register key die je moet aanpassen is: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\PasswordLess\Device
En dan de value DevicePasswordLessBuildVersion van 2 in een 0 veranderen.

Om het makkelijk te maken heb ik even de registeraanpassing in een bestandje gezet:
Rechtsklik het volgende linkje en kies opslaan: https://fotostek.nl/zooi/Wachtwoord.reg
Dubbelklik het opgeslagen bestandje en bevestig dat je het wil importeren.

Daarna open je weer netplwiz. (Windows+ R toets) Nu zal je wel dat vinkje zien en kan je het vinkje bij "Gebruikers moeten een gebruiksnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken. " weghalen.

Selecteer de gebruiker waarmee je automatisch wil inloggen.
Klik op 'OK'
Nu kan je het wachtwoord van dat account invoeren.
Als je dat gedaan hebt, dan zal hij de volgende keer geen wachtwoord meer vragen.

Dan zie ik dit:
663b4505b4288-No.001.jpg

en vervolgens:
663b457d1f64b-No.003.jpg

Klikken op bovenste (eigen) email doet niks; bij klikken op pop/Imap moet ik weer een wachtwoord invullen. Kennelijk toch (weer) een verkeerde afslag genomen.Zoals ik al schreef in # 17: onhandigheid?

tja, nadat dit was ingevoerd zie ik nu pas de post van Enigma 147. Ga dit nu bestuderen.

Terug
Bovenaan Onderaan