Oude harde schijf vervangen ssd schijf.

Saltadoom

PCS Lid
Lid geworden
24 november 2020
Punten
0
OS
Windows 10 Home (19042.630)
AV
Eset 14.0.22.0
FW
Eset 14.0.22.0
Hallo,

Hoe kan het OS windows 11 en de applicaties op de SSD geplaatst worden. De SSD schijf is nog niet geformatteerd.
Wat ik ga proberen te doen:
1) Oude schijf vervangen door nieuwe.
2) Heb op een USB windows 11 staan, dus de laptop opstarten met USB (hopelijk werkt dit)
3) Heb een backup genomen met Macrium Reflect, die dan proberen op te starten. (staat op een externe harde schijf)
Je ziet het zal waarschijnlijk niet lukken, kan iemand met uitleggen hoe ik er kan in slagen de overzet naar de SSD schijf te realiseren?
Bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Recovery USB maken met Macrium reflect. Staat onder Other tasks en dan recovery media.

|Harddisk omwisselen voor SSD.
Dan opstarten met de aangemaakte recovery USB en de image terugzetten.

Hey,

Het verhaal. Het idee om mijn laptop ouder dan 10 jaar eens aan te pakken is niet in goede aarde gevallen. Het is een Dell Inspiron 1750 model. Functioneert nog relatief goed, om alledaagse dingen mee te doen. Na enig opzoekwerk was ik er zeker van dat het verwijderen van de HDD voor een SSD schijf de snelheid aanvaardbaar zou verhogen zodat de laptop verder gebruikt kon worden en geen afdankertje moest zijn. De aanbeveling was de SSD de Intenso SSD 520 GB 2.5'' SSD Sara III Top Performance.

De teleurstelling. Na veel opties te hebben uitgeprobeerd erkent de oude Dell Inspiron 1750 de harde schijf niet. Nogmaals opgezocht en zou toch moeten lukken. Toch lukt het mij niet. Bovenstaande suggestie (Enigma147) werd uitgeprobeerd, echter zonder succes. Macrium Reflect herkend de SSD niet.

Hoop. Misschien weet iemand van jullie wat ik verkeerd doe, of heeft een oplossing om de SSD herkenbaar te maken. Zou dit geweldig waarderen. Hebt u verder toelichting nodig, aarzel dan niet dit te vragen, misschien raken we er samen uit, want hoop doet leven en wordt het laptopke toch geen afdankertje. Bedankt voor jullie suggesties.

Slotje. Het OS is Windows 11 helemaal up-to-date. Het opstarten ging rimpelloos met de USB stick (recovery media Macruim Reflect).

Slotje. Het OS is Windows 11 helemaal up-to-date. Het opstarten ging rimpelloos met de USB stick (recovery media Macruim Reflect)
Is het toch nog gelukt om je schijf zichtbaar te maken. Heb je hem wel eerst geformatteerd. Zie je hem wel in schijfbeheer? Zo ja dan zie je iets staan als niet toegewezen (in het zwart)

zoiets als deze afbeelding, https://elsefix.com/nl/tech/tejana/...e-Unallocated-Drive-Space-in-Windows-11-1.png

Klik er met de rechtermuisknop op, en selecteer formatteren.

Hierna zou je de schijf moeten kunnen zien, en dat kunnen terugzetten. Of een verse installatie doen.

Hello Roxmarie,

Dat is precies het probleem, de SSD schijf is in geen wegen en velden te bekennen. Bijgevolg kan ik de SSD schijf niet formateren.
Nadat de HDD schijf is verwijderd en door de SSD schijf is vervangen, heb ik geen schrijfbeheer e.d.
De USB-stick is voorzien van de Recovery media, op die manier kan worden opgestart. Zou hier de schijf moeten kunnen formateren dus niet. En hier stopt het verhaal, zit ik vast.

Heb dan, zal het zo noemen, de sleuf waar de SSD in moet, bestudeert en vergeleken met de SSD schijf, om na te zien of die precies in de voorziene gleuf past. Blijkbaar wel. Toch stel ik mij de vraag, kan de SSD verkeerd ingebracht worden? Een andere optie, zou er een aparte voeding nodig zijn, hoewel er is verzekerd dat dit niet het geval is. Dell Inspiron 1750 zou de SSD bij inbrengen moeten herkennen, in theorie.

Ho Enigma147,

Dat is bijzonder eigenaardig, in het Bios wordt enkel HDD, USB, CD/DVD en de mogelijkheid van een antieke disk aansluiting getoond. SSD staat er niet bij. Qua aansluiting, ook dit is nagezien hoe de oude HDD erin steekt en net als DIE, de SSD in geplaatst. Wat ik niet kan zien is of alle pinnen op de juiste plaats zitten. Dat de SSD recht instekende de impluging niet juist gebeurt, weet niet of dit zou kunnen, maar toch. Dat dit niet gezien wordt, komt omdat aan de zijkant van de laptop de HDD mist enkele schroeven te lossen, eruit gehaald kan worden.

Heb het BIOS proberen te updaten, maar het type wordt niet meer aangeboden of is zeer oud. Het is een compleet nieuwe schijf, pas aangekocht.

Vreemde zaak.
Even terug in mijn herinneringen: mijn oude Dell Precision M6400 uit maart 2009 heeft Sata 2 aansluitingen.

Noch met Crucial SSD's, nog met Samsung SSD's geen herkenings en aansluitproblemen ondervonden.

Als het goed is zit er nu een Crucial 500 GB SSD in met Windows 11 er op.

De onderstaande afbeelding komt uit de service manual voor Dell Inspirion 1750

66448a6c7ac62-Dell_orin_1750_HD_SSD.jpg

De SSD-onderkant moet op dezeflde wijze in de houder zitten.

Hoi Abraham54,

Dat is het, zo ziet de oude schijf eruit. En eigenlijk kan de schijf er niet verkeer in aangebracht worden, me dunkt. In bijlage enkele afbeeldingen van de oude en nieuwe schijf.

Mvg,

Je hebt de SSD op dezelfde wijze als de HD in gemoneerd en in je notebook geschoven.

Als de SSD niet herkend wordt. kan het betekenen dat bijv. de conroller van de SSD stuk is en je onder garantie de SSD laat vervangen.
Als je daarbij bijvoorbeeld in plaats van Intenso voor een Crucial kan gaan, des te beter.

In mijn huidige Dell XPS draat een 4 TB Crucial SSD.

Ho Enigma147,

Dat is bijzonder eigenaardig, in het Bios wordt enkel HDD, USB, CD/DVD en de mogelijkheid van een antieke disk aansluiting getoond. SSD staat er niet bij. Qua aansluiting, ook dit is nagezien hoe de oude HDD erin steekt en net als DIE, de SSD in geplaatst. Wat ik niet kan zien is of alle pinnen op de juiste plaats zitten. Dat de SSD recht instekende de impluging niet juist gebeurt, weet niet of dit zou kunnen, maar toch. Dat dit niet gezien wordt, komt omdat aan de zijkant van de laptop de HDD mist enkele schroeven te lossen, eruit gehaald kan worden.

Heb het BIOS proberen te updaten, maar het type wordt niet meer aangeboden of is zeer oud. Het is een compleet nieuwe schijf, pas aangekocht.

Dat SSD er niet bij staat kan wel kloppen, die laptop is zo oud dat hij hem ook niet kan herkennen als SSD. Maar hij moet hem wel kunnen vinden als harddisk. Ik ken die bios niet, maar hij zou zichtbaar moeten zijn in iets dat "Boot priority/Opstart volgorde" of iets dergelijks heet.

Ik zou hem even tijdelijk aansluiten in een andere computer, om uit te sluiten dat hij niet defect is.

@Enigma - dat de laptop een ouwertje is staat buiten kijf, maar mijn Dell M6400 is ruim een jaar ouder en heeft geen probleem ermee SSD's te herkennen.

Je leest verkeerd. Ik zeg niet dat hij helemaal geen SSD's herkend. Ik zeg alleen dat zijn bios hem als gewone harddisk zou moeten herkennen. Vandaar ook de vraag om bij opstartvolgorde te kijken, omdat je daar meestal wel de identificatie string van de SSD zou moeten zien.

Dus even in een moderne computer aansluiten om te zien of hij wel werkt.

Saltadoom, kan je anders eens een gewone installatie USB stick voor Windows 10 / 11 of Hiren's boot CD stickje kunnen maken en kijken of hij daarmee wel de SSD kan vinden? Het zou theoretisch ook nog een driver dingetje kunnen zijn dat de Sata controller niet herkend/ondersteund wordt door de stick die Macrium bakt. (onwaarschijnlijk, maar het gebeurt wel eens. )

Hoi Enigma147,

Welnu, ik heb ook een USB-stick met Windows 10 erop. Ook dat werd uitgeprobeerd. Hiermee kon ik beginnen met de installatie van Windows 10. Maar op een bepaald ogenblik wordt gevraagd waar alles naar toe geschreven moet worden en daar loopt het fout. U raad het, zag geen C:\ of met andere woorden hij herkende blijkbaar de SSD schijf niet.

Mvg,

Hoi,

Heb andermaal geprobeerd met Macrium Reflect en krijg nu het volgende te zien. De SSD staat er maar ik kan die niet aanvinken. Blijkbaar wordt de SSD toch op een bepaalde manier gezien, denk ik dan. De Macrium schijf heb ik uitgevinkt dacht dat daarmee de c:\ aangevinkt zou kunnen worden, nee dus.

Mvg,

Hoi,

Sorry dat ik jullie lastigval maar ben er nu blijkbaar in geslaagd de SSD aan de praat te krijgen met Macrium Reflect. De SSD start nu wel op. Maar krijg enkel het programma van Macrium Reflect te zien. Probleem is hoe zet ik een opgenomen backup vanaf een externe HHD terug. Het scherm dat ik zie heb ik in voorgaande boodschap verzonden. Blijkbaar zal het via dit scherm zijn dat de backup van de vroegere HHD schijf teruggezet moet worden. Dan zou ik integraal mijn Windows versie met alle applicaties terug moeten hebben. Kan iemand mij hier verder bij helpen, kom er zelf niet uit. Bedankt.

Mvg,

Het plaatje van #17 is precies wat je moet zien. Want je zit daar in backup en niet in herstellen.

Klik in het menu op "Terugzetten" en kies dan bladeren backup (of iets dergelijks, draai hier de engelse versie. )
Selecteer dan de backup die je gemaakt hebt en bij bestemming kies je de SSD.
Klik op OK/uitvoeren of iets dergelijks om het proces te starten. Zak onderuit en zie hoe de computer het werk doet.

Zie nu pas dat de externe harddisk nog niet aangesloten is. Dat moet je natuurlijk wel doen. Misschien moet je een keer op verversen klikken of zelfs herstarten om de externe drive zichtbaar te maken.

Hoi Enigma147,

Dank u wel, de backup wordt momenteel door Macrium Reflect behandeld. Blijft spannend. Benieuwd naar het eind van de rit, zal de installatie werkelijk integraal worden teruggezet en start die zoals voorheen opnieuw op nu via de SSD schijf? Het proces is volop aan de gang, nog even geduld. Fantastisch de hulp die hier op het bord wordt geboden en het geduld die jullie ten toon spreiden.

Ben ik nu niet wat voorbarig! Nee, positief blijven.

Terug
Bovenaan Onderaan