Peiling: wie van de leden de lichte stijl gebruiken of de donkere

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 8
  • Weergaven 376

Welk stijlthema gebruik jij?

• Ik gebruik een lichte stijl.

Stemmen: 5 50,0%
  • Ik gebruik een donkere stijl.

Stemmen: 5 50,0%

• Totaal aantal stemmers
    10
  • Deze opiniepeiling zal sluiten: .

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.083
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM & Eset Online
FW
Windows Firewall
Alle stijlen op dit forum hebben zowel een lichte- als donkere stijlvariant (op een stijl na: WebMaster Blauw & Crème heeft enkel donkere stijlthema's).

Het is leuk om te weten, wie van de leden de lichte stijl gebruiken of de donkere stijl.

In een aanvullend bericht geef je desnoods aan, welke stijl jouw voorkeur heeft.

Momenteel is Default 2 donkere variant mijn gekozen stijl.

De lichte stijl ben ik gewend omdat ik die prettiger vind lezen dan de donkere. Die vertoont ook de meeste overeenkomst met alles om ons heen: kranten, boeken, schrijven op een wit vel papier.

En er is meer voor mijn keuze voor de lichte stijl: het gebruik van witte tekst op een zwarte achtergrond (dark mode dus) geeft namelijk een te hoog contrast. De vroegere tekstverwerkingscomputers hadden zo'n zwart scherm met groene of witte letters ( ik heb er zelf ook nog een gehad, en ook zo'n donkergrijs/zwart Atari SM 124 monitor die bij mij nog op zolder staat...). Was allemaal toch lastig te lezen.

Echter, met de komst van OLED dat individuele pixels aanstuurt, is alles een stuk energiezuiniger geworden (want een zwarte pixel verbruikt geen stroom. Ook is het prettig als je en bed ligt met de telefoon en geen last hebt van het verblindende licht van een lichte interface... maaaar....

Hoewel kennelijk veel mensen hier de voorkeur geven om in een donkere omgeving met een donkere interface te werken, blijkt toch uit onderzoek dat lichte teksten op een donkere achtergrond juist minder goed leesbaar zijn. Je ogen raken sneller vermoeid bij het lezen van veel tekst op een donkere achtergrond omdat de letters de neiging hebben te vervagen ten opzichte van de achtergrond.

Voor mij is de Webmaster 2 donkere stijl op dit moment het prettigste voor de ogen. :cool:🆒

Ik gebruik de Webmaster Blauw & Crème omdat die lekker rustig is voor de ogen.
Maar ik denk dat ik binnenkort de Webmaster 2 eens ga proberen want die lijkt ook wel goed zo in eerste oogopslag.

Webmaster 2 is gelijk aan Webmaster, zij het dat de headers verschillen.
Webmaster 2 is heeft een header die Johannes zo mooi vind en alweer jaren zijn favoriet is.

Ah oke. Ja die banners zijn bijna hetzelfde maar die van Webmaster 2 is inderdaad net iets mooier.
De Webmaster Blauw & Crème gebruikt ook de gewone banner die Webmaster ook heeft.

Ik schakel nu eens een paar dagen over naar een van die Webmaster 2. Eens zien hoe 't bevalt.

Ik gebruik de Donkere stijl in het groen. En dat bevalt helemaal.

Ik heb nog altijd een voorkeur voor Webmaster Blauw & Crème.

Terug
Bovenaan Onderaan