Ouders meest bezorgd over smartphone gebruik in het verkeer door kinderen

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 augustus 2016
Waarderingsscore
6.973
Punten
113
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
Ouders meest bezorgd over smartphone gebruik in het verkeer door kinderen

Wanneer ouders nadenken over hun kind in het verkeer, is het vooral het gebruik van de smartphone tijdens verkeersdeelname die grote zorgen oproept bij ouders. Ouders zijn bezorgder over smartphone gebruik dan over gevaarlijke kruisingen of bijvoorbeeld de dode hoek van vrachtwagens.

Uit onderzoek van PanelWizard, dat is uitgevoerd in opdracht van Samsung en Veilig Verkeer Nederland (VVN) blijkt dat ouders van kinderen in de leeftijd tussen 12 en 15 jaar het meest bezorgd zijn over het smartphonegebruik tijdens verkeersdeelname. Smartphonegebruik door kinderen in het verkeer staat daarmee nog boven gevaarlijke kruisingen of de dode hoek van vrachtwagens. Die zorgen zijn volgens Samsung en VVN terecht aangezien 18 procent van de verkeersongevallen waarbij kinderen tussen de 12 en 17 jaar betrokken zijn gerelateerd zijn aan smartphonegebruik tijdens verkeersdeelname.

Sowieso zijn verkeersongevallen in het algemeen de grootste angst van ouders. 45,4 procent van alle ondervraagde ouders geeft aan dat een verkeersongeval waarbij hun kind betrokken is hun grootste of één na grootste angst is, gevolgd door 'foute vrienden' (35,3 procent) of faalangst en onzekerheid (28,2 procent). Ondanks het grote aantal verkeersongelukken na afleiding door smartphonegebruik, denkt bijna de helft (48,9%) dat hun kinderen het toestel niet tijdens het fietsen gebruikt.

Muziek en WhatsApp op de fiets
Na muziek luisteren is WhatsAppen het voornaamste dat middelbare scholieren met hun smartphone op de fiets doen. Het lezen en beantwoorden van berichtjes leidt meer af dan muziek luisteren. Toch zegt slechts een kwart van de kinderen onderweg bewust niet te WhatsAppen.

Veel kinderen fietsen al vanaf hun negende jaar zelfstandig, maar gaan vanaf hun twaalfde langere afstanden en andere routes fietsen naar de middelbare school of sportvereniging. Bovendien worden ze gemakkelijker afgeleid door leuke dingen, zoals een smartphone of leeftijdsgenoten.

Hoe ouder het kind, hoe groter het risico
Dat het risico in het verkeer toeneemt naarmate kinderen ouder worden, is ook terug vinden in de ongevallencijfers. In de leeftijd 5-9 jaar vielen 0,8 verkeersdoden per 100.000 inwoners, terwijl dat in de leeftijd 10-12 jaar 1,4 was en in de leeftijd 12-14 jaar zelfs 2,5.

Op basis van het onderzoek gaat Samsung samen met Veilig Verkeer Nederland samenwerken om kinderen bewuster te maken van het risico van smartphone gebruik in het verkeer. Hoe de invulling van dit programma eruit komt te zien maken Samsung en VVN op een later tijdstip bekend.
BRON

Wanneer ouders nadenken over hun kind in het verkeer, is het vooral het gebruik van de smartphone tijdens verkeersdeelname die grote zorgen oproept bij ouders. Ouders zijn bezorgder over smartphone gebruik dan over gevaarlijke kruisingen of bijvoorbeeld de dode hoek van vrachtwagens.

Anderzijds zie je dan die ouders van kinderen bellen achter het stuur terwijl ze rijden, sms'jes verzenden terwijl ze rijden. Whatsappen terwijl ze rijden waardoor ze dan ook afgeleid worden .

Inderdaad - volwassen geven vaak al het verkeerde voorbeeld.
Opmerkelijk ook waar ik werk, in de wachtkamer waar ouders en kinderen wachten op een oproep.
Moeders die niet gebruik maken van het gratis internet aldaar zijn als een speld in een hooiberg zeldzaam geworden.
Een van de gevolgen is dat zelfs de allerkleinsten dan alleen gelaten worden en dat zie je terug in de toiletruimten!

Ook fietsers zijn zo jong/oud /vrouw/man...maakt niet uit,laan waar ik woon,is het fietspad redelijk druk.
Je wil niet weten,hoeveel ik zie één hand op het stuur andere dat ding,soms nog straffer zonder handen en maar de duimen gebruiken om te typen!Openbaar vervoer(kan geen kwaad)nog erger ook iedereen met dat ding..pfff vroeger kon ne mens al eens klapke doen..nu moet ik tegen mij eigen klappen,dat word gevaarlijk hahahah.
I :heart: Nokia.
Mvg
d'anvers

I :heart: Nokia.
Heb jij nog zo'n ouderwetse 3310?
Ik heb een iets jongere 3410:

59aab8fd16826-Nokia_3410.jpg

Heb ik gehad,heb deze nu.Ooit in Aldi gekocht 40€omdat er SDkaartje in gaat,daar zet ik wat muziek op.
59aaba1926ccd-Nokia-C2-06-graphite.jpg

Mvg
d'anvers

De meest gevaarlijke situatie, whatsappen/facebooken in combinatie met muziek via de oortjes, ze hebben geen aandacht voor het overige verkeer maar horen dat verkeer ook niet. Door het appen slingeren ze vaak en pas als een (vracht)auto claxonneert merken ze het overige verkeer op (als je geluk hebt)

Wat zijn de grootste potentiële kindermoordenaars zijn?...................... de kinderen naar school brengende moeders
Met 1 of 2 kinderen op de fiets vaak nog één er naast op het kinderfietsje fietst mamma zich aan niet één verkeersregels houdend, van huis naar school, zonder uit te kijken, zonder hand uit te steken van uit een zijweg pardoes de weg op want "daar is toch een fietsstrook en die is van mij" vergetend dat een vrachtwagen die fietsstrook nodig heeft om op zijn weghelft te blijven. De kinderen zien dat verkeersgedrag en gaan dat kopiëren wat tot gevolg heeft dat kinderen volstrekt verkeerde dingen aanleren. Ik zie dagelijks kinderen van 13-14 jaar fietsen welke absoluut niet verkeersvaardig zijn

met muziek via de oortjes,
Heel goede opmerking Poppe!Daar heb ik mezelf op betrapt,met mijn Nokia en muziek, soms neem ik de bus naar andere gemeente om te winkelen,vertrok van thuis uit met oortjes in, nu niet meer enkel als ik de bus zit.
Ben echt ook verstrooide persoon...zo dus gevaarlijk.(op eigen leven)
Mvg
d'anvers

Terug
Bovenaan Onderaan