Oplichter Leeroy F. (22) uit Enschede wilde nog duizenden slachtoffers maken

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.474
Punten
323
Leeftijd
68

Oplichter Leeroy F. (22) uit Enschede wilde nog duizenden slachtoffers maken:​

hij had al een ‘sms-bom’ klaarstaan​

ENSCHEDE/ALMELO - Het is maar goed dat Leeroy F. (22) uit Enschede in februari werd aangehouden.
De geslepen oplichter had al een ‘sms-bom’ klaar staan die mogelijk duizenden argeloze mensen naar
een phishingsite zou leiden.

Dat zei de officier van justitie dinsdag in de rechtszaak tegen de Enschedeër. F. wordt gezien als de
grote man achter een Twentse oplichtersbende en zou een celstraf van tweeënhalf jaar waarvan een

Van lichte zeden​

Hoofdverdachte F. liep tegen de lamp toen de politie informatie kreeg over een groep jonge
Twentenaren. Ze zouden zich in diverse hotels in Twente verzamelen om mensen op te lichten
via verschillende vormen van fraude. Terwijl de groep met laptops aan het zwendelen was zou
er ondertussen veel geld zijn uitgegeven aan roomservice en dames van lichte zeden.
F. werd uiteindelijk nadat zijn telefoons een tijdje waren afgeluisterd op 18 februari in de boeien geslagen.
En hij was niet de enige, ook een 19-jarige plaatsgenoot verdween achter de tralies.
Niet veel later pakte de politie elf ‘geldezels’ van de bende op.

Vriend in nood​

De ‘firma list en bedrog’ van F. hield zich bezig met verschillende vormen van fraude, aldus de
officier van justitie dinsdag. Het begon met ‘vriend-in-noodfraude’ via WhatsApp, waarbij de
slachtoffers zogenaamd door familieleden of vrienden werden gevraagd om financiële hulp.
Al snel werd overgestapt op Marktplaatsfraude, waarbij de groep toegang kreeg tot
bankrekeningen van kopers en verkopers. Toen de bende zogenoemde ‘leads’ in handen kreeg,
lijsten met persoonlijke gegevens van potentiële slachtoffers, werd de volgende stap gezet.
De oplichters belden de namen op de lijsten af en deden zich voor als medewerkers van de
fraudehelpdesk van een bank. Dat deden ze gewiekst en legden zo de hand op bankrekeningen,
rekeningen die vervolgens werden leeggehaald. Een slachtoffer dat aan de telefoon toch
argwaan kreeg werd met smoezen alsnog overgehaald en kreeg aan het eind van het gesprek
zelfs nog tips om oplichting te voorkomen...

Ik mocht proberen te bellen en ik dacht: Dan heb ik ook geld. Ik weet het, slecht van mij

100 euro

Justitie mag F. dan als hoofdverdachte zien, zelf maakte de Enschedeër zijn rol in de oplichtersbende
van ondergeschikt belang. Zo erkende hij wel eens een bankpas geregeld te hebben bij een geldezel.
Dat is iemand die zijn bankrekening tijdelijk ter beschikking stelt aan oplichters. Bovendien erkende
hij dat hij wel eens geld pinde voor de ladelichters. „Daar kreeg ik 100 euro voor”, zei F. Dat was alles.
En ja, hij had best het idee dat er iets niet in de haak was, maar hij kreeg op zijn vragen geen antwoord...

Agenten luisterden in februari echter live mee hoe F. zich voordeed als bankmedewerker en een argwanende
man op leeftijd uiteindelijk zover kreeg gegevens af te staan. Geconfronteerd met het verslag van dat gesprek
zei hij: „Ik mocht proberen te bellen en ik dacht: Dan heb ik ook geld. Ik weet het, slecht van mij.”

Dure auto’s​

Rechter Stam kreeg de indruk dat F. niet het achterste van zijn tong liet zien. „U geeft steeds kleine stukjes toe
als u geconfronteerd wordt met bewijzen. Het lijkt alsof u alleen datgene maar toegeeft waar u niet onderuit
kunt”, aldus de rechter. De officier van justitie geloofde niets van de kleine rol van F. In de woning waar de
Enschedeër verbleef werd 10.000 euro gevonden en hij had de beschikking over dure auto’s. Ook zou er
een cryptorekening zijn met een waarde van zeker 40 mille. En dat terwijl F. geen legaal inkomen heeft.

De rechtbank wijst 9 augustus vonnis.

Bron: Tubantia

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.474
Punten
323
Leeftijd
68
Dit Uitschot kan niet hard genoeg gestraft worden.
Ja, toen ik las over een korte tijd achter de tralies?
Dan is die Leeroy F daarna al zo geschoold, dat de politie grote moeite zal hebben hem als oplichter op te pakken.

Bovenaan Onderaan