Opgelost Poging ondernemen mijn phpbb forum te upgraden van 3.3.7 naar 3.3.8

Zorinhendrik

PCS Lid
Lid geworden
17 apr 2018
Waarderingsscore
52
Punten
63
Leeftijd
59
OS
Zorin OS 16 Core
AV
Geen
FW
Gufw Firewal
Hoi, we zijn alweer een hele poos verder sinds ik hier nog geweest ben.
Nu ben ik hier terug omdat ik vergeet hoe het moet als er een lange tijd tussen zit.

Ik heb het forum Zorin versie phpbb 3.3.7 en er is een Nederlandstalige download beschikbaar om te updaten naar phpbb 3.3.8
Kan ik hier vernemen wat ik stap voor stap moet doen om te updaten?
Ik bedoel ook het back-uppen van mijn forum en de database.
Mijn hosting is Vimexx

pinokio

PCS Lid
Lid geworden
11 mrt 2022
Waarderingsscore
124
Punten
53
OS
windows11
AV
macfee internet security
FW
macfee firewall
phpbb updaten

1 download de update map van phpbb en pak die uit, deze mappen verwijderen in het pakket 1)config.php 2)images 3)store 4)files
2 daarna prosilver als standaard stijl zetten en een backup maken en de forum offline zetten, en schakel liefst de extensies uit.
3 verwijder de mappen vendor en cache uit de root (public-html) in ftp
4 upload de resterende mappen van het pakket naar public-html (van het phpbb pakket)
5 ga naar beheerspaneel typ in de url balk https://....................................be/install (je domeinnaam en achter be/install en klik op dat pijltje rechts
6 voltooi de update (data)
7 ga naar ftp en hernoem/ verwijder de install map
8 zet de forum online en schakel de extensies in
9 maak weer een backup na de update
10 klaar

Laatst bewerkt:

pinokio

PCS Lid
Lid geworden
11 mrt 2022
Waarderingsscore
124
Punten
53
OS
windows11
AV
macfee internet security
FW
macfee firewall
Als je de data heb geupdate staat deze in groen, wilt zeggen dat deze gelukt is,in die tekst ga je zien staan,vermoed in wit een link daar kan je op klikken en vandaar uit kan je de vg ext inschakelen, ps in de gedeelte van data update hoef je niets te veranderen gewoon klikken op updaten. en volg gewoon de richtlijnen hierboven.Ik doe deze update op deze manier en heb nooit problemen mee gehad.
voor ik het vergeet als je de resterende mappen van 3.3.8 upload krijg je eerst een melding (wil je alles overschrijven vink deze dan aan) veel succes

Er zijn nog andere manieren hoe je de versie kan uploaden, dat hoor je dan wel van anderen? maar zo ga ik te werk bij mijn 2 site,s en met succes.

Zorinhendrik

PCS Lid
Lid geworden
17 apr 2018
Waarderingsscore
52
Punten
63
Leeftijd
59
OS
Zorin OS 16 Core
AV
Geen
FW
Gufw Firewal
Er zijn nog een paar puntjes die niet duidelijk zijn voor mij:

• Download ik de nieuwe volledige update of de automatische update?
  • Hoe maak ik een back-up in het acp (beheerdersoverzicht)?
  • Als ik van de database in het acp een back-up maak, waar gaat dan dat bestand heen?
  • Moet ik niet in het direct admin op mijn hosting een back-up maken van de database en van het forum?

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.261
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
Microsoft Defender + Malwarebytes Exploit
FW
Windows Firewal
Dat vermoeden had ik al, mede omdat er zo'n groot verschil is ontstaan met het uitbrengen van
van de Nederlandse phpBB 3.3.8 in vergelijking met de oorspronkelijke versie.
Het heeft meerdan een maand geduurd, eer de nederlandse versie beschikbaar kwam.

pinokio

PCS Lid
Lid geworden
11 mrt 2022
Waarderingsscore
124
Punten
53
OS
windows11
AV
macfee internet security
FW
macfee firewall
Eindelijk dat phpbb.nl na meer dan een maand het op hun site hebben gezet,terwijl je bij com dat al veel vroeger kon.
wat de taal betreft aangezien je taal in de versie 3.3.7 al nl is zal dit tijdens het uploaden niet veranderen.
Wat de automatische updater betreft, inderdaad abraham @blacktiger ken er wel veel van, maar velen raden die echter af en dit gezegd zijnde door kenners.
ik neem altijd de volledige backup @Zorinhendrik en nooit heb ik er problemen mee gehad.Wel eens met de automatische die ik destijds door een ander liet uitvoeren?Bestanden waren niet compleet dus maar een halve website.
vimexx maakt alle dagen backups van je website,dus je kan altijd weerkeren, in je acp kan je zowel een volledige backup maken en ook enkel en alleen van de data?Die je trouwens kan backuppen in je server bij vimexx.
Backup maken kan via beheerspaneel/onderhoud/backup.
Als je een backup maakt en van je data vind je weer in je server hoor, of voor terugzetten beheerspaneel/onderhoud/herstellen.

Black Tiger

PCS Lid
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
1.483
Punten
388
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
  • Download ik de nieuwe volledige update of de automatische update?
  • Hoe maak ik een back-up in het acp (beheerdersoverzicht)?
  • Als ik van de database in het acp een back-up maak, waar gaat dan dat bestand heen?
  • Moet ik niet in het direct admin op mijn hosting een back-up maken van de database en van het forum?
1.) De volledige update.
2.) Ja dat vind ik wat slecht bij Vimexx, ik zou een DA update maken maar die optie schijnt daar pleitmans te zijn. Je kunt via phpmyadmin een backup maken.
3.) Er is in backup functie binnen het ACP, maar die heb ik nooit gebruikt. Als je in het ACP een backup maakt gaat ie naar de /store/ directory in je forum directory.
4.) Als dat kan wel.

Als je wit kan ik 't forum ook een keer voor je updaten, maar beter is dat je het zelf leert, de procedure van Pinokio klopt.

P.s. Ik doe inderdaad vaker de automatische backup, maar het is beter om dat aan ervaren personen over te laten voor als het mis gaat. Daarom wordt ook geadviseerd om de volledige methode te gebruiken.

Laatst bewerkt:

pinokio

PCS Lid
Lid geworden
11 mrt 2022
Waarderingsscore
124
Punten
53
OS
windows11
AV
macfee internet security
FW
macfee firewall
Die backup die je maakt in acp werkt,voor je de update doet maak een backup aan, na de update maak je er nog eentje aan.
Je mag en kan een backup maken van je database, maar is niet nodig,want je database word gewoon bijgewerkt dus geupdate, en volgens mij word daar niet veel aan gewijzigd enkel wat nodig is.

Zorinhendrik

PCS Lid
Lid geworden
17 apr 2018
Waarderingsscore
52
Punten
63
Leeftijd
59
OS
Zorin OS 16 Core
AV
Geen
FW
Gufw Firewal
Ben aan de slag gegaan met de richtlijnen van bericht #2
duim maar en wens me veel courage en moed en heel veel succes

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.261
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Windows Firewal
@Zorinhendrik - ben erg benieuwd of het jou inderdaad zal lukken.

In een ver verleden deed ik het ook op die manier en waarom je dan tijden de upgrade nog weer nieuwere bestanden moet downloaden en installeren, die onlogica heb ik nooit begrepen.
Daarom dat ik alweer jaren het op een andere manier doe.

pinokio

PCS Lid
Lid geworden
11 mrt 2022
Waarderingsscore
124
Punten
53
OS
windows11
AV
macfee internet security
FW
macfee firewall
waarom zou het bij hem niet lukken en bij mij wel,ben ik dan een uitzondering ofzo?
Als ik het in mijn ogen bezie dan dien je geen enkele map in de versie te verwijderen,aangezien je na het kiezen van de upload een melding krijgt, waar je kan aanvinken wat je zelf wenst, bv bestanden vernieuwen indien ze nieuwer zijn? Als ze niet nieuwer zijn worden die mappen niet gewijzigd,maar phpbb stelt dit voor, dan volgen we maar hun regels toch?

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.261
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Windows Firewal

pinokio

PCS Lid
Lid geworden
11 mrt 2022
Waarderingsscore
124
Punten
53
OS
windows11
AV
macfee internet security
FW
macfee firewall
Inderdaad abraham klopt maar de laatste 4 versie,s niet meer deed ik zelf, en heb 2 website,s die ik onlangs zelf heb gedaan op dezelfde manier en geen problemen gehad.En ik had 2 goede leermeesters die me bijstonden met raad en daad.
waar ik veel van geleerd heb,natuurlijk voor hendrick is dit de eerste keer waar hij door moet gaan, en zal hem wel lukken.
en natuurlijk heb dat ook gelezen de eene schrijft het zo en de andere anders, dat je in den duur begint te twijfelen hoe het moet?
Dus het geen mijn leermeester me heeft geleerd doe ik het op die manier en werkt perfect, ik schakel zelfs de extensies niet uit, en dan nog heb ik geen problemen, maar er moet maar eentje bijzitten die niet goed is en dat kan de update in de war brengen, daarom dat ik in alle veiligheid zeg om de extensies uit te zetten, en dan die een voor een weer in te schakelen.

Zorinhendrik

PCS Lid
Lid geworden
17 apr 2018
Waarderingsscore
52
Punten
63
Leeftijd
59
OS
Zorin OS 16 Core
AV
Geen
FW
Gufw Firewal
Toen ik naar de https://zorin-os-nederlands-en-andere-distros.be/install ging en de installatie ingang zette kreeg ik de melding dat er geen installatie bestanden voorradig waren en de vraag of ik alleen de database wil updaten.
Ik heb dat dan maar gedaan en blijkbaar is alles gelukt.
De forum versie is nu groen 3.3.8

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.261
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Windows Firewal
Mooi, fijn om te weten ook, dat het mogelijk is, dat er geen nieuwe installatiebestanden moeten worden gedownload.
Dan zal ik de volgende dit ook eens testen!
Ik zal deze discusie op Opgelost zetten.

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.261
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Windows Firewal
Ik lees op phpBB.com het volgende over de geavanceerde upgrade:

Geavanceerde update (Geavanceerde gebruikers)

Deze updatemethode moet alleen worden gebruikt voor installaties met wijzigingen aan de
kernbestanden van phpBB. Als je gewoon Extensies of aangepaste stijlen gebruikt en de
kernbestanden niet hebt gewijzigd, gebruik dan de Full Package update.

Deze update is hernoemd van Automatic Update naar Advanced Update om duidelijker aan
te geven dat deze alleen gebruikt dient te worden door gevorderde gebruikers.

Dit pakket detecteert gewijzigde bestanden en voegt indien nodig wijzigingen samen.
Aangezien dit type update problemen kan veroorzaken tijdens het upgraden, wordt het niet
aanbevolen om het te gebruiken voor updates en/of upgrades.

Er zijn een aantal geavanceerde update bestanden beschikbaar en u moet degene kiezen die
overeenkomt met de versie van het bord dat u op dit moment gebruikt. Bijvoorbeeld, als uw
huidige versie 3.3.0 is en u wilt updaten naar 3.3.1, dan heeft u het phpBB-3.3.0_to_3.3.1.zip/tar.bz2 bestand nodig.

1. Maak een backup van de originele bestanden
  2. Maak een backup van de database
    1. Voer lokaal de volgende stappen uit:
    2. Download het phpBB 3.3 Advanced Update-archief
    3. Pak de install/ map uit
  3. Pak de map vendor/ uit
  4. Verwijder op uw webserver de map vendor/
  5. Upload de map install/
  6. Upload de vendor/ directory
  7. Start het updateprogramma:

Tip

Voor grote forums kan je de databank updaten via de commandoregel in plaats van een webbrowser te gebruiken.
Voer vanuit de root van je forum het volgende commando uit: php ./bin/phpbbcli.php db:migrate --safe-mode

1. Ga met je webbrowser naar /install in de root van je forum (bijv. http://www.example.com/yourforum/install).
  2. Klik op het tabblad Update
  3. Klik op Bijwerken
  4. Selecteer "Bestandssysteem en database bijwerken" en klik op Verzenden
  5. Afhankelijk van het bestandseigendom zijn er verschillende opties beschikbaar om deze update uit te voeren:
    1. Download gewijzigde bestanden in een archief: Dit zal een archief genereren met alle bijgewerkte bestanden. Na het downloaden uploadt u de inhoud naar de server.
    2. Bestanden bijwerken via FTP (Automatisch): U verstrekt FTP-referenties en bestandspaden zodat de server de bestanden ter plaatse kan FTP'en.
    3. Bestanden bijwerken via directe toegang (Automatisch): Als de webserver schrijfrechten heeft, kan de updater de wijzigingen rechtstreeks naar de bestanden schrijven
  6. Als er conflicten zijn, wordt u gevraagd deze op te lossen.
  7. Klik op Bestanden bijwerken
  8. Klik op "Doorgaan met updateproces" om de database bij te werken
  9. Verwijder de install/ directory op de server

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

pinokio

PCS Lid
Lid geworden
11 mrt 2022
Waarderingsscore
124
Punten
53
OS
windows11
AV
macfee internet security
FW
macfee firewall
Dan heb je de resterende mappen niet geupload naar je root?Want als ik te juist naar je website ging zag ik geen forumoverzicht maar wel de opgevraagde pagina is niet gevonden?Na vernieuwen was deze wel zichtbaar.
dus dan heb je enkel je de database geupdate, en geen mappen? ik hoop dat je hierdoor geen problemen krijgt?
Dus abraham weeral iets nieuws op een andere manier?

Bovenaan Onderaan