PCWelt.de: Vodafone maakt kater klant, eigenares ontvangt aanmaningsbrief

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
24.122
Reactiescore
6.329
Punten
713
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Vodafone wordt weer eens bekritiseerd om zijn verkooppraktijken. Het consumentenadviescentrum in Bremen
maakt melding van een geval waarin Vodafone tegen haar wil een nieuw contract aan een klant heeft verkocht
in een zogenaamde "huis-aan-huis transactie".
De naam van de kat van de vrouw werd ingevoerd als de naam van de klant.

Dit is hoe de consumentenbeschermers de zaak beschrijven


Een vertegenwoordiger van Vodafone bezocht de vrouw onaangekondigd in juli 2019. De vrouw was al jaren klant
bij Vodafone en was tot dusver volkomen tevreden over Vodafone. De vertegenwoordiger had een gesprek met de
vrouw over "God en de wereld, nieuwe producten van Vodafone Deutschland GmbH en natuurlijk ook over de kater
`Gysmo`, de enige huisgenoot van de consument", zo schrijven de consumentenbeschermers.
De vrouw zei in het gesprek dat ze geen interesse had in nieuwe Vodafone producten.
Daarna nam de vertegenwoordiger afscheid van de vrouw en voor de Vodafone-klant leek de zaak geregeld.

Kater Gysmo krijgt dagen later een Vodafone contract

Maar een paar dagen later kwam er volgens het consumentenadviescentrum in Bremen een pakket met apparaten
en contractdocumenten bij het huis aan. In het bijgevoegde bestek voor het volledige contract voor internet,
telefoon en TV werd een "de heer Gysmo" als klant van Vodafone Deutschland GmbH vermeld. In de daaropvolgende
maanden stuurde Vodafone prompt de rekeningen voor dit contract naar de heer Gysmo, en de overeenkomstige
bedragen werden afgeschreven van de rekening van de eigenares van de kat.

Alle pogingen van de vrouw en haar dochter om contact op te nemen met de klantendienst van Vodafone om het
contract op te zeggen en de afschrijvingen te stoppen, mislukten. Toen de vrouw vervolgens de automatische
incasso's van Vodafone Deutschland GmbH annuleerde, ontving Gysmo post van een incassobureau. Tenslotte heeft
Vodafone zelfs een gerechtelijk bevel tot betaling laten betekenen.

Consumentenadviescentrum grijpt in

In haar nood wendde de klant zich tot het consumentenadviescentrum in Bremen. Zij slaagden erin Vodafone zover
te krijgen dat het de contracten met "de heer Gysmo" annuleerde en het reeds afgeschreven geld terugbetaalde.

Het consumentenadviescentrum Bremen benadrukt: "Dieren zijn noch wettelijk noch juridisch bevoegd. In casu is er
dus geen sprake van een daadwerkelijk contract dat de vennootschap het recht geeft vorderingen in te stellen".

Update 11.50 uur: Verklaring van Vodafone

Vodafone heeft op ons verzoek gereageerd: "Wij betreuren het ten zeerste dat onze klant het slachtoffer is geworden
van een dubieuze consultant en hebben de frauduleus afgesloten contracten verwijderd, de aanmaningsprocedure
stopgezet en onze klant onze verontschuldigingen aangeboden voor de veroorzaakte kosten en problemen.
De adviseur werd vervolgens zonder opzegtermijn beëindigd. Vodafone tolereert geen fraude en we treden er streng
tegen op en werken er elke dag aan om ervoor te zorgen dat zoiets niet meer kan gebeuren."

Deze verklaring verklaart echter niet waarom de klantendienst van Vodafone niet onmiddellijk actie heeft ondernomen
naar aanleiding van de klacht van de vrouw. Wij hebben daarom opnieuw navraag gedaan en gevraagd waarom er
zoveel tijd moest verstrijken en waarom de vrouw een beroep moest doen op de consumentenbeschermingsinstanties
voordat zij werd afgelost. De reactie van Vodafone hierop: "Waarom dit ondanks de klacht van de klant niet door onze
collega's is opgemerkt, kunnen wij vandaag helaas niet begrijpen."

Einde bijwerken

In het algemeen bevelen de bureaus voor consumentenbescherming het volgende aan voor huis-aan-huis transacties
  • Laat, indien mogelijk, geen vreemden in uw huis en laat u niet onder druk zetten.
  • Wees niet bang om de buren of de politie om hulp te vragen als de ongenode bezoekers te opdringerig worden.
  • Maak gebruik van uw herroepingsrecht van 14 dagen
  • Roep zo nodig de hulp in van consumentenbeschermingsorganisaties.
Bron:
 

grotesmurf

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
17 jan 2020
Berichten
630
Reactiescore
332
Punten
63
Locatie
Seijst
OS
Win xp / Win10
Tja je vraagt je af hoe kan dat............
In 1998 kregen wij ineens een nieuwe ziekenfondskaart van Anova..mn moeder,mijn broer en ik zelf,niets mis mee
maar er kwam er ook nog 1 van iemand op dit adres niet helemaal niet bestaat.
Anova had zelf een nieuw gezinslid erbij verzonnen met als voorletters de namen van mijn broer en mij ......
dus Dhr J......Dhr H..... en Dhr J.H......en die laatste bestond niet,ben 1 jaar bezig geweest voordat ze die
naam eindelijk hebben verwijderd.
Zelf hebben ze nooit begrepen hoe dat kon gebeuren.............
 
Bovenaan Onderaan