Overstap

Kees74

PCS Lid
Lid geworden
1 nov 2017
Leeftijd
80
OS
Windows 11 Pro
AV
Norton 360
FW
Norton
Hoi computervrienden,

Ik heb eindelijk een nieuwe computer gekocht met Windows 11.
Maar, hoe krijg ik alles over op de nieuwe zonder weer alle programma's te installeren?
Kees

Apps kan je overzetten inclusief de instellingen ervan met bvb een tool zoals EaseUS todo PC-Trans. PC-Trans neemt ook de windows instellingen over.
Dit is wel niet gratis maar het spaart veel werk uit.
Een licentie geld voor 2 PC's, voor de oude en de nieuwe pc.
Eerst maak je een soort backup van de apps op de oude pc waarna je die op de nieuwe kan zetten zonder alles weer te moeten instellen.
6638cf217a2be-2024-05-06_14h36_01.jpg

6638cf368fbe2-2024-05-06_14h36_26.jpg

6638cf4db1928-2024-05-06_14h36_57.jpg

Blijft vragen om moeilijkheden. Maak gewoon tijd vrij om alles schoon opnieuw te installeren en je start met een frisse nieuwe schone installatie. Ik heb nog niemand gevonden waar dit tussen verschillende windows versies probleemloos is gelukt. Meestal wordt het nadien toch alles opnieuw "schoon" installeren.

Bedankt voor de ideeën, maar ik denk dat ik er voor ga zitten ( 2 dagen) om alles weer terug te krijgen en kan gelijk de zaak eens aanvegen. Er staat genoeg onzin in het geheugen....
Kees

Ik heb met easeus pc-trans nochtans nog geen van vermelde problemen tegengekomen.
Ben zonder problemen van een windows 10 naar 11 gegaan op mijn 4 pc's.
Van oudere windows weet ik niet want kende easeus toen nog niet.

Er staat genoeg onzin in het geheugen....
Daarom heb ik het antwoord wat ik wilde schrijven afgebroken.
Je zou immers een image kunnen maken van je huidige W10, dat op je W11 machine zetten en dan upgraden naar W11. Maar dan heb je nog meer rommel er in staan, inclusief wellicht nog wat problemen met de oude chipsets, dus heb ik dat maar niet geschreven.

Af en toe is het gewoon beter eens wat extra uren of dagen uit te trekken en dan weer een hele mooie vers geinstalleerde machine te maken. Werkt dan ook weer een stuk prettiger. In elk geval zeker de eerste tijd.
Behalve misschien het wennen aan W11, maar daar heeft niet iedereen last van.

Ik zou op de nieuwe PC, inderdaad ondanks de tijd toch voor een frisse start gaan. Rustig de tijd voor nemen. Je oude pc is niet defect toch?

Ik denk dat het wennen aan W 11 de grootste hobbel is. Dat duurt misschien langer dan alles opnieuw installeren.
Bedankt beide voor de bijdrage.
Ik weet alleen nog niet hoe ik mijn adressen van websites over krijg. Mijn favorieten dus.....

Groetjes

Je hebt meerdere mogelijkheden.

Ten eerste heeft elke webbrowser de optie om een profiel aan te maken en die met de cloud te synchroniseren. Dan is het alleen maar aanmelden op de nieuwe computer en je instellingen komen automatisch weer terug.

Andere optie is om een export te maken naar een .Json bestand. Dit bestand kan je dan weer importeren op de nieuwe computer.

Die gewenning gaat best meevallen, hoor. Welke webbrowser gebruik je? Normaliter kan je bij elke browser inloggen en synchroniseren, dan gaat dat allemaal automatisch. Maar, je kan ook favorieten/bladwijzers beheren en exporteren naar een html bestand.

Je hebt meerdere mogelijkheden.

Ten eerste heeft elke webbrowser de optie om een profiel aan te maken en die met de cloud te synchroniseren. Dan is het alleen maar aanmelden op de nieuwe computer en je instellingen komen automatisch weer terug.

Andere optie is om een export te maken naar een .Json bestand. Dit bestand kan je dan weer importeren op de nieuwe computer.
Als je met firefox werkt en je hebt alle websites en wachtwoorden opgeslagen,dan kan je die terug halen, simpel door firefox op synchroniseren te klikken je aanmelden en daarna klik je met je rechtermuisknop op een leeg plekje onder de url en vink atijd de werkbalk aan.En alles staat weer netjes in die werkbalk, tenzij je die niet gebruikt?Dan moet je gaan naar menu links op privacy en beveiliging effe scrollen naar onder klik op opgeslagen website en wachtwoorden, dan zie je links die allemaal staan.

Ik gebruik de webbrowser van Microsoft en Mail.
Al gezocht naar de syncho knop nog niet gevonden

Ga naar instellingen en dan naar profielen.

Als je daar nog geen profiel hebt gemaakt, maak een profiel aan.

Dan kan je bij synchroniseren precies opgeven wat je wil synchroniseren.

profiel-edge.png

Ik synchroniseer geen wachtwoorden omdat ik daarvoor een passwordmanager, Bitwarden, gebruik.

Dank je wel Enigma.
Ik heb precies hetzelfde. Maar waar synchronised de computer het naar toe. Staat het ergens anders?

Ergens in de cloud, bij Microsoft.

Hoe kom ik daar om eventueel de gegevens weer terug te halen?

Je activeert het profiel opnieuw door in Edge op de nieuwe computer op hetzelfde profiel in te loggen.

Je kan ook op meerdere computers tegelijk ingelogd zijn en zo bijvoorbeeld bookmarks tussen verschillende computers up to dat houden.

Uitleg van Enigma is top! Een tweede mogelijkheid (zoals ik reeds meldde) is een backup maken naar een html bestand. Rechtsboven in de taakbalk van Edge staat een sterretje met drie streepjes. Klik daarop en vervolgens op de drie puntjes voor meer opties. Kies dan voor "favorieten exporteren". Je kan nu het bestand als html opslaan ergens op je schijf waar je dat zelf wil (vb een mapje "favorieten backup" onder documenten). Dit kan je zelf ook altijd later bijwerken. Je kan dit bestand op een andere drager/pc/laptop terug halen door dezelfde weg te volgen maar dan "favorieten importeren" te kiezen. Het html-bestand kan je ook openen/uitlezen in MS Word of dergelijke app. Zo heb je zelf fysiek een backup van je favorieten zonder cloud-toestanden. Let wel: dit maakt enkel een backup van de favorieten (en onderverdelingen in mappen) en niet de instellingen van Edge (zoals bij synchronisatie).

Allemaal hartelijk bedankt voor de bijdragen aan mijn probleem.
Ik ga aan de slag en laat het weten als het is gelukt. Kan een paar dagen duren.

Fijne dag,

Kees

Terug
Bovenaan Onderaan