Oude Maxtor HDD schijven

Heeft er van U iemand een idee hoe je verwijderde schijven kunt uitlezen.
Met een Kast uitruimen kwamen een drietal harde schijven tevoorschijn die ooit eens in een Computer hebben gezeten.
alles mooi verpakt met een datum van 1990 Maxtor 250 GB HDD
Ben zeer nieuwsgierig of ik wat er op staat nog kan uitlezen of benaderen .
Mijn vraag is dan ook wat heb ik hier dan allemaal voor nodig , alle Tips zijn welkom :unsure:

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Degene waar je de schijven in kunt klikken zijn denk ik alleen SATA of alleen IDE. Die met de 2 overweg kunnen zijn meestal losse adapters.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Vermeld word ook dat je het juiste model moet kiezen. Dat lijkt me dan dan ofwel Sata ofwel IDE. Het lijkt me wel een handig toestelletje.
Als ik hierover zeker moest zijn zou ik deze wel aanschaffen. Degene die ik nu heb is eerst een heel gedoe met losse kabeltjes. Daarom is het er nog steeds niet van gekomen mijn oude HDD te bekijken. Ik heb er ondertussen al een 8-tal liggen.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Vermeld word ook dat je het juiste model moet kiezen.
Waar zie jij dat staan????

Want er staat toch echt duidelijk dit:
Universele compatibiliteit: 1 IDE-poort + 1 SATA-poort, Met instelbare IDE-connectoren, Ondersteunt alle 2.5 "/ 3.5" IDE / SATA I / II / III harde schijven en SSD,
Niks te kiezen.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Kijk hier eens naar. Het staat er toch? Maar ikan evengoed een fout van Amazon zijn, gebeurt wel meer en dan is het lastig bestellen.
607ee4394a815-screenshot_01.jpg

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Dat heeft met de harde schijf ondersteuning te maken. Ik zie ook geen andere modellen om te kiezen, behalve dan usb 2.0 en usb 3.0, omschrijving is voor de reset hetzelfde.

Nu ben ik speciaal voor jou toch de kast in gaan duiken en het ding uit zijn doos gaan halen omdat je me toch een beetje aan het twijfelen bracht.
Maar dit apparaat heeft dus echt een SATA aansluiting en aan de andere kant een IDE 3.5" en een IDE 2.5" aansluiting.
Dus zowel beide IDE mogelijkheden alsook SATA.

Maar mocht je die modelkeuze nog ergens tegen komen ben ik wel benieuwd wat ze daar nu mee bedoelen. Want ik zag zo vlug geen apparaat waar bij stond dat er IDE ondersteuning voor meer dan 1 TB te vinden was. Maar had niet veel tijd om te zoeken momenteel.

Johannes1956

@t your Service " all Time
Lid geworden
13 jun 2019
Leeftijd
65
OS
Windows 10 Home
AV
Eset
FW
Windows Firewall
Vermeld word ook dat je het juiste model moet kiezen. Dat lijkt me dan dan ofwel Sata ofwel IDE. Het lijkt me wel een handig toestelletje.
Als ik hierover zeker moest zijn zou ik deze wel aanschaffen. Degene die ik nu heb is eerst een heel gedoe met losse kabeltjes. Daarom is het er nog steeds niet van gekomen mijn oude HDD te bekijken. Ik heb er ondertussen al een 8-tal liggen.
Ik heb dat ook met al die losse kabeltjes gedaan,het werkt wel,maar kreeg wel de melding bij alle schijven ,eerst formatteren !
En zoals ge weet "format c en alles is naar de Plee :LOL: :LOL:

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
@Discovery Sjeng - Weet dat een versgeformatteerde harddisk alsnog gescand kan worden naar documenten enz.
Gebruik dan echhter wel FAT32 om te formatteren!

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Als je geen foutmelding krijgt tijdens het formatteren, zal er echt wel iets lukken!

Johannes1956

@t your Service " all Time
Lid geworden
13 jun 2019
Leeftijd
65
OS
Windows 10 Home
AV
Eset
FW
Windows Firewall
Dat heeft met de harde schijf ondersteuning te maken. Ik zie ook geen andere modellen om te kiezen, behalve dan usb 2.0 en usb 3.0, omschrijving is voor de reset hetzelfde.

Nu ben ik speciaal voor jou toch de kast in gaan duiken en het ding uit zijn doos gaan halen omdat je me toch een beetje aan het twijfelen bracht.
Maar dit apparaat heeft dus echt een SATA aansluiting en aan de andere kant een IDE 3.5" en een IDE 2.5" aansluiting.
Dus zowel beide IDE mogelijkheden alsook SATA.

Maar mocht je die modelkeuze nog ergens tegen komen ben ik wel benieuwd wat ze daar nu mee bedoelen. Want ik zag zo vlug geen apparaat waar bij stond dat er IDE ondersteuning voor meer dan 1 TB te vinden was. Maar had niet veel tijd om te zoeken momenteel.
@Black Tiger
:unsure: misschien een onnodige vraag,maar heb je hem al uberhaubt getest ??
Als ik alle resenties moet geloven dan heb ik zo mijn twijfels

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Ik ga deze bestellen, denk ik. Is wel een USB 3.0 versie. Het zou te gek zijn nu nog USB 2.0 te kopen. Er zijn veel modellen van.
608024cfcd58b-screenshot_01.jpg

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
misschien een onnodige vraag,maar heb je hem al uberhaubt getest ??
Ik heb hem in gebruik gehad ja. Afhankelijk van waar je hem koopt variëren de recensies volgens mij.
Maar ik weet niet precies waar je op doelt.

Mijn ervaring met dit toestel is dat het wel werkt, maar dat je HEEL voorzichtig moet zijn met het plaatsen van harde schijven. Met name IDE.
Als je ze in China koopt zijn er modellen bij, waarbij de afstanden niet helemaal kloppen en je de schijven er niet goed ingedrukt krijgt. Ik bofte daarmee. Pinnetjes van IDE kunnen heel snel ombuigen, dat ligt niet aan het apparaat maar is evident bij IDE. Echter als het apparaat niet goed passend is, dan is dat wel even een dingetje om op te letten.
Het is wel USB, maar IDE heeft daar zo zijn eigen ideeën over. Mijn advies: eerst schijven er in en dan pas stroom/USB aansluiten.

Bij het er in duwen van de schijven, goed opletten dat het inderdaad ook goed verbonden is. Het kan soms ietsie scheef zitten en dan herkend het apparaat je schijf niet.
Niet ruig mee om gaan, ook SATA schijven gewoon voorzichtig behandelen en als je tegendruk voelt, goed controleren of alles wel goed zit. Niet hard gaan lopen duwen, dan loop je kans dat je er doorheen drukt en dan is het einde apparaat.

Als je er gewoon voorzichtig mee om gaat heb je er voor de schijven een leuk apparaatje aan. USB slotjes heb ik niet getest want nooit gebruikt op dat apparaat.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Is inderdaad voor 3 schijven (2x SATA + 1x IDE). Amazon.de - 34,10 €, was nog goedkoper bij Aliexpress maar als de douane de zending opmerkt komen er nog invoerrechten en BTW bij wat weer een pak duurder zou zijn. Ik heb het zelfde ook gezien voor meer dan 100€.
Ik heb al gemerkt als ik een artikel in de winkelwagen zet en nog niet koop krijg je een paar dagen later een leuke aanbieding.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
er nog invoerrechten en BTW
Nee alleen BTW want het is niet boven de 150 euro. En dat is ook alleen maar als ze je pakketje er uit halen. Per 1 juli wordt dat anders, dan is het altijd BTW betalen.
Maar bij Amazon is het ook prima kopen, doe ik ook steeds vaker. Inderdaad soms als je even wacht, soms als je wat langer rond kijkt of soms als je een artikel langer in de wagen hebt, dat je een aanbieding krijgt, best leuk. :)

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Ik koop tegenwoordig meer bij Amazon dan Bol.com. Bol lijkt tegenwoordig veel duurder geworden dan een paar jaar terug. Bij AliExpress vind je dan weer veel terug dat hier niet te krijgen is (oa de fan stekkers die ik laatst kocht en nieuwe knoppen voor de remote van mijn auto - die zijn volledig af geschilferd).
Vanaf 150€, is misschien in Nederland, hier in België is dat nog altijd vanaf 22€. Ik heb een aantal jaren terug led-lampen gekocht bij Ali toen die hier nog veel duurder waren, kreeg een aparte rekening voor invoer en BTW, dat was een pak meer dan de lampen kostten. Ik heb het toch al een aantal keer voor gehad dat mijn pakketjes eruit gevist werden. Het verschil tussen de 34€ van Amazon en de 31€ van Ali vind ik niet de moeite om onzeker te blijven of ik weer een aparte rekening krijg voor mijn bestelling. Bij Amazon krijg je ook pakketjes uit China maar daar zouden de extra kosten al in zitten volgens hun help paginas.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Hier in Nederland is Ali ook boven de 22 euro bijbetalen, heb het toen met 3 paketten achter elkaar gehad (die ze ook in 1x hadden kunnen versturen, was van dezelfde winkel. Dus sinds die tijd Ali voor kleine dingen. En amazon ga ik onthouden, dank voor de tip!

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Vanaf 150€, is misschien in Nederland, hier in België is dat nog altijd vanaf 22€.
Ik sprak over invoerrechten vanaf 150 euro. BTW is vanaf 22 euro of bij een geschenk vanaf 45 euro.
De BTW heeft per 1 juli geen beperkingen meer en betaal je dus vanaf 0 euro.
V.w.b. invoerrechten heb ik het nog niet opgezocht maar volgens mij verandert dat niet.

Bovenaan Onderaan