Personen registratie: Acces of Excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 19
  • Weergaven 1085

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.083
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM & Eset Online
FW
Windows Firewall
Ik heb verleden jaar een Excel document aangemaakt om die personen te registreren die bij ons aan een activiteit deelnemen.

Ook al had ik het "hoofd" beveiligd tegen veranderingen, die beveiliging is uitgeschakeld door de diverse deelnemers die dat bestand hebben aangevuld.
Ook is zoeken uitgeschakeld en merk ik dat 2016, 2017 en 2018 registraties nu door elkaar staan.
Opgemerkt zij, dat op geen enkel moment mij heeft nagevraagd hoe een en ander anders te doen.

Ik vraag mij af of het niet makkelijker gaat middels Acces.
Want ik denk dan dat gegevens veel makkelijker gevonden kunnen worden........

Zonder een voorbeeld bestand te zien.
Ik zou zeggen a

Ik had blijkbaar iets fout gedaan.
Zonder een voorbeeld bestand te zien.
Ik zou zeggen access is beter geschikt om personen te registreren maar in vergelijking zijn er heel weinig die met acces kunnen, durven werken.
Betreft dit een sportclub,vereniging of dergelijke (niet beroepsmatig) zou ik opteren om een excelbestand te maken met een userform waarbij ik het blad die dienst doet als database verberg (xlSheetVeryHidden) en de vba beveilig met een paswoord. Het is dan toch een stuk moeilijker om de beveiliging te omzeilen en de zaken door elkaar te gooien. Is het beroepsmatig en heb je de mogelijkheid om access te splitsen in een frontend en backend waar frontend (invulformulieren) op de pc van de deelnemers staat en backend (database) op de server staat is weer een ander verhaal. Het zoeken in access en excel zal weinig verschil maken.
Post anders eens een vb bestand (zonder gevoelige info(, als ik maar weet welke invulvelden je gebruikt vb Naam, voornaam, postcode, geboortedatum,etc ...) dan maak ik er wel iets van.

Het maakt in feite helemaal niets uit. Ik zou zeggen Excel, B dus.
Eenvoudigweg omdat je dan geen database hoeft aan te maken en het veel eenvoudiger is om rijen te benoemen.
Zoeken is hetzelfde.

De VBA beveiliging is weer een stapje beter dan het standaard wachtwoord neem ik aan (zowel van access alsook excel eenvoudig en snel te kraken). Als Dotchiejack je wilt helpen met die VBA lijkt Excel, mede gezien de opties die ook hij noemt, een betere keuze.

Ik zal kijken of ik morgen de tijd heb het origineel door mij gemaakte bestand kan uploaden (moet 's ochtends naar Noord en moet om 12 uur terug ijn in Oost om dan door te gaan naar weer een andere vestiging, voor een vergadering in verband met hoe de AVG-wet ompicatie verwezenlijkt dient te worden.
Uiterlijk dus vrijdagochtend upload ik het Excel bestand.

Als bijlage een maagdelijk bestand.

In bijlage.
Ik heb de tabbladen verborgen met een heel origineel paswoord: piep:p
Je hoeft die tabbladen niet te verbergen, je mag,kan.
Als er vragen zijn dan hoor ik wel.
In je voorbeeld zag ik dat jullie nogal van blauw houden.:grinning:

Als ik het bestand open dan verschijnt er een kleine afbeeld linksboven in het venster en meer niet.
Dus ik heb geen flauw idee hoe dit te ontsluiten?

Alt-tekst ontbreekt
Cmd1 (Cover) is de melding na op Problemen controleren geklik te hebben.

Wat gebeurt er als je daarop klikt? (als de pointer verandert in een pen).

Ik vermoed dat ik VBA moet inschakelen - Excel 2013

Klopt, idd VBA moet ingeschakeld zijn. Excel 2013 zou geen probleem mogen zijn.

Is nu ingeschakeld en nog komt de foutmelding!

Private Sub Cmd1_Click()
regfrm.Show
End Sub

Klik ik op de afbeelding, er gebeurt gewoon niks, alleen de afbeeldingsachtergrond wordt daarbij gefixeerd.

Dit komt omdat je die gedownload hebt, deze foutmelding zou normaal gezien maar een keer mogen voorkomen.
Let wel als je het bestand veplaatst naar een nieuwe locatie (vb van Downloads naar documenten) krijg je opnieuw éénmalig een foutmelding.

Staat nu in een erkende map, maar dat maakt niks uit.
Ik kan op de afbeelding klikken en klikken - er verschijnt niks.

Bestand downloaden en ergens op een gewenste plaats zetten. (uiteraard uitpakken, zip bestandje)
en dan 2 maal klikken, dan zou het moeten werken.
Bekijk bijlage 823
Bekijk bijlage 824
(niet op de kleur letten, ik gebruik een grijze versie van excel.)

Laat maar eventjes zo, net mijn vrouw laten proberen, ze heeft hetzelfde probleem.

Oké - dan wacht ik wel.
Moet ook nog boodschappen doen!

Terug
Bovenaan Onderaan